סגור

ועדת גילאור פסלה שוב את מועמדות אמי פלמור לתפקיד יו"ר חברת החשמל

הוועדה חיזקה את חוו"ד לפיה לפלמור חסר ניסיון עסקי והזכירה כי ברשות החברות ציינו שאתגרי חברת החשמל הם בעיקר עסקיים ופיננסיים וכי לה מחזור הכנסות של 24 מיליארד שקל בשנה. בנוסף, ציינה כי נימוקיה של שרת האנרגיה אלהרר למינוי משניים; השרה אלהרר תקפה את רשות החברות: "ברשות פעלו בכל דרך על מנת לעכב את המינוי, ובחוסר שקיפות"

לפני שעה קלה החליטה ועדת גילאור לפסול שנית את מועמדות פלמור לתפקיד יו"ר דירקטריון חברת החשמל.
הדיון הנוסף בעניינה של פלמור התקיים בעקבות טענת השרה אלהרר כי היא לא ידעה שהדיון אמור להתקיים ב-3 בנובמבר, ומשום כך היא לא העבירה את כלל החומרים שנוגעים לפלמור.


בחוות הדעת של הוועדה נסקר הוויכוח המשפטי בנוגע לעמידתה של פלמור בתנאי הסף לכניסה לנבחרת. פלמור ניסתה להיכנס לנבחרת בשלושה פרופילים, ניהולי, משפטי, וחברתי.

2 צפייה בגלריה
קארין אלהרר שרת האנרגיה
קארין אלהרר שרת האנרגיה
קארין אלהרר שרת האנרגיה
(צילום: אילן בשור)

בשניים הראשונים היא לא עמדה בתנאי הסף, אך לגבי הפרופיל השלישי קיים ויכוח פרשני בין משרד המשפטים לבין רשות החברות, עקב טיעוני משרד המשפטים החליטו ברשות החברות להגיש את מועמדותה לוועדה 'בלי שמוצתה הבחינה ביחס לעמידתה של המועמדת בפרופיל החברתי'. גם הוועדה החליטה שלא להכריע בנקודה זו.
מכיוון שכך, הוועדה בחנה האם למינוי פלמור יש 'נימוקים מיוחדים' המצדיקים חריגה מהנבחרת. הוועדה החליטה שהתפקידים הציבוריים שמילאה פלמור, לא מהווים 'נימוק מיוחד' שיאפשר מינוי מחוץ לנבחרת. בחוות הדעת נכתב כי 'היא נעדרת עיסקי ממשי, ונעדרת ניסיון בתחומי הליבה של חברת החשמל' וכי 'אין בניסיונה הציבורי של פלמור ומכלול כישוריה כדי להתגבר על החסר בניסיון עסקי ובניסיון בתחומי הליבה של החברה'.
הוועדה ציינה כי ההיבטים שאלהרר ציינה התומכים במינוי פלמור הם משניים
הוועדה מזכירה את גורמי המקצוע ברשות, שציינו כי אתגרי חברת החשמל הינם בעיקר עסקיים ופיננסיים, זאת מכיוון שחברת החשמל היא שלישית במחזור הכנסותיה בישראל, המגיעות ל-24 מיליארד שקל בשנה, חוב פיננסי של 30 מיליארד שקל שמנוהל במכשירים פיננסים מגוונים. ההון הרשום שלה למסחר הוא של 10.6 מיליארד, והיא הרביעית בגדולה בבורסה. בנוסף, החברה עומדת בפני תוכניות פיתוח של בהיקף של 6.5 מיליארד שקל, והיא גם חשופה לאיומי סייבר ואיומים בטחונים.
מאידך, ציינה הוועדה, כי דווקא ההיבטים שציינה אלהרר במכתבה משניים. כך לדוגמה מרבית החלקים ברפורמת החשמל שנוגעים ליחסי עבודה הוסדרו. וגם היכולת לשתף פעולה עם חברות ממשלתיות אחרות – שהשרה ציינה כיכולת ייחודית לפלמור – היא משנית לפעילותה העיקרית של החברה.

2 צפייה בגלריה
אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים
אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים
אמי פלמור
(צילום: תומי הרפז)

אלהרר טענה כי לפלמור יכולות ניהול ייחודיות, בייחוד בעולם יחסי העבודה, והובלת רפורמות. כמו כן ציינה השרה את ניסיונה של פלמור בעבודה בתוך הממשלה, ואת היכולת שלה לשתף פעולה בין גורמים שונים.
הטיעון העיקרי של פלמור – שנוסף רק במכתב השני – הוא כי למעשה חברת החשמל היא חברה בעלת אופי 'שלטוני' ולא רק 'עסקי', ולדעתה בדירקטריון חברת החשמל כיום יש מחסור בחברים בעלי ניסיון ציבורי, ויש מספיק חברים בעלי ניסיון עסקי. כמו כן, אלהרר ביקשה שידונו במינויה של פלמור כמינוי לדירקטורית ולא כמינוי ליושבת ראש הדירקטריון. הוועדה דחתה את הבקשה מכיוון שכוונותיה של אלהרר למנות את פלמור ליו"ר הינן פומביות ומובהקות.
בנוגע לשאלת הזיקה הפוליטית – פלמור כיהנה כמנכ"לית משרד משפטים תחת השרה שקד שמכהנת כיום כשרת הפנים – החליטה הוועדה כי מדובר בזיקה מקצועית ולא בזיקה פוליטית המצריכה נימוקים מיוחדים.
השרה אלהרר: "ברשות החברות פעלו בכל דרך אפשרית על מנת לעכב את המינוי"
שרת האנרגיה קארין אלהרר שכבר הסירה את הכפפות בנוגע להליך המינוי של אמי פלמור הגיבה בצורה חריפה לפסילת המינוי, אלהרר תוקפת את התנהלות הרשות בכל הנוגע למינויה של פלמור: "מרגע שהוגשה אמי פלמור כמועמדת של שרת האנרגיה פעלו ברשות החברות בכל דרך אפשרית על מנת לעכב את המינוי. זאת תוך עיכוב זימונה של הגברת פלמור לוועדה, חוסר שקיפות באשר לציונים שקיבלה פלמור לאורך ההליך כמועמדת ושיאו של ההליך בקיום הדיון בפני השופטת גילאור מבלי שהרשות הביאה בפניה את נימוקיה המפורטים של השרה".
גם לאחר החלטת הוועדה, אלהרר מתעקשת כי מדובר במינוי מקצועי וראוי, ומלשכתה נמסר כי "אין ספק כי כישוריה ונסיונה העשיר הם שהופכים את פלמור לאישה המתאימה לתפקיד המביאה עמה נסיון החסר בדירקטוריון הקיים כיום בחברת החשמל. השרה עומדת על דעתה כי מדובר במינוי ראוי, ענייני ומקצועי. השרה תלמד את ההחלטה".
ברשות החברות הגיבו על טענות השרה: "לאורך הליך המינוי השרה וצוותה עודכנו בהתאם לנוהל הרגיל כפי שמעודכנות לשכות שרים בכל הליך מינוי. הרשות מגבשת את חוות דעתה המקצועיות עבור ועדת המינויים ואינה נוהגת לפרסם את חוות דעתה או להעבירן לשרים, ודאי טרם הדיון בוועדת המינויים. ההחלטה בעניין מינויים הינה של הוועדה ברשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור צר לנו שלשכת השרה בוחרת לתקוף משרתי ציבור הממלאים את תפקידם בטענות חסרות שחר".