סגור
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות 27.6.23

בג"ץ הכריע פה אחד: מקורבו של דרעי לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות בטבריה

שופטי בג"ץ הכריעו כי מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לראשות העיר טבריה. "חוק טבריה", שאושר במליאת הכנסת בתחילת החודש, אמור היה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף להתמודד בבחירות לראשות העיר, בניגוד לנוהל הקיים

שופטי בג"ץ הכריעו הערב (ראשון) פה אחד כי מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לראשות העיר טבריה. "חוק טבריה", שאושר במליאת הכנסת בתחילת החודש, אמור היה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף להתמודד בבחירות לראשות העיר, בניגוד לנוהל הקיים - אך בהחלטת השופטים נקבע כי החוק יחול רק החל בבחירות הבאות, שיתקיימו ב-2028.
כבר בתחילת הדיון מתחו השופטים ביקורת חריפה על החוק, טענו כי הוא "פרסונלי", ותפור למידות המועמד (בועז יוסף, ג"מ) בבחירות בטבריה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ציינה כי "קשה להצדיק את החוק". לקראת סוף הדיון היום, שנערך בהרכב של תשעה שופטים, הם הציעו ליוסף להסיר את מועמדותו לראשות העיר, אך הוא דחה את ההצעה על הסף.
השופט נעם סולברג הסביר לעורך דינו של יוסף כי אם יסיר את מועמדותו החוק יוחל מהבחירות הבאות, בהתאם להצעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. בכך ניסו השופטים להימנע מביטול חוק - משום שביטול החוק משמש כמוצא אחרון לבג"ץ. סולברג שיקף לדבריו את עמדת רוב השופטים בהרכב.
הוא אמר כי "הצעתי היא שתיקון 53 לא חל על מערכת הבחירות הנוכחית וצריך לדחות את התחולה שלו (לבחירות הבאות ג"מ), ושבועז יוסף לא יתמודד". עו"ד אילן בומבך, המייצג את יוסף, השיב כאמור כי "הוא החליט שלא להיעתר להצעה".

1 צפייה בגלריה
מימין בועז יוסף   ו אריה דרעי
מימין בועז יוסף   ו אריה דרעי
מימין בועז יוסף ואריה דרעי
(צילומים: רפי קוץ)
בעקבות העתירות שהוגשו, שבהן נטען כי מדובר בחקיקה פרסונלית, בג"ץ הוציא לפני כשבוע וחצי צו על תנאי לחוק - וקבע כי הדיון בנושא יתקיים היום. הצו על תנאי בעניינו של יוסף קבע שהוא לא ייפסל מלהתמודד עד להכרעה בדיון - כדי שאם יחליטו השופטים לאפשר לו להתמודד, זה לא יהיה מאוחר מדי. כיום יש שלושה יושבי ראש ועדות קרואות בארץ בלבד, בהם אחד בטבריה, מה שמקל על העותרים לטעון כי מדובר בחוק פרסונלי.
חיות, שעמדה בראש ההרכב, אמרה בפתח הדיון כי "ב-2008 נקבע שמי ששימש בתפקיד זה (יו"ר ועדה קרואה, ג"מ) לא יוכל להתמודד בבחירות הראשונות אחרי שמונה. התיקון לחוק משנה את העקרון הזה ומאפשר לו להתמודד באותה רשות, די בכך שיתפטר 90 ימים לפני יום הבחירות. בעתירות עולה שורה של טענות על פגמים חוקתיים ואחרים - כמו טענה של פגיעה בשוויון ההזדמנויות להיבחר, יתרון בלתי הוגן למי שעומד בראש אותה ועדה ממונה, שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק וטענה לחקיקה פרסונלית".