סגור
מוקי גרידינגר בעל פורום פילם יס פלנט רב חן סינוורלד
מוקי גרידינגר בעל פורום פילם ומנכ"ל Cineworld (צילום: הרצל יוסף)

6 חודשי מאסר על תנאי למנכ"ל סינוורלד, מוקי גרידינגר, שהורשע בעבירות על חוק התחרות

גרידינגר וחברת פורום פילם שבבעלותו הורשעו בעסקת טיעון בסירוב לספק סרטים לבית קולנוע לב בת"א שמתחרה ברשת בתי הקולנוע רב חן ויס פלאנט של סינוורלד

6 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 750 אלף שקל - זה העונש שהטיל אתמול (א') שופט בית המשפט המחוזי בלוד, ד"ר עמי קובו, על משה (מוקי) גרידינגר וחברת הפצת הסרטים פורום פילם שבבעלותו. גרידינגר ישלם קנס של 100 אלף שקל ופורום פילם תשלם 650 אלף שקל. גזר הדין ניתן בעקבות הרשעתו בהסדר טיעון של גרידינגר והחברה שלו בביצוע עבירות על חוק התחרות.
בשנת 2010, במסגרת מיזוג בין פורום פילם לחברת א.ד מטלון, הטילה הרשות על פורום פילם תנאי לפיו פורום פילם תהיה חייבת לספק סרטים גם לבתי הקולנוע המתחרים. אלא, כעולה מכתב האישום וכפי שנקבע בהכרעת הדין, פורום פילם הפרה תנאי זה, כאשר סירבה לספק לבית הקולנוע לב תל אביב, שממוקם בדיזנגוף סנטר סרטים שהיתה מחויבת לספק, וזאת בשמונה מקרים שונים בשנים 2015 – 2019.
בגזר הדין נכתב כי "יש לתת את הדעת לכך (...) שהעבירות בוצעו בשיטתיות ושמדובר בשמונה מקרים של הפרת תנאי המיזוג, תוך שניתן היה בכל שלב לחדול מביצועי ההפרות, ומצדו של הנאשם היה ביכולתו לפקח ולמנוע את המשך ההפרות. חלקו היחסי של הנאשם הוא מרכזי בשל תפקידו הרם והיותו הלכה למעשה בעל הבית בחברת פורום פילים, כפי שטענה המאשימה". עם זאת השופט סייג והוסיף כי חלקה של החברה עצמה, באמצעות עובדיה שסירבו לתת את הסרטים, היה גדול יותר.
"הנזק שהיה עלול להיגרם מהעבירה הוא פגיעה מתמשכת בתחרות בשוק בתי הקולנוע", כתב השופט. "הנזק בפועל שנגרם הוא לצרכנים שהוגבלה יכולתם לבחור את בית הקולנוע בו יכלו לצפות בסרטים. מבון שנגרם נזק כלכלי לחברת קולנוע לב, בעקבות סירובה של פורום לספק לה את הסרטים שבקשה, אך לא הוצגה ראיות וממילא לא הוכח גובה הנזק".
פורום פילם מחזיקה בזכויות ההפצה הבלעדיות של ארבעה מתוך ששת האולפנים הגדולים בארצות הברית (סוני, פוקס המאה ה-21, וולט דיסני ופרמאונט). חברת האם של פורום פילם (Cineworld), שגרידינגר הוא המנכ"ל שלה היא גם הבעלים של רשת "רב חן" ורשת "יס פלאנט".
בית המשפט קבע כי מדובר בהפרה בוטה ושיטתית של תנאי המיזוג, שגרמה נזק לקולנוע לב ולצרכנים. עם זאת, התייחס בית המשפט לקשיים הכלכליים המשמעותיים מהם סובלת לאחרונה חברת Cineworld בעקבות מגפת הקורונה, וכי הטלת קנסות כבדים עלולה לפגוע עוד יותר בנאשמים. לבסוף הטיל בית המשפט את העונשים האמורים לעיל.
התיק נחקר על ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות. את הרשות ייצגה עו"ד שרית אבניאל.