סגור
בועז יוסף ראש הוועדה הקרואה טבריה ב בית המשפט 30.7.23
בועז יוסף ראש הוועדה הקרואה טבריה ב בית המשפט 30.7.23 (צילום: אלכס קולומויסקי)

אם לא עיריית טבריה: שר העבודה פועל לקידום מינוי בועז יוסף למנכ"ל הביטוח הלאומי

ועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל טרם סיימה עבודתה והשר יואב בן צור מבקש מבכירים במשק לתמוך במועמדות יו"ר הוועדה הקרואה של טבריה, המקורב ליו"ר ש"ס דרעי. בג"ץ קבע בקיץ כי החוק הפרסונלי שנועד לאפשר ליוסף לרוץ לראשות העירייה לא יחול בבחירות הקרובות

שר העבודה יואב בן צור מש"ס פועל לקידום בחירת מקורבו של דרעי וראש הוועדה הקרואה טבריה בועז יוסף לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי. זאת למרות שוועדת האיתור טרם סיימה את עבודתה. בן צור לחץ בפגישה בשבוע שעבר על יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי להביע תמיכה ביוסף אך הם סירבו.
ביולי השנה העבירה הכנסת חוק פרסונלי שנועד לאפשר ליו"ר ועדה קרואה לרוץ לראשות העיר בה כיהן ובפועל לאפשר ליוסף להתמודד בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות על רשות העיר טבריה. אלא שבאותו חודש קבע בג"ץ שהחוק לא יחול בבחירות הקרובות וסיכל את בחירתו.
ליוסף ניסיון בעמידה בראש גופים שתקציבם עד מאות מילוני שקלים בלבד, ולכן סביר שגם אם בן צור יבחר בו תעמוד השאלה האם יעבור את הוועדה לאישור מינויים בשירות הציבורי. זאת, לאחר התקדים של פסילת פרופ' יובל אלבשן לאותו תפקיד בשל היעדר ניסיון ניהולי מתאים בגופים שתקציבם עומד על עשרות מיליארדי שקלים. בקול הקורא לאיתור מועמדים ציינה הוועדה כי היקף עסקים רלוונטי של מועמד מהתחום העסקי יחשב כ-10% מתקציב הביטוח הלאומי, כלומר יותר מעשרה מיליארד שקל.
המוסד לביטוח לאומי חילק ב-2022 סכום של 116 מיליארד שקל בקצבאות ו-ב2023 בגלל המלחמה - הרבה יותר. התפקיד נותר פנוי לאחר ששר הרווחה מאיר כהן מיש עתיד ניסה למנות לתפקיד את אלבשן שנפסל כאמור על ידי הוועדה לבדיקת מינויים.
ש"ס נמנעה במשך שנה מלאייש את התפקיד, לכן מכהנת בראש המוסד במשך השנה ו-3 חודשים האחרונים כמ"מ ירונה שלום, שהיתה סמנכ"לית הנכויות והשיקום. המוסד זוכה תחת ניהולה להערכה רבה על יעילותו בהתמודדות עם אתגרים כמו הזינוק העצום בקצבאות נפגעי איבה ואבטלה וחלוקת מענקי האכלוס למפונים. בראשית נובמבר מינה בן צור ועדה לאיתור מועמדים לתפקיד בראשות מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר יהושע מור יוסף. ההערכה היא שהוועדה תמליץ על מועמדותה של שלום אבל גם על מועמדים נוספים ושבש"ס מקוים שיוסף יהיה אחד מהם.
מלשכת השר בן צור נמסר כי "ההליך לבחירת מנכ"ל למוסד הביטוח לאומי נעשה כחוק ע"י ועדת איתור מקצועית שבוחנת את המועמדים השונים ומגישה את ההמלצות לוועדת מינויים. לשר אין כל קשר לבחירת המועמדים או השפעה על המלצות הוועדה ומוטב שנניח לוועדה לעשות את עבודתה".
יוסף מסר בתגובה: "אני לא צריך שמישהו יפעל למעני, ניגשתי לקול קורא באופן עצמאי ללא סיוע של אף שר או פוליטיקאי על סמך הרקורד שלי, של 32 שנים במגזר הציבורי בתפקידים בכירים. מדובר בוועדת בחינה מקצועית ולא ועדת שרים". בהסתדרות סירבו להתייחס. אמיתי ענה שאינו מתייחס לשיחותיו עם שרים.
כמועמדים נוספים המקורבים לש"ס מוזכרים: מרדכי מרדכי, שהיה מנכ"ל משרדי הרווחה, השיכון, התקשורת והפנים - תחת שרים של ש"ס; מרדכי כהן שהיה מנכ"ל משרד הפנים בתקופת דרעי; ואריאל משעל, לשעבר מנכ"ל משרד הנגב והגליל, אף הוא מינוי של דרעי.