סגור
תחנת ה כוח אשכול ב אשדוד
תחנת הכוח אשכול. נמכרה בסכום גבוה מההערכות הראשוניות (צילום: גדי קבלו)

האם מכירת אשכול תכסה את העלייה במחיר החשמל?

הלחימה בעזה, האינפלציה, העלייה בריבית והיחלשות השקל ידחפו למעלה את מחיר החשמל שעומד להתעדכן בינואר 2024. ההכנסות ממכירת תחנת הכוח באשדוד לדליה ב־9 מיליארד שקל יכולות לסייע בכיסוי חלק מהעליות בתשומות להפקת חשמל

בינואר הקרוב צפויים להתעדכן תעריפי החשמל והמים, שמושפעים מהאינפלציה ושער החליפין של השקל. בעוד שייתכן שמכירת תחנת הכוח באשכול תכסה את רוב העלייה הצפויה במחיר החשמל, תעריף המים יעלה כמעט בוודאות, אך בשקלים בודדים.
כמו כן, מאז אפריל 2022 המס על הדלק מסובסד בשל הזינוק במחירי הדלקים עקב הפלישה של רוסיה לאוקראינה, אך בחודשים האחרונים מצב המלחמה והנטל הכלכלי של הסבסוד מקשה על היכולת לאתר מקורות תקציביים להמשך ההנחה.
תעריף החשמל מחושב על ידי רשות החשמל לרוב אחת לשנה, באמצעות חישוב מספר פרמטרים כמו הערכות לכמות הצריכה, עלות ייצור החשמל ושער החליפין.
מאז תחילת המלחמה באוקראינה בפברואר 2022 ובשל התנודתיות הרבה במחירי הדלקים והפחם בעולם, תכיפות עדכון מחירי החשמל עלתה. השאלה המרכזית שעולה לקראת עדכון תעריפי החשמל הקרובים היא אם ההכנסות ממכירת תחנת הכוח באשכול יוכלו לכסות את העלייה בתשומות להפקת החשמל. העלייה באינפלציה ובריבית בשנה האחרונה יחד עם היחלשות השקל דוחפים את מחיר החשמל למעלה, כאשר ירידה מתונה במחיר הפחם בעולם בחודשים האחרונים מקזזת מעט מהעליות.
מה שעשוי לאפשר לכסות את העלייה בתעריף החשמל, או לפחות את חלקה, הוא מכירת תחנת הכוח באשכול מידי חברת החשמל לדליה ב־9 מיליארד שקל. רשות החשמל הודיעה שתשתמש בחלק מההכנסות מהמכירה למימון הוצאות המלחמה של משק החשמל, כך למשל רכישת סולר על ידי חברת חשמל ב־600 מיליון שקל. אשכול היא התחנה הרביעית שמוכרת חברת החשמל מ־2018, במסגרת פתיחת השוק לתחרות. גם במקרים הקודמים שימשו חלק מההכנסות לצמצום תעריף החשמל. עם זאת, לא כל הסכום מועבר להפחתה בחשבון החשמל, שכן חלקו אמור לכסות את החוב של חברת החשמל שמגיע ל־40 מיליארד שקל.
קביעת תעריף החשמל הופכת להרבה יותר מורכבת כאשר מנסים לשקלל את השפעת המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר. כך למשל, בתחילת המלחמה עזבו את הארץ מומחים ועובדים של חברת GE המייצרת את הטורבינות ליחידות ייצור החשמל החדשות של חברת החשמל ובכך עיכבו את חיבורן לרשת בארבעה חודשים לפחות. היחידות החדשות יעילות בהרבה מהישנות ולכן גם זולות יותר להפעלה.
מאז תחילת המלחמה באוקראינה בפברואר 2022 היו חמישה עדכוני מחיר לתעריף החשמל. על אף שתעריף החשמל אמור להתעדכן אחת לשנה בלבד, בשנתיים האחרונות היו עדכוני תעריף גם באמצע השנה שנבעו בין השאר מזינוק במחירי הפחם בעולם ב־2022 ב־140% בשל המלחמה באוקראינה. לכן עדכנה רשות החשמל את התעריף באוגוסט 2022, שעמד אז על 353 שקל לחודש למשפחה (צרכן ביתי מייצג, ללא מע"מ). בינואר השנה התעדכן מחיר החשמל שוב בכ־8%, כך שהחשבון הממוצע למשפחה עמד על 382 שקל לחודש (לפני מע"מ). הסיבות לעלייה היו מחירי הדלקים שעלו והפסקת הסבסוד מס הבלו על הפחם שמשמש לייצור יותר מ־20% מהחשמל בישראל. בפברואר ובאפריל חלו שתי ירידות תעריף נוספות שנבעו מירידה במחירי הפחם והמשך סבסוד מס הבלו על הפחם. כיום, חשבון החשמל הממוצע למשק בית לפני מע"מ הוא 368.2 שקל לחודש.
עדכון נוסף יתבצע במחיר הדלק. אחת לחודש קובע מנהל הדלק במשרד האנרגיה את מחיר הדלק לחודש הקרוב, שמושפע ממספר גורמים כמו שער החליפין ומחיר הדלק באגן הים התיכון. מאז אפריל 2022 המדינה מסבסדת את מס הבלו על הדלק, בשל הזינוק במחירי הדלקים בעולם לאחר המלחמה באוקראינה, באמצעות צווים של שר האוצר. עם זאת, הנטל הכלכלי של סבסוד המס על הדלק גובר, שכן הסכום הצטבר כבר ליותר מ־2 מיליארד שקלים. בחודשיים האחרונים מתקשים למצוא באוצר מקורות תקציביים לכל החודש וכך שר האוצר חותם על הצווים רק למספר שבועות. החודש למשל (דצמבר 2023), סבסוד הבלו יימשך עד 21 בדצמבר, כאשר באוצר מחפשים מקורות תקציביים להמשך ההנחה.
תעריף המים ככל הנראה יעלה, אך בשקלים בודדים.
תעריף המים מתעדכן מתעדכן פעמיים בשנה בינואר וביולי, ומושפע משלושה מדדים: מדד המחירים לצרכן (85% מתעריף המים), השכר הממוצע (10%) ומחיר החשמל (5%). בשקלול העלייה בגורמים אלה בחודשים האחרונים מאז יולי, סביר שהתעריף יעלה קצת פחות מ־1%. חשבון המים הממוצע למשק בית עומד על כ־140 שקל לחודש, כך שהעלייה המוערכת תהיה פחות משני שקלים בחודש. עם זאת, טרם פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר שעלול להשפיע על תעריף המים.
השפעת המלחמה על שוק העבודה לא תורגש בעדכון תעריף המים הקרוב, שכן השכר הממוצע מחושב באיחור של כחודשיים, כך שבעדכון הקרוב לא ייכנס למדד. כמו כן, בתקופת הקורונה הוחלט להימנע משינויים בתעריף המים שנובעים מהשינוי בשכר – בשל ההשפעה הגדולה של היציאה לחל"ת על המחיר.