סגור
מליאה מליאת הכנסת כנסת ירושלים חרבות ברזל אמיר אוחנה ח"כ חבר יצחק הרצוג דקה דקת דומייה דומיה לזכר זי
מליאת הכנסת (צילום: שלו שלום)

שכר הח"כים, השרים והשופטים יוקפא בשנת 2024

ועת אלבשן לקביעת שכר הח"כים ממליצה להקפיאו ולא להעלות אותו בינואר הקרוב בהצמדה לשכר הממוצע כפי שנהוג. כפועל יוצא יוקפא גם שכרם של ראש הממשלה, השרים וסגניהם, הנשיא והשופטים, הצמודים כולם לזה של הח"כים

"ועדת אלבשן" לקביעת שכרם ותנאיהם של חברי הכנסת ממליצה להקפיא את שכרם של הח"כים בשנת 2024. שכרם של הח"כים אמור להתעדכן בחודש הבא בשיעור עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023 כולה.
מנתונים שנמסרו לועדה בחודשים ינואר-ספטמבר 2023 עלה השכר הממוצע במשק המחושב על ידי המוסד לביטוח לאומי ב-8%. לנוכח העלייה במספר העובדים שהוצאו לחל"ת בעקבות המלחמה בחודשים אוקטובר-דצמבר 2023 סביר להניח שהשכר הממוצע במשק עוד יעלה.
הוועדה דנה בהקפאת שכרם של הח"כים בעקבות מכתב ששיגר אליה אתמול יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד). בראש הועדה עומד פרופ' יובל אלבשן, וחבריה הם פרופ' יורם כעדן, וד"ר קרן בר-חוה.
הוועדה סבורה כי "אכן המלחמה הקשה שנכפתה עלינו מביאה עימה השלכות כלכליות קשות על כלל המשק ופגיעה כלכלית ברבים מאזרחי המדינה. בנסיבות אלה על חברי הכנסת לתת דוגמא אישית ולוותר על העלייה הצפויה בשכרם בשל עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023".
זאת ועוד, הוועדה סבורה כי מאותם טעמים ראוי לקבל החלטה זהה על הקפאת העדכון בשכרם של יתר נושאי המשרה: הנשיא, ראש הממשלה, השרים, סגניהם, והשופטים.
הוועדה הודיעה כי תעביר המלצה כזו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, מאחר שוועדה זו מופקדת על שכרם של נושאי המשרה: "שילוב החלטות אלה ישפיע גם על עובדים ועל נושאי משרה לשעבר שיצאו לגמלאות ושכרם מוקבל או צמוד לשכרם של נושאי משרות אלה".
הוועדה המליצה כי בינואר 2025 יעודכן שכרם של הח"כים בגובה עליית השכר המוצע במשק בשנת 2024 בלבד. כלומר העדכון לא ייקח בחשבון את עליית השכר הממוצע בשנת 2023, שממנה כאמור לא יהנו חברי הכנסת לאחר שיחליטו להקפיא את שכרם כעת.
יצויין כי המכתב נשלח אל יו"ר ועדת הכנסת ח"כ אופיר כץ (ליכוד) שאמר אמש לכלכליסט שאין סיבה להעלות את שכרם של הח"כים. לאחר שוועדת הכנסת תקפיא את שכרם של הח"כים תכונס ועדת הכספים לקבל החלטה דומה לגבי יתר נושאי המשרה.
בעקבות פרסום המלצת ועדת אלבשן, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ אליהו רביבו (הליכוד ) ומרכז האופוזיציה ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) פנו ליו"ר ח"כ משה גפני (יהדות התוורה) בדרישה לכנס את הוועדה בהקדם על מנת לאשר את ההמלצה. לדבריהם, "נבחרי הציבור מחויבים לגלות אחריות, להפגין סולידריות ולפעול לבטל העלייה בשכר בהקדם".
השכר חודשי ברוטו לשנת 2023
נשיא המדינה - 68,000 שקלים
רה"מ, יו"ר הכנסת - 59,218 שקלים
שר, מבקר המדינה -53,257 שקלים
חברי כנסת, סגני שרים - 47,583 שקלים