סגור

הופחתו דמי הקישוריות בין מפעילות הסלולר - בדרך לביטולם ב־2025

דמי קישוריות הם התשלום המועבר בין חברת המתקשר לחברת מקבל השיחה. המהלך ישנה את הכנסות והוצאות החברות, אך לא את הרווחיות

לא רק סגירת רשתות הסלולר של דור 2 ו־3 מתקדמת, אלא גם ביטול דמי הקישוריות בין מפעילות הסלולר. בחמישי האחרון נכנסה לתוקף ההפחתה הראשונה בדמי הקישוריות בדרך לביטול מלא שלהם ביוני 2025.
דמי הקישוריות הם תשלום המועבר בין חברות התקשורת כאשר לקוח של חברה אחת מתקשר ללקוח של חברה אחרת. למשל, אם לקוח פרטנר יתקשר ללקוח סלקום, תהיה פרטנר מחויבת להעביר לסלקום תשלום עבור כל דקת שיחה בין המנויים. עד שבוע שעבר עמדו דמי הקישוריות בין חברות הסלולר השונות על כ־6 אגורות לדקה. עבור שיחות מטלפון קווי, החברה הייתה מחויבת בתשלום 1 אגורות לדקה. על פי התוכנית המקורית, דמי הקישוריות היו אמורים לפחות ב־15 ביוני לכ־4 אגורות לדקה בין מפעילי סלולר ו־0.7 אגורות לדקה לשיחות בטלפון קווי. ביוני 2024 דמי הקישוריות צפויים לרדת ל־2 אגורות בין מפעילי סלולר ו־0.4 לשיחות קוויות. כשנה לאחר מכן צפויים להתבטל דמי הקישוריות לחלוטין.
עם זאת, בשל מדד המחירים הגבוה השנה, מחיר דמי הקישוריות בשיעור נמוך מהתוכנית המקורית. בין מפעילי סלולר התעריף יעמוד על 4.8 אגורות לדקה ולשיחות קוויות דמי הקישוריות יעמדו על 0.8 אגורות לדקה.
דמי הקישוריות יצרו עיוותים בשוק הסלולר. אחד מהם, למשל, הוא קווי התוכן: מספרים שאליהם מחייגים לקוחות, בעיקר במגזר החרדי, המשמשים לקבלת עדכונים שונים וחדשות. יוצרי התוכן מתחלקים בדמי הקישוריות עם מפעילי שירותי הטלפון. חלק ממפעילים אלו אף עתרו לבג"ץ בעבר כנגד ההחלטה של שר התקשורת לשעבר יועז הנדל על הפחתת דמי הקישוריות.
להחלטה ככל הנראה אין השלכות על הצרכנים, אך היא משפיעה על התוצאות הכספיות של חברות התקשורת, עם ירידה בהכנסות ובהוצאות של עשרות מיליוני שקלים ברבעון באופן שלא יפגע ברווחיות. הסיבה לכך היא שגובה דמי הקישוריות בין החברות דומה, ולכן המהלך פשוט יפסיק את העברת התשלום הסיבובי בין החברות.
לחברת סלקום, למשל, המפעילה הסלולרית הגדולה בישראל, יש כ־2.5 מיליון קווי סלולר, כאשר דמי הקישוריות הממוצעים עומדים על כ־12 שקל בחודש, מה שמוביל להכנסות של כ־40 מיליון שקל בחודש. גם בחברת פרטנר עמדו דמי הקישוריות על כ־12 שקל ללקוח בחודש, ולחברה 2.7 מיליון מנויי סלולר, מה שמשקף ירידה בהכנסות של 32 מיליון שקל בחודש. בחברת פלאפון עמדו דמי הקישוריות ברבעון האחרון על כ־15 שקל לחודש למנוי, ולחברה כ־2 מיליון לקוחות סלולר, כלומר ירידה של 30 מיליון שקל בהכנסות בחודש. המספרים מתייחסים לביטול מלא של דמי הקישוריות שצפויים רק בשנת 2025 ולדו"חות הכספיים האחרונים של החברות לרבעון הראשון של 2023.