סגור
יירוט של כיפת ברזל מעל אשקלון
יירוט של כיפת ברזל מעל אשקלון (צילום: רויטרס)

מבצע עלות השחר
יותר מ-160 רקטות שוגרו, אדם נפצע קל באשכול. צה"ל: "ערוכים לשבוע של מבצע"

היום השני למבצע "עלות השחר": בצה"ל אומרים כי לא מתנהל כל משא ומתן על סיום הלחימה, והדגישו כי "אם נידרש - תייסיר ג'עברי לא יהיה המטרה האחרונה". שיגור הרקטות לעוטף עזה נמשך כמעט ללא הפסקה, באשכול זוהתה נפילה ליד רפת - אך כיפת ברזל שומרת על 95% הצלחה. הבוקר: הרוג אחד לפחות בתקיפת צה"ל בדרום הרצועה. גם חופי הים בראשל"צ נאסרו לרחצה

ירי הרקטות מרצועת עזה לעוטף נמשך לאורך כל הלילה (בין שישי לשבת) והבוקר, אך בשלב זה חמאס - חרף הצהרותיו התוקפניות - לא מתערב בלחימה ולא יורה לעבר ישראל. עד כה נורו יותר מ-160 רקטות, ואחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על 95%. בצה"ל הדגישו כי נכון לשעה זו לא מתנהל כל משא ומתן עם הג'יהאד האיסלאמי להפסקת הלחימה, וגם ארגון הטרור אמר שלא מתקיים מו"מ. "אנו נערכים לשבוע של פעולה", אמר דובר צה"ל רן כוכב, והדגיש במשדר המיוחד של אולפן ynet כי המטרה היא לפגוע משמעותית בג'יהאד האיסלאמי. "כך הוגדר לנו על-ידי הדרג המדיני והרמטכ"ל".
ירי הרקטות לעוטף עזה נמשך כל העת, והבוקר זוהתה נפילה ליד רפת בתוך קיבוץ במועצה אזורית אשכול. כתוצאה מהנפילה נפצע אדם באורח קל, ולא נגרם נזק למבנה. "זוהי נפילה ראשונה בתוך ישוב באשכול מאז תחילת המבצע", נמסר מהמועצה. "כל הרקטות ששוגרו עד כה יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או שנפלו בשטחים פתוחים מחוץ ליישובים".
הפלסטינים דיווחו הבוקר על הרוג אחד לפחות הבוקר בתקיפה אווירית של צה"ל בדרום רצועת עזה. על אף שחמאס בשלב זה לא מצטרף ללחימה, שני ארגונים נוספים ברצועת עזה הצטרפו לשיגור הרקטות לישראל: ועדות ההתנגדות - הארגון השלישי בגודלו ברצועה, שנוצר באינתפיאדה השנייה ומורכב מפליטי חמאס, פת"ח וג'יהאד איסלאמי; ושוהדא אל-אקצא - ארגון חמוש של פת"ח ברצועה.
אחרי מטח הרקטות המצומצם יחסית אמש לגוש דן, המשיך הג'יהאד האיסלאמי לשגר רקטות כמעט ללא הפסקה לעבר שטח ישראל, כשהוא מתמקד כאמור עוטף עזה. במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות בין היתר בשדרות, איבים, ניר עם, גבים, מפלסים, עין השלושה, נירים, חוף אשקלון, ניצנים, כיסופים ויישובים נוספים. הבוקר, אחרי הפסקה של כמה שעות, נשמעו אזעקות גם באשקלון. "העורף מפגין כושר עמידה וחוסן שמאפשר לנו לפעול בעוצמה", הדגיש דובר צה"ל. "אם נידרש, תייסיר ג'עברי לא יהיה המטרה האחרונה".
עד כה צה"ל השתמש ב-55 חימושים ותקף באמצעות מטוסי קרב, מל"טים ומסוקים יותר מ-30 מטרות, כולל חמש עמדות שיגור ושישה מחסנים או סדנאות לייצור רקטות. לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, יש כעשרה הרוגים פלסטינים, בהם שניים או שלושה בלתי מעורבים. 80 פלסטינים נפצעו.
בצה"ל אומרים שמלבד ג'עברי חוסל אתמול גם עבדאללה קאדום, ראש מערך הנ"ט של הג'יהאד האיסלאמי. "השניים עמדו מאחורי ההתרעה לפיגוע בעוטף עזה", נמסר.
לפחות 160 רקטות נורו עד כה מהרצועה, כ-130 מהן חצו לשטח היתר והיתר נחתו ברצועת עזה. אחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על יותר מ-95% הצלחה, ובסך הכול כ-60 יירוטים.
דובר צה"ל הוסיף כי "הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון בלי פיקוד ושליטה. הוא פחות מאורגן מחמאס. הג'יהאד חטף מכה חזקה בשומר החומות, ואלו היכולות שהפגין עד כה. הוא ירה אמש לעבר בת ים מספר חד-ספרתי של רקטות, במסגרת המטח שטען שירה לגוש דן, וחלקן נפלו בים. אחת החוליות שסוכלו ביממה האחרונה הייתה בדרך לפיגוע נ"ט בעוטף".
בינתיים, משרד הפנים הודיע הבוקר כי גם חופי הים בראשון לציון אסורים לרחצה, לאור הערכת המצב הביטחוני מול גורמי הצבא. כזכור, אתמול הודיע המשרד כי הרחצה בחופי אשקלון, חופי אשדוד, חוף פלמחים במועצה אזורית גן רווה והחופים זיקים וניצנים במועצה אזורית חוף אשקלון אסורים בשל הירי לדרום.
במקביל, כ-20 פעילי ג'יהאד איסלאמי נעצרו ביהודה ושומרון. בין היתר נעצר בכפר סאנור שדרומית לג'נין גם נג'אח חבאיבה, פעיל מוכר מאוד שריצה בעבר מאסר בכלא הישראלי. לא היו נפגעים במהלך המעצרים ביהודה ושומרון.
בסיכום היום הראשון למבצע, מבינים במערכת הביטחון שהיעד הראשון של המבצע הושג: קטיעת פעולת פיגוע הנ"ט שתכנן בשבועות האחרונים הג'יהאד האיסלמי נגד מטרה ישראלית. יחד עם זאת, ההערכה היא כי חוליות נוספות של ארגון הטרור שנפרסו אתמול ליד גבול הרצועה ימשיכו לחפש מטרות לתקיפה.