סגור

רשות החברות למנהלי חברות התשתית: מנעו עיכובים בשל חוסר תיאום - ותקבלו בונוס

ברשות מעריכים כי המדינה מפסידה מאות מיליוני שקלים בשנה בשל בעיות תיאום בין החברות הממשלתיות השונות, והחליטו בין היתר כי החל מ-2022 לפחות 15% מהבונוס השנתי של הבכירים בהן יתבסס על יכולתם לעשות זאת. הרשות גם תפרסם מדי שנה דוח "שיימינג", בו יצוינו החברות שלא עומדות ביעדים

רשות החברות הממשלתיות מעריכה כי מדי שנה מפסידה המדינה מאות מיליוני שקלים בגלל בעיות של תיאום תשתיות בין החברות הממשלתיות השונות, שמובילות לעיכובים של חודשים ואפילו שנים בפרויקטים ממשלתיים. תחת השם הכללי של "תיאום תשתיות" מסתתרות שלל בעיות של ממשקים בין חברות ממשלתיות כמו חברת החשמל, מקורות, נת"י, נת"ע, רכבת ישראל וקצא"א. בעיות אלו צפויות להחריף עם הגברת ההשקעה הממשלתית בפרויקטים יקרים שנמצאים בתוואי מורכב, דוגמת המטרו בגוש דן.
על מנת לפתור את הבעיות הללו, רשות החברות שיגרה השבוע חוזר בנושא תיאום תשתיות לכלל החברות הממשלתיות הרלוונטיות. לפי רשות החברות, החוזר נועד להעלות את נושא תיאום התשתיות על סדר היום ולהעמיד לרשות החברות מנגנונים וכלים לשיפור התיאום בין החברות השונות. כמו כן, הרשות כותבת כי החוזר "מהווה מעין אמנה בין חברות התשתית הממשלתיות, בחסות רשות החברות הממשלתיות".
מתחת למילים היפות, החוזר כולל בתוכו ערב רב של הוראות, הנחיות, מקלות וגזרים שיחולו באופן מידי על חברות התשתית הממשלתיות. בין היתר נקבע כי כל חברה תגדיר מנהל בכיר קיים כאחראי מטעמה על תחום תיאום התשתיות. כמו כן, החוזר קובע כי החל משנת 2022, תגמול הבכירים בחברות הממשלתיות יושפע באופן ישיר מתבחין חדש של טיוב תיאום תשתיות. במסגרת שינוי זה, לפחות 15% מהבונוס השנתי של הבכירים הרלוונטיים יתבסס על קריטריונים של טיוב תשתיות, ואילו רכיב זה יעמוד על לפחות 30% אצל האחראי על תיאום תשתיות מטעם החברה. הבונוס השנתי של מנהל בכיר בחברה ממשלתית עומד 2-3 משכורות, ולכן 15% מהבונוס זה סכום שמגיע לעשרות אלפי שקלים.
1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה ב גוש דן נסיעה ראשונה מלאה מ פתח תקווה ל בת ים
הרכבת הקלה ב גוש דן נסיעה ראשונה מלאה מ פתח תקווה ל בת ים
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בגוש דן
(צילום: נת"ע)
מלבד תמריצים, החוזר מכיל בתוכו מספר מנגנוני בקרה ורגולציות חדשות. בין היתר, נקבע כי החברות יעניקו העדפה לפרויקטי תשתית לאומיים, וכי תוקם מערכת תיאום תשתיות ממוחשבת אחידה ומאגר מידע גיאוגרפי של תשתיות החברה (ב-GIS או CAD). כמו כן החוזר דורש מהחברות לגבש נהלי עבודה בנושא תיאום תשתיות ותוכנית אסטרטגית בנושא. בנוסף, גורמים באוצר מסרו לכלכליסט כי רשות החברות תפרסם מדי שנה דוח "שיימינג", בו יצוינו החברות שלא עומדות ביעדי המטרה.
בדומה ליוזמת רשות הרגולציה, ומהלכי טיוב אחרים שהממשלה מקדמת, קיים חשש כי הרצון לשפר תהליכים יוביל בסופו של דבר לרגולציה נוספת. ברשות החברות דוחים את הטענות הללו ואומרים כי "גם אם בסופו של דבר ההנחיות יובילו לבירוקרטיה נוספת שתתבטא במילוי דוחות ובריבוי ישיבות דירקטוריון, אז עדיין התועלת עולה על העלות. אנחנו רוצים להקל בבירוקרטיה".
ברקע הדברים, החוזר שפורסם מבקש לתת שליטה נוספת לרשות החברות על החברות הממשלתיות, וזה לאחר תקופה ממושכת בה החברות פעלו באופן עצמאי יחסית עקב אי-מינוי מנהל לרשות. גורמים באוצר ששוחחו עם כלכליסט טענו כי המצב בו אין מנהל לרשות החברות ומנכ"ל האוצר מתפקד כמנהלה בפועל מאפשרת לאוצר לקדם מהלכים שלא ניתן היה לקדם בעבר. בפועל, המשמעות של אי מינוי מנהל לרשות היא שזו מתפקדת בחודשים האחרונים כזרוע נוספת של בלינקוב וליברמן, ולא כיישות עצמאית.