סגור

ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו הורשע בגניבה: תווי קנייה למקורבים במקום סיוע לנזקקים

מנגנון תווי קנייה מושחת שאותו הפעיל ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו עמד במוקד הרשעתו בבית המשפט בעבירות חמורות. בן חמו עצמו גנב כ-190 אלף שקל בתווי קנייה שאותם התרים מאנשי עסקים ובהם אייל רביד ונחום ביתן, ואף שילם איתם לעוזרת הבית שלו. הוא הורשע גם בסיוע לחברו הקבלן רפי כחלון

ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו הורשע היום (ג') בבית המשפט המחוזי מרכז בשורת עבירות שחיתות חמורות - בהן גניבה בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים - לאחר שפיתח בלשכת ראש העירייה מנגנון איסוף תרומות בתווי קנייה מאנשי עסקים הפועלים בכפר סבא במצג שווא של סיוע לנזקקים. בפועל, לפי הכרעת הדין, התלושים חולקו למקורביו ומכריו ללא קריטריונים ברורים ושוויוניים, ובנוסף בן חמו עצמו נהנה מהתרומות באופן אישי וכך גם עובדי לשכתו. השופט עמי קובו הרשיע את בן חמו בעבירות רבות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וכן עבירות מס, אך זיכה אותו מחמת הספק מעבירות של הטרדת עד.
בין הגורמים שמהם ביקשו בן חמו ומקורביו לתרום תלושי שי לנזקקים, בדרך כלל לפני ראש השנה ופסח, היו גם אנשי עסקים מוכרים בתחום המזון הפועלים בעיר: אייל רביד בעלי רשת ויקטורי, נחום ביתן מרשת יינות ביתן וקבלנים מקומיים הבונים בכפר סבא. בנוסף הורשע בן חמו בקידום ענייניו בתחום התכנון והבנייה של קבלן המקורב אליו, רפי כחלון. הוא פעל למען מקורבו והפעיל את השפעתו בעירייה ובמדור כיבוי אש כדי לזרז ולקדם את האינטרסים של חברו, וזאת בניגוד עניינים.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו
ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו
ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו הורשע בעבירות שחיתות חמורות
(צילום: אוראל כהן)
על פי הכרעת הדן, כל מנגנון תווי הקנייה פעל בין 2004 ל-2016 בהנחייתו של בן חמו, בידיעתו ובשליטתו המלאה, כאשר תפעול המנגנון הופקד בידי עוזריו ובסיוע עובדי לשכה נוספים, שהונחו על ידו למי לפנות כדי לבקש תרומות. העסקים הפועלים בעיר הסכימו לתרום ביד נדיבה עבור נזקקי העיר כפר סבא, ובסך הכול לפי הכרעת הדין התקבלו מהם תווי קניה לנזקקים לקראת החגים במהלך השנים בסכום כולל של כ-600 אלף שקלים. "בפני התורמים הוצג מצג שווא של סיוע לנזקקים ללא הבהרה כי מדובר במנגנון המבוסס על חלוקה למקורבים ומכרים ולא על בסיס קריטריונים ברורים ושוויוניים כפי שפועלת מחלקת הרווחה בעיר", נקבע בהכרעת הדין. "כך גם לא הוצג לתורמים כי הנאשם עצמו ייהנה מהתרומות באופן אישי, וכן עובדי לשכתו".
בית המשפט קבע כי בן חמו קבע בעצמו מי הגורמים שאליהם יועברו תווי הקנייה שנאספו ובהתאם לכך, חלק הגיעו אכן למשפחות נזקקות ולפעילי שכונות שהיו אמורים לחלקן למשפחות שנדרשו לסיוע, אולם לעתים הם הגיעו לאנשי לשכתו של בן חמו, "אשר סייעו לנאשם בתפעול המנגנון וזכו להינות מפירותיו", לפי דברי השופט, ובחלק מהמקרים התווים הגיעו אל בן חמו עצמו. "אופן ניהול הפרויקט כולו היה שלא בהתאם לכללי המינהל התקין, אך לגבי התווים שבפועל הגיעו לנזקקים, המסקנה היא שלא מדובר בעבירה פלילית", קבע בית המשפט.
השופט קובו קיבל את טענות הפרקלטות, כי חלק ניכר מתווי הקנייה בסכום של כ-250 אלף לא הועבר לחלוקה לנזקקים, בתקופה שבין שנת 2009 ל-2016. "סכום זה נותר לשימושו של הנאשם עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על-ידו כראות עיניו, לרבות לעובדי הלשכה שקיבלו באופן קבוע תווים מהנאשם לראש השנה ולפסח, זאת מתוך התווים שנתרמו על-ידי התורמים עבור הנזקקים", קבע בית המשפט, "העברת התווים למי שאינם נזקקים, מהווה מרמה כלפי התורמים, אשר סברו שתרומות מועברות לנזקקים בלבד. מעשים אלה, עולים כדי מרמה והפרת אמונים. הנאשם עשה שימוש בתפקידו הבכיר כראש עירייה, כדי להפיק רווח כלכלי לעצמו ולמקורביו, ובכך פגע באמון הציבור".

תווי קנייה בכיסים, בתיק ובארון

מתוך סכום זה, בן חמו עצמו גנב בהיקף של 190 אלף שקלים. מתוך התווים שהוכח כי בן חמו קיבל במרמה וגנב, נקבע שנטל חלק לא מבוטל מהם לשימוש האישי. בין השאר נתפסו אצלו תווים שנתרמו ב-2016 בסכום של 10 אלף שקל בחיפוש בארון הבגדים בביתו, בכיס מכנסיו ובתיק הספורט ברכבו. בחלקם הוא עשה שימוש ברכישות שביצע, לרבות ברשת שופרסל.
בנוסף נקבע כי הוא החזיק חלק מהתווים האלה במגירות השולחן בלשכתו לצרכיו האישיים, ואף ביקש ממנהלת לשכתו לבצע עבורו רכישות פרטיות בהיקף אלפי שקלים. אשתו, כך נקבע, עשתה שימוש בתווים לקניית מתנות לבקשתו והוא אף שילם את שכרה של עובדת משק הבת שלו באמצעות התווים שהתקבלו לצורך תרומה. בנוסף הורשע בין חמו בעבירה על פי פקודת מס הכנסה, בנוגע לסכום שנקבע כי קיבל במרמה בגובה 250 אלף שקל – ולא דיווח עליו לרשויות המס.
אישום נוסף שבו הורשע בן חמו נוגע כאמור לפעילותו למען חברו הקבלן רפי כחלון, שהיה הבעלים של כמה מגרשים בכפר סבא באמצעות חברה שבבעלותו, ובשל כך נזקק לשירותי העירייה בנושא תכנון ובנייה. בהכרעת הדין נקבע כי בן חמו פעל רבות למען כחלון, בתיאום עמו, ו"מתוך ידיעה ברורה שהוא מפעיל את השפעתו, מכוח תפקידו, למען חברו הטוב".
2 צפייה בגלריה
שלט כניסה כפר סבא
שלט כניסה כפר סבא
המסך הורם מעל פרשת השחיתות בכפר סבא
(צילום: עמית שעל)
בן חמו פעל, כך לפי הכרעת הדין, באופן משמעותי כדי לזרז ולקדם את ענייניו של כחלון וניצל את תפקידו כראש העיר. הוא פנה לגורמים הכפופים אליו בעירייה ולגורמים נוספים, וביקש מהם לקדם ולזרז את הטיפול בענייניו של כחלון. השופט קובו קבע כי בן חמו העביר מסר ברור כי יש לתת לחברו יחס מועדף: "הנאשם העביר לכפופים לו מסר ברור שלפיו הוא חפץ ביקרו של כחלון, וכי יש לקדם את ענייניו".
בן חמו אף חתם על היתרים בנוגע לחברות שבבעלותו של כחלון, כאשר הוא מודע לכך שהוא חותם על בקשות הנוגעות אליו, ואף עדכן את כחלון בכך, פעם אחר פעם. עם זאת, יצוין כי כחלון לא קיבל היתר כלשהו שלא כדין עקב התערבותו של חברו בן חמו, ובית המשפט קבע כי השפעתו של בן חמו הייתה בסופו של דבר ב"זירוז הטיפול בענייניו של כחלון". הוא הורשע בעבירות של הפרת אמונים, אך לא בעבירות לפי חוק התכנון והבנייה.
באישום נוסף טענה הפרקליטות כי לאחר שבן חמו שוחרר ממעצר ונאסר עליו ליצור קשר עם מי מהמעורבים בחקירה, בנוגע לנושאי החקירה, הוא שוחח עם נהגו על נושאים הקשורים באופן מהותי לחקירה. בהיעדר בסיס לקבוע ממצאים עובדתיים ברורים על סמך עדות הנהג בבית המשפט, ובהיעדר תימוכין של ממש לעדותו, קבע השופט כי ייתכן שמדובר היה במפגש אקראי בלבד ולכן יש לזכות את בן חמו מאישום של הטרדת עד או הפרת הוראה חוקית.
לאחר הכרעת הדין מסר עו"ד אורי רינצקי מפרקליטות מחוז מרכז כי "בית המשפט קיבע היום את חשיבות המאבק בשחיתות השלטונית כאשר הרשיע את יהודה בן חמו בעבירות שביצע תוך כדי שליחותו הציבורית כראש עיר. העבירות שבהן הורשע הן עבירות המצויות בליבת השחיתות השלטונית. יש בקביעה של בית המשפט כדי להצביע על פגם ערכי בהתנהלותו של הנאשם שניצל את תפקידו הרם כראש עיר כדי להפר את האמון הבסיסי שבין שליח ציבור לבין הציבור אותו עליו לשרת. אנחנו בפרקליטות נמשיך להיאבק בשחיתות הציבורית, כפי שנעשה גם במקרה זה".