פרשנות
אין כסף למורים? יותר חשוב שרה"מ ירוויח כמו נשיא העליון
גם אם סמוטריץ' ודרעי לכאורה מתנגדים, החוק להעלאת שכר הבכירים זוכה לתמיכת הקואליציה ובדרך להליך חקיקה מזורז. השרים והח"כים ייהנו מתוספת שכר של עשרות אלפי שקלים
הקופה הציבורית מרוקנת, הוצאות המלחמה המתמשכת והשיקום רק גדלות ומכבידות, המורות והמורים בבתי הספר ובגנים שובתים על הקיצוץ בשכרם, אבל לדבר אחד יש לחברי הכנסת כסף - עבור העלאה בשכרם שלהם. בשעה שכל עובדי המגזר הציבורי נדרשו להיכנס מתחת לאלונקה ולשאת בנטל הקיצוץ, שכר הח"כים רק הוקפא ב־2025-2024 וכעת הם פועלים אף להעלותו.
הצעת חוק של ח"כ אביחי בוארון מהליכוד, שאושרה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה, מקדמת שינוי בשכר הבכירים וקובעת תקרה ממנה ייגזר השכר של כל נושאי המשרה. ההצעה תאושר מחר בקריאה הטרומית במליאת הכנסת, ותעבור להליך חקיקה מזורז.
כיום, נשיא בית המשפט העליון משתכר כ־120 אלף שקל ברוטו בחודש (תלוי ותק), ואילו ראש הממשלה ויו"ר הכנסת, ששכרם קבוע בחוק, משתכרים 59,218 שקל ברוטו בחודש. נראה כי חברי הליכוד לא יכלו לסבול את הפער בין שכרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין זה של שנוא נפשם, נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, ולכן פועלים לשנות את הנהוג בשם הצורך בהשוואת התנאים.
לפי הצעת החוק, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיא בית המשפט העליון ישתכרו סכום זהה ושכרם יהווה "תקרה" שממנה ייגזר שכרם של שאר נושאי המשרות מתחתם, למשל שרים או שופטי בג"ץ שישתכרו 88% מהתקרה, או חברי כנסת ושופטים מחוזיים שישתכרו 66% מהתקרה. החוק קובע כי לקביעת השכר של שלושת הראשים תוקם ועדה ציבורית, שבראשה יעמוד חבר סגל אקדמי שימונה על ידי נשיא המדינה, שופט לשעבר של בית המשפט העליון או המחוזי שימנה נשיא העליון, ודיין לשעבר שימנו הרבנים הראשיים.
לפי המצב כיום, אם הצעת החוק - שבה תומכות הממשלה והקואליציה - תעבור, משמעות הדבר כי שכרם של ראש הממשלה ויו"ר הכנסת יוכפל. שכרם של הח"כים, העומד כיום על 47.5 אלף שקל בחודש, יקפוץ לכל הפחות לגובה שכרו של שופט מחוזי כיום, כ־68 אלף שקל בחודש. גם שכרם של השרים, שכיום עומד על 53.2 אלף שקל בחודש, צפוי להיות מוכפל. גם אם הוועדה הציבורית תקבע תקרת שכר נמוכה יותר מהנהוג כיום - צפויים השרים וחברי הכנסת ליהנות מתוספת שכר של עשרות אלפי שקלים בחודש.
אם העיקרון החשוב הוא השוואת שכרם של ראש הממשלה ויו"ר הכנסת לזה של נשיא העליון, עומדת האפשרות לקצץ מחצית משכרו של נשיא בית המשפט העליון, ומהמשכורת המקוצצת "ייגזרו למטה" שאר המשכורות. ישנו גם חשש - או הזדמנות, תלוי את מי שואלים - בהפחתת שכר לשופטים, בכך ששופטים ותיקים עם שכר גבוה יעדיפו לפרוש לגמלאות לפי משכורת קובעת (לפנסיה) גבוהה בטרם זו תקוצץ לפי המתווה המוצע.
אלא שברור שקיצוץ כזה לא יקרה, גם אם יוחלט כי הפחתת שכר לא תושת על שופטים מכהנים אלא רק על מחליפיהם העתידיים, והקואליציה גם תתגונן בכך שנמנעה מפגיעה במערכת המשפט.
בנוסף, ועדה ציבורית, כמו זו הצפויה לקום, לא נוטה לקצץ בשכר, וגם אם תחליט, למשל, להשוות את שכר רה"מ לזה של רמטכ"ל (כ־90 אלף שקל בחודש) ולא לשל נשיא העליון - עדיין מדובר בתוספת של 30 אלף שקל לחודש לראש הממשלה וליו"ר הכנסת ותוספות נכבדות גם לחברי הכנסת. מה שלא יהיה, הם מרוויחים.
ולכן, למרות התנגדותם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושל יו"ר ש"ס אריה דרעי, שאמר כי "זו לא העת" להעלאה שכזו - המציאות צפויה להוכיח אחרת. ובעוד הציבור נאנק תחת יוקר המחיה, המחירים העולים ונטל המילואים הכבד - ראש הממשלה, השרים, סגני השרים וחברי הכנסת כולם ייהנו מהעלאת שכר על חשבון הקופה הציבורית המידלדלת.