סגור
אפרת מינוחין דירקטורית ברשות החשמל
אפרת מינוחין דירקטורית ברשות החשמל (צילום: Linkedin)

רגע לפני עזיבתו: ישראל כ"ץ מינה דירקטורית לרשות החשמל - ללא ניסיון בתחום

לאפרת מינוחין, אשת שיווק המקושרת ל"קבלה לעם" שמונתה על ידי שר האנרגיה לתפקיד, אין כל רקע במשק החשמל. גורם במשק האנרגיה: "זה לא מצב מיטבי. זה גוף מאוד מקצועי, שמקבל עשרות או מאות החלטות מקצועיות בשנה. ההחלטות האלו מחייבות הבנה בכלכלה ובחשמל"

האדם הנכון בזמן הנכון? שר האנרגיה ישראל כ״ץ החליט לפני עשרה ימים, בשעת מלחמה, למנות לתפקיד דירקטורית ציבורית ברשות החשמל את אפרת מינוחין. מינוחין עוסקת כיום במשרת שיווק בהייטק, אך אין לה רקע, הכשרה וניסיון בתחום האנרגיה. הודעה על המינוי לא התפרסמה על ידי רשות החשמל עד עתה. בעוד כחודש אמור כ״ץ להתמנות לתפקיד שר החוץ ולעזוב את משרד האנרגיה, כך שהמינוי מתבצע זמן קצר לפני פרישתו מהתפקיד.
לפי חוק משק החשמל, על נציגי הציבור בדירקטוריון רשות החשמל להיות בעלי רקע אקדמי מוכח בתחומים הרלבנטיים לעבודת הרשות (כלכלה, ראיית חשבון, הנדסה וכו׳) ובעלי ״ניסיון מוכח של 5 שנים בתחום״. למנוחין תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בכלכלה עם התמחות בכלכלה חקלאית. אולם אין לה ניסיון מעשי הנושק לתחום האנרגיה והחשמל ועיקר ניסיונה הינו בתחום השיווק, ולכן לא ברור מדוע בחר כ״ץ למנות אותה בעת הזו לתפקיד באחד הגופים החשובים ביותר בישראל. מנוחין מכהנת כמנהלת המידע התחרותי (Business analysis) של חברת ההייטק Cloudinary, ובעבר הקימה וניהלה במשך שמונה שנים את המחלקה הכלכלית המוסדית בתנובה שף. לאחר מכן כיהנה במספר תפקידים בחברות HP, סיסקו ו־Synamedia.
גם אם החוק אינו מחייב ניסיון מעשי בתחום החשמל והאנרגיה, גורם במשק האנרגיה מסביר כי עבודת הרשות דורשת היכרות עומק עם השוק. לדבריו, ״גם אם בעבר היו מינויים של אנשים ללא רקע, זה לא מצב מיטבי. זה גוף מאוד מקצועי, שמקבל עשרות או מאות החלטות מקצועיות בשנה. ההחלטות האלו מחייבות הבנה בכלכלה ובחשמל״.
חוק משק החשמל קובע כי דירקטוריון רשות החשמל יורכב מחמישה חברים, הממונים על ידי הממשלה בהמלצת שרי האוצר, האנרגיה והתשתיות. לצד יושב ראש הרשות, מכהנים בדירקטוריון שני נציגי ממשלה ואמורים לכהן שני נציגי ציבור. האחד במינוי שר האוצר והשני במינוי שר האנרגיה. חברי הדירקטוריון היום הם יו״ר הרשות אמיר שביט, מנכ״ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין ורכז תחום האנרגיה במשרד האוצר.
מינוחין מרבה לשתף בעמוד הפייסבוק שלה ראיונות של ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד, ששימש חבר ויועץ משפטי בתנועת "קבלה לעם" (בני ברוך), לה מפקד גדול בליכוד. גם מנוחין היתה חברת העמותה ב־2018, כך לפי מסמכים שהוגשו במסגרת תביעה שניהלה העמותה נגד תאגיד השידור הישראלי.