סגור
ד"ר מיקי וינקלר מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות
ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות (יח"צ המוס"ל)

דעה
התאמות לבעלי מוגבלויות יפתרו את מצוקת העובדים

עידן הפוסט קורונה הוביל למצוקת עובדים חמורה במגוון תחומים במשק. זה זמן טוב למעסיקים לצאת מחוץ לקופסא ולבצע התאמות בסביבת העבודה לאנשים עם מוגבלות. בתמורה הם יקבלו עובדים חרוצים, מקצועיים ומסורים

העידן הנוכחי לימד אותנו כי כמעט כל עובד במשק זקוק להתאמה בסביבת העבודה ע"פ צרכיו ומגבלותיו. עובדים עם מוגבלות הם נכס למקום עבודה וגם להם צריך לבצע הערכת סיכונים והתאמות, בכדי למנוע תחלואות תעסוקתיות, פגיעות ותאונות עבודה לא רצויות.
כנס בטיחות נגישה לרגל ציון היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ישודר ביום שני 5.12.22 באתר כלכליסט
עידן הפוסט קורונה הוביל למצוקת עובדים חמורה במגוון תחומים במשק כמו בתחומי התעופה, ההוראה, המסעדנות, התעשייה ועוד. הגיע הזמן שחלק מהמעסיקים יצאו מחוץ לקופסא ויבצעו הערכת סיכונים והתאמות בסביבת העבודה לאנשים ומוגבלות. בתמורה הם יקבלו עובדים חרוצים ומסורים שישדרגו את הפריון ואת הגיוון בעסק שלכם.
ע"פ נתוני הלמ"ס משנה שעבר, 12% מתושבי ישראל, הנמצאים בגילאי העבודה, הם אנשים עם מוגבלויות תפקודיות חמורות. 55% בלבד מהאנשים עם מוגבלויות בגילאי העבודה העיקריים (64-25) מועסקים, לעומת 78% בקרב מי שאין לו מוגבלות. כשהמעסיק לא מודע למוגבלות של עובד, הוא לא יכול לבצע הערכת סיכונים למוגבלות והשפעתה על העובד בתחנת עבודתו, על השפעת המוגבלות על סביבת העובד, ולכן אינו חייב לספק לו את ההתאמות הנדרשות לו מה שמעלה את האתגר בהגנה על עובדים אלה ובשמירה על בטיחותם בעבודה. דווקא בעידן הנוכחי, על המעסיקים להבין כי העסקה של אנשים עם מוגבלויות כדאית לא רק בשביל הצדק והשוויון, אלא בשביל שיפור המקצועיות, האיכות והאפקטיביות של מקום העבודה וכל אשר נדרש מהמעסיק הוא לבצע את הערכת הסיכונים וההתאמות הנדרשות.
עולם התעסוקה הנוכחי מציב אתגר חדש בפני המעסיקים, שצריכים להתמודד עם מצוקה של כוח אדם. בהתאם לכך, עליהם לבצע הערכת סיכונים ותאימות בסביבת העבודה, בשביל לשמור על חייהם, בריאותם ותפוקתם של העובדים, עם או בלי מוגבלות. התחלואה התעסוקתית הפכה למחלה השקטה של עולם העבודה. במחקר שערכנו השנה בקרב עובדים מכלל המקצועות במשק הישראלי, מצאנו ארבעה מכל חמישה עובדים בישראל סובלים מכאבי שלד־שריר, ואחד מחמישה סובל משחיקה גבוהה מאוד. אם אנחנו חיים בעולם שבו כמעט כל עובד זקוק להתאמות בסביבת העבודה שלו, מדוע לא לעשות את אותם ההתאמות גם לעובדים עם מוגבלות ובכך להרוויח עוד עשרות אלפי עובדים למשק הישראלי.
התאמה היא התוספת, השינוי או האביזר הנדרשים עבור שילוב עובד עם מוגבלות, מעבר לנדרש לעמיתו ללא המוגבלות, כדי שיוכל לבצע את תפקידו ככלל העובדים. מההיבט הבטיחותי המעסיק, בהתאם לפקודת הבטיחות בעבודה והתקנות, חייב המעסיק לבצע הערכת סיכונים ולבחון את הסיכונים של העובד בתחנת עבודתו, בסביבת העבודה והשפעת סביבת העבודה על העובד עם מוגבלות, בהתאם להערכת הסיכונים לבצע התאמות למזעור הסיכונים כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע באמצעות יצירת סביבת עבודה בטוחה.
אנחנו במוס"ל הבנו את זה מזמן ובמהלך כל השנה אנו פועלים לבצע אבחון סיכונים במקומות מעסיקים עובדים עם מוגבלות, לסייע בחניכת מנהלים לקליטה ושילוב בטוח של עובדים עם מוגבלות, הפקת חומרי הסברה, פיתוח לומדות בטיחות למעסיקים ולעובדים עם מוגבלות, על מנת שעוד ועוד מעסיקים לא יחששו ויקלטו עובדים עם מוגבלות. המעסיקים יכולים לפנות אלינו למומחי המוסד לבטיחות ולגיהות ולקבל סיוע מקצועי ללא עלות, להיעזר בלומדות הנמצאות באתר המוס"ל או להסתייע במדריך לביצוע אבחון סיכונים במקום העבודה שלכם. זה מתחיל בהכרת העובדים עם מוגבלים וממשיך בסקר סיכונים מקיף תוך כדי סיור, הערכת הסיכונים ובחירת ההתאמות הנדרשות למזעור הסיכונים ושילוב בטוח במקום העבודה. על סמך תוצאות סקר הסיכונים ניתנת הדרכה וחניכה למנהלים שמאפשרים קליטה בטוחה ושילוב בטוח של עובדים עם מוגבלות נראית ובלתי ניראית. כך למשל פיתחנו סדנא בשם "שגרירי בטיחות" המיועדת לעובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם, שנועדה לאתר ולהתמודד עם סיכונים במקום העבודה ולפתח כישורי חיים בטוחים, הסדנא כוללת שיעורים במגוון נושאים ובהם: הכרת מפגעים, סיכונים ודרכי פעולה למזעורם, סכנות חשמל, סכנות של התלקחות ושריפות, התמודדות במצבי חירום והדרכות ארגונומיות שמטרתם למנוע כאבי שלד שריר בטווח הארוך בקרב העובדים.
עידן הפוסט קורונה הוביל למצוקת עובדים חמורה במגוון תחומים במשק כמו בתחומי התעופה, ההוראה, המסעדנות, התעשייה ועוד. הגיע הזמן שחלק מהמעסיקים יצאו מחוץ לקופסא ויבצעו התאמות בסביבת העבודה לאנשים עם מוגבלות. בתמורה הם יקבלו עובדים חרוצים, מקצועיים ומסורים שישדרגו את הפריון ואת הגיוון בעסק שלכם.

ד"ר מיקי וינקלר הוא מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.