סגור
מוסף שבועי 14.7.22 יצחק גולדקנופף יו"ר אגודת ישראל בכנסת
יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף (צילום: יואב דודקביץ)

פרשנות
יו"ר יהדות התורה חושף את מה שהחרדים מספרים לעצמם

אסור לטעות: ההתבטאויות של יצחק גולדקנופף ש"מתמטיקה לא תורמת לכלכלה" וש"ללמוד בישיבה יותר קשה מלהיות בחזית" הן לא פליטות פה. זה השיח הפנימי החרדי שגולדקנופף רק מוציא החוצה

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף כבש בתוך זמן את מקומו כספק החרדי מספר 1 של התבטאויות שנויות במחלוקת. במוצ"ש אמר ש"לא ראיתי שמתמטיקה ואנגלית קידמו את המדינה". בשבוע שעבר אמר בראיון לערוץ 13 ש"זה שלומד בישיבה יותר קשה לו ממי שהולך לחזית". את הקו הזה החל גולדקנופף כבר בראיון החשיפה שלו ב"כלכליסט" ביולי האחרון כשהכריז: "אולי אנחנו נקבע את תוכנית הליבה". בינתיים גם אמר שידרוש את תפקיד שר האוצר.
בניגוד למה שבציבור החילוני נוהגים לחשוב, אלה אינן פליטות פה אלא אמירות רווחות והשקפות מבוססות בציבור החרדי. המטרה שלהן היא להצדיק את אורח החיים של חברת הלומדים, שהוא נעלה בעיניהם. אלא שבדרך כלל יש לחרדים שיח כפול, פנימי וחיצוני. דברים שאומרים בשיח הפנימי לא אומרים בחוץ. גולדקנופף, בינתיים, אולי מתוך גאווה, אומר לחילונים את מה שהוא אומר לחרדים.
הבעיה של גולדקנופף היא כשהוא מסתבך עם העובדות. יו"ר ועדת הכספים לשעבר משה גפני נוהג תמיד לומר שההצלחה של הכלכלה הישראלית היא נסית. זו אמירה של אמונה שקשה להתווכח איתה והיא מעידה על הרבה ניסיון. אבל כשגולדקנופף אומר שהחרדים יתבעו את תפקיד שר האוצר וגם שהוא לא ראה שמתמטיקה ואנגלית תרמו לכלכלה של אומת ההייטק, זה מעורר דאגה.
ביטוי להלכי הרוח החרדיים האלה אלה אפשר למצוא גם במדד הדת והמדינה של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון ל־2022. בסקר המדד שביצע רפי סמית 87% מהמשיבים החרדים אמרו שיש לתת מימון שווה לחינוך ללא ליבה, בדיוק כמו שגולדקנופף דורש, לעומת 15% בכלל הציבור. זה מבטא חוסר מודעות מוחלט לנזק הכלכלי העצום שגורמים הלימודים ללא ליבה. את הנזק הזה אומד ראש תחום חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה ד"ר גלעד מלאך ב־29 מיליארד שקל לשנה.
מקורבי גולדקנופף מציינים שבקרב חוגים חרדיים שמרניים ההתבטאויות האלה מוציאות אותו מצוין כמי שמבטא את ההשקפה הנכונה. אבל אין ספק שגם הוא לא מרוצה מכך שהוא מצטייר כמי שמזלזל בחיי חיילים. סביר להניח שבעניין הצבא הוא יהיה מעכשיו יותר זהיר. לעומת זאת, בעניין הליבה נראה שנמשיך לשמוע את אותם הדברים.