סגור
יצחק הרצוג נאום מיוחד על הרפורמה המשפטית הצעת פשרה בית הנשיא ירושלים רפורמה משפטית
הנשיא יצחק הרצוג (צילום: לע"מ)

הנשיא הרצוג נוקט לראשונה עמדה נגד החקיקה של הקואליציה: ״צריכה לעבור מהעולם״

נשיא המדינה אמר כי מכלול החקיקה שסביבו מתנהלים דיונים בוועדת החוקה הוא "שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים. יש להחליפו במתווה אחר מוסכם - ולאלתר". בנאום מיוחד לאומה פנה לקואליציה: "אנחנו בנקודת אל-חזור. זה רגע של להיות או לחדול"

נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא הערב (ה') בנאום מיוחד שנשא לאומה לזנוח את מתווה החקיקה שמקדמת הקואליציה בוועדת החוקה של הכנסת, ואמר כי יש להחליפו במתווה אחר מוסכם לאלתר. "יש הסכמות בנוגע לרוב הנושאים. יש כאן תשתית לסיכום מהיר שבו המנצחים היחידים הם מדינת ישראל ואזרחיה. מכלול החקיקה שנידון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים", אמר הרצוג.
"מראות היום הזה הם חלום בלהות של מדינה. די. אני לא יכול לראות יותר איך העם שלנו נקרע לי מול העיניים", אמר הרצוג. "מה שקורה כאן הוא אסון. אזרחי ישראל, אני עובד אצלכם, בשבילכם ורק בשבילכם. אני רואה את המראות ושומע את הזעקות שמופנות אליי ותכליתן אחת. תעשה הכול כדי שזה ייפסק, תעשה הכול כדי למצוא פתרון".
"אני מקבל באהבה כל ביקורת, קשה וכואבת ככל שתהיה, אבל שיהיה ברור. אני לא מוותר. אני אשלם כל מחיר, בשביל למצוא פתרון. ובתנאי שזה קורה עכשיו כי אין לנו זמן. כבר עשרה שבועות שאני עובד מסביב לשעון. פוגש את כולם, גם את מי שלא מסכימים איתי. וגם מי שלא מסכימים להודות בכך. רותם את כולם, גם מי שמפחדים לקחת אחריות. הכול כדי לשמור על החברה הישראלית, הכול כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית".
"אל תאמינו לאף אחד שמדבר בשמי. כשיהיה מתווה נשיא תשמעו אותו בקולי בלבד. אני כן יכול כבר עכשיו להגיד - הצלחתי להביא למצב שבו הפערים הצטמצמו מאוד. יש הסכמות בנוגע לרוב הנושאים. לא על הכול, אבל על הרוב המוחלט. בהחלט מספיק כדי לזנוח את החקיקה המוצעת כעת ולהביא במקומה לדיונים בוועדת החוקה מתווה אחר, מוסכם. יש כאן תשתית לסיכום מהיר שבו המנצחים היחידים הם מדינת ישראל ואזרחיה".
"מכלול החקיקה שנידון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים. יש להחליפו במתווה אחר מוסכם - ולאלתר".
הדמוקרטיה שלנו היא ערך עליון. מערכת משפט עצמאית ואיתנה היא ערך עליון. שמירה על זכויות האדם, גברים ונשים כאחד, בדגש על מיעוטים ועל הפסיפס הישראלי המיוחד והעשיר, הם ערך עליון. וכן, גם גיוון מערכת המשפט כך שתהיה בית לכלל האזרחים במדינה, הוא ערך עליון. ומערכת יחסים בריאה יציבה וברורה בין הרשויות גם היא ערך עליון".
"זו נוסחה אפשרית שנמצאת בהישג יד. על פער קטן, אפילו אם הוא מהותי, לא מחרבים את הבית. כדי לממש את הנוסחה הזו אנחנו חייבים פוליטיקה ששמה אזרחים מעל הכל, מקשיבה להם ומכבדת אותם. פוליטיקה שזוכרת שנבחרי העם הם נציגים, משרתי ציבור ולא אדונים בעצמם. למנהיגי המדינה - הקואליציה והממשלה בראשותם, אני אומר - אנחנו בנקודת אל חזור".
"זה רגע של להיות או לחדול. לבחור בהסכמה ולממש רגע חוקתי מכונן שיצמיח ויבנה אותנו שנים ודורות קדימה או להידרדר לתהום חוקתית ביטחונית חברתית וכלכלית. עליכם לקבל החלטה. קואליציה ואופוזיציה כאחד. האם מדינת ישראל ואזרחיה הם מעל הכול, או שהאגו והאינטרסים הפוליטיים הצרים יבעטו אותנו מקצה הצוק. אתם מבקשים שאעזור לכם, אני מוכן לעזור לכם אבל האחריות עליכם. על כל סיעות הבית. הבחירה היא אחת. או אסון או פתרון. אם תבחרו להמשיך בדרך בה הלכתם עד כה, הכאוס על הידיים שלכם. ההיסטוריה תשפוט אתכם. קחו אחריות, ומייד".
נאום הנשיא מגיע אחרי יום של מחאות נגד כוונות הקואליציה. בין השאר נחסמו נתיבי איילון למשך כשעה וחצי, ובנתב"ג נרשמו עומסי תנועה כבדים מאוד בניסיון של המוחים למנוע את המראת ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לביקור באיטליה. נתניהו עצמו טען היום לפני ההמראה כי "אנחנו ממשיכים במאמצים לנסות להגיע להבנות, אבל עד עכשיו כל המאמצים האלה נתקלו בסירוב גורף ומוחלט של האופוזיציה וניסיונות לדרדר את המדינה לאנרכיה". בלשכת נתניהו לא היו מודעים לנאום המתוכנן.
בפעם האחרונה שבה נשא הרצוג נאום לאומה, הוא הציג מתווה בן חמש נקודות שמטרתו הייתה לפתוח משא ומתן מיידי בין הקואליציה לאופוזיציה. המתווה הזה לא צלח - ובקואליציה ובאופוזיציה ממשיכים להתבצר בעמדותיהם. בקואליציה מסרבים להיענות לקריאות לעצור את החקיקה, ובאופוזיציה מתנים זאת בכל מו"מ.
בימים האחרונים גם פורסמו כמה מתווי פשרה, כולל מתווה שגיבשו משפטנים בחסות הנשיא. הטיוטה קבעה בין השאר כי לא תחוקק פסקת התגברות וכי העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים ולא חוקי יסוד בהרכב של שני שלישים. מתווה אחר שעלה לכותרות הוא זה שגיבשו שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן, פרופ' יובל אלבשן, יזם ההייטק גיורא ירון ואלוף (במיל') גיורא איילנד. את המתווה הזה, לפי גורמים פוליטיים בכירים, הגדיר שר המשפטים יריב לוין "פריצת דרך".