סגור
גדר הגבול בין ישראל ל לבנון
גדר הגבול בין ישראל ללבנון (צילום: AP)

פרסום דוח המבקר על ליקויים בגדר הגבול בצפון עוכב בשל המלחמה

ועדת הכספים אישרה תקציב של 420 מיליון שקל למשרד מבקר המדינה ב-2024. המבקר חשף בדיון כי סיים להכין באוגוסט דוח בזק על גדר הצפון, אך הוועדה לביקורת המדינה החליטה לעכב את פרסומו ב-60 יום. עוד הוחלט להטיל חיסיון על דוח שהכין על איראן. המבקר: "פינוי קריית שמונה היה בוקה ומבולקה. היו אמורים להיות 70 אוטובוסים, יצאו רק שניים"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן חשף היום (ד') כי סיים להכין באוגוסט דוח בזק על ליקויים בביטחון גדול הגבול בצפון, אך ועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת החליטה לעכב את פרסומו ב-60 יום, ל-27 בנובמבר, בשל המלחמה. הוועדה גם החליטה להטיל חיסיון על דוח שהכין על החזית האיראנית.
אנגלמן חשף את הדברים בדיון בוועדת הכספים שנערך הבוקר, בו אושר תקציב משרד מבקר המדינה המעודכן ל-2024, שעומד על 420 מיליון שקל - גידול של כ-3% לעומת התקציב המקורי ב-2023. הוצאות המשרד ב-2022 עמדו על 368 מיליון שקל (483 מיליון כולל התחייבויות).
בהצעת התקציב נאמר כי "בשנת 2024 משרד מבקר המדינה יקיים ביקורת מקיפה ונוקבת לצורך בחינת הכשלים המדיניים והביטחוניים שאפשרו למחבלי החמאס לטבוח ולפגוע באופן אכזרי בכ-1,400 אזרחי ישראל וכוחות הביטחון ולחטוף 239 ילדים, קשישים, נשים וגברים לרצועת עזה. משרד מבקר המדינה יבחן את פעילותם של כלל הדרגים - הדרג המדיני, הדרג הצבאי והדרג האזרחי, על ציר הזמנים בתקופה שלפני פרוץ המתקפה הנתעבת, במהלך ימי המתקפה ולאחריה. המשרד יהפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת ולהצביע על האחריות של הגורמים מכלל הדרגים".
הביקורת תבדוק בין היתר את "הנושאים שבאחריות הגופים הציבוריים ואת סמכויותיהם וכן את הטיפול של אותם גופים בנושאים אלה בפועל בניהול המלחמה ובהיערכות אליה, בשלטון המרכזי ובשלטון המקומי, בגופי הביטחון ובגופים האמונים על הטיפול בעורף האזרחי. נוסף על כך, נציבות תלונות הציבור במשרד תמקד את פעילותה בטיפול בבירור תלונות שמפנה הציבור למשרד בעניין המלחמה ונגזרותיה".
המבקר אמר בוועדה כי "הכשלים שנחשפו במענה הביטחוני ביום הטבח המשיכו בשורה של פערים במענה האזרחי למאות אלפי המפונים עם פרוץ המלחמה". לדבריו, "הביקורת על הטיפול בעורף תתחיל בימים הקרובים, כאשר תחילת הביקורת על מערכת הביטחון תתבצע בהתאם להתפתחות המלחמה. עם זאת, כבר כעת ברור שממשלת ישראל וכוחות הביטחון מחויבים לבצע בדק בית משמעותי כיצד אירע הכשל הגדול ב-7 באוקטובר".
עוד הוסיף כי "פינוי קריית שמונה היה בוקה ומבולקה. באנו לסיור בעיר ממוטטת, היו אמורים להיות 70 אוטובוסים (לפינוי - ש"א), יצאו שניים. אוטובוס נסע 7 שעות מקריית שמונה לאילת ואמרו לו - 'תחזור'. לא היתה תוכנית סדירה לפינוי. התוכנית היתה לפנות את התושבים ל-26 בתי ספר בתל אביב. ברור שלא ריאלי לפנות אוכלוסיות לבתי ספר".
המבקר התייחס גם לסיור שערך לאחרונה בעוטף ירושלים: "ההגנה על ביטחון ירושלים צריכה מאוד להדאיג. צריך לגבש תפיסת ביטחון לאזורים מאוד מסוכנים".