סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
נפתלי בנט ו יאיר לפיד ב הצבעה על פיזור הכנסת
נפתלי בנט ו יאיר לפיד ב הצבעה על פיזור הכנסת (צילום: AP)

אושר סופית: הכנסת מתפזרת - הבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה והשלישית את החוק לפיזור הכנסת. 92 ח"כים הצביעו בעד פיזור הכנסת, ס נמנעים ו-0 מתנגדים. מפלגת העבודה לא השתתפה בהצבעה במחאה על אי חקיקתו של חוק המטרו. יאיר לפיד יהפוך היום בחצות לראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל. יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, "הבטיחו שינוי, דיברו על ריפוי, עשו ניסוי - והניסוי נכשל"

הכנסת מתפזרת וזה סופי: מליאת הכנסת אישרה הבוקר בקריאה שנייה והשלישית את החוק לפיזור הכנסת. 92 ח"כים הצביעו בעד פיזור הכנסת, ס נמנעים ו-0 מתנגדים. מפלגת העבודה לא השתתפה בהצבעה במחאה על אי חקיקתו של חוק המטרו.
הבחירות לכנסת ה-25 ייערכו ב-1 בנובמבר 2022 זאת לאחר שמליאת הכנסת דחתה את ההסתייגות שהגישו סיעות האופוזיציה לפיהן הבחירות יתקיימו ב-25 לאוקטובר. עם פיזורה של הכנסת, הלילה בחצות יכנס יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, ונפתלי בנט יהפוך לראש הממשלה החליפי, עד לפרישתו מהפוליטיקה עם כינונה של הממשלה החדשה.
הממשלה הפכה לממשלת מעבר, והיא מוגבלת בביצוע מינויים, הקצאת תקציבים ועוד. .
ההצבעה הייתה אמורה להיערך אמש עד חצות, אך היא נדחתה על רקע היעדר ההסכמות בין האופוזיציה והקואליציה על החוקים שיקודמו בשיתוף פעולה למרות הפיזור, בראשם חוק המטרו, חוקים הנדרשים לקידום הפטור מוויזה לארה"ב וחוק האזיק האלקטרוני שנועד להגן על נפגעות אלימות במשפחה. חוקים אלו, בסופו של דבר, נשארו מחוץ להסכמות ולא יקודמו.
לפני ההצבעה עלה לנאום במליאה יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו. "נוריד את יוקר המחיה ונצעיד את ישראל לפסגת הקדמה הטכנולוגית והמדעית העולמית", פתח את דבריו נתניהו. "בשנה האחרונה האזנתי לרחשי הלב שלכם, שמעתי על הבעיות והמצוקות שלכם. התבוננתי גם פנימה. למדתי הרבה, הרבה מאוד. כל מי שמקשיב לאזרחי ישראל רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו. הביטחון האישי התערער, הכבוד הלאומי הושפל, הפחד מאויבינו גבר, דגלי ישראל הוסרו ודגלי אש״ף הונפו. יוקר המחייה מכה בכיס של כולנו - בדלק שהתייקר שוב הבוקר, במשכנתאות, במזון, בחשמל. סל הקניות של כל ישראלי שובר שיאים של כל הזמנים ואין ממשלה שתטפל.

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ב הצבעה על פיזור הכנסת
בנימין נתניהו ב הצבעה על פיזור הכנסת
בנימין נתניהו בהצבעה על פיזור הכנסת
(צילום: AP)

עוד אמר יו"ר האופוזיציה, "הבטיחו שינוי, דיברו על ריפוי, עשו ניסוי - והניסוי נכשל. זה מה שקורה כשלוקחים פייק-ימין עם שמאל קיצוני, מערבבים עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת - זה מה שמקבלים. בדיוק על זה הבחירות הקרובות".
יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך, סיכם את הדיון ואמר "עד לפני שלושה שבועות הייתי חלק מהקואליציה, הייתי חלק מקואליציה מורכבת במשך שנה. זו הייתה שנה של מאבקים ועימותים בלתי פוסקים שלעיתים חצו את גבול הטעם הטוב ולא הוסיפו כבוד לנו ולמשכן הזה, הסמל של הממלכתיות הישראלית המתחדשת. נכנסתי לקואליציה הזו, לא כאופציה ראשונה, אלא כי לא הייתה אופציה לממשלה אחרת. אני וידאתי את זה רגע לפני. אני גם וידאתי שההסכמים הקואליציוניים ישמרו על הערכים שלי ועל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אבל הניסוי של הקואליציה הזו נכשל. לאורך כל השנה שאלו אותי - מה יהיה הקו האדום? מתי לא תוכל להיות חלק מהקואליציה? ואני תמיד עניתי: כשהקו האדום מגיע, אתה רואה אותו.
"וראיתי אותו. אצלי הקו האדום היה שיתוף פעולה והשענות על הרשימה המשותפת. יש פה אנשים שיהיה להם קשה לשמוע אבל מבחינתי מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, שהיהודים הם חלק ממדינת ישראל, שיש להם שאיפה שעם ישראל לא יהיה בארץ ישראל אין להם מקום לשותפות והוא לא צריך להיות חלק מהבית הזה".