סגור
מימין משה בן זקן  מנכ"ל הקרן לעידוד הענף בישראל ושרת התחבורה מירי רגב
מימין: משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ענף הבנייה בישראל ושרת התחבורה מירי רגב (צילום: ארבל ועקנין, עמית שאבי)

מכה לרגב: נדחתה בשבוע ההצבעה על מינוי משה בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה

המשנה ליועמ"שית, ד"ר גיל לימון, הופיע בישיבת הממשלה והסביר את התנגדותו למינוי שכבר נדחה בשבוע שעבר בוועדת המינויים. השרה מירי רגב היתה בטוחה שהצעתה תזכה לרוב חרף עמדת הוועדה, אך הממשלה סברה אחרת והחליטה לדחות את ההצבעה. מוקדם יותר היום נשלחה לשרים חוות דעת של היועמ"שית גלי בהרב מיארה, בה כתבה כי יש מניעה משפטית לאשר את מינוי המנכ"ל שהציעה רגב

הממשלה החליטה היום (א') לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על הצעתה של שרת התחבורה מירי רגב למינויו של פעיל הליכוד משה בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה, לאחר שנפסל על ידי ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה. רגב הודיעה כי "לאור הבקשה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל לימון, לדחות את ההצבעה בשבוע כדי להגיע להסדר, החליטה הממשלה לאפשר זאת ולהביא את המינוי להצבעה ביום ראשון (בעוד שבוע)".
במהלך הדיון חזרה רגב על הצעתה למנות את בן זקן לחצי שנה, עד לאחר אישורו של תקציב המדינה ותקציב משרד התחבורה (עד 28 במאי 2023), אבל לימון דחה זאת.
רגב עומדת על כך שבן זקן ימונה, ולו לחצי שנה. לדבריה, היא הבינה מנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לאחר שהופיע בפני הוועדה שניתן למנות את בן זקן למשך תקופה זו. אולם, לדבריה, לאחר מכן, בעקבות התייעצות שהתקיימה בין הנציב לבין לימון, קיבלה תשובה שלילית לכך ופסילה של המועמד.
במהלך הדיון אמרה רגב כי "משרת מנכ"ל במשרד ממשלתי היא משרת אימון וקריטית להצלחת שר שרוצה להצליח. בן זקן הוא האיש הנכון והמתאים. תם עידן הפקידים". רגב הוסיפה כי בוועדת המינויים אמרו לה שבן זקן מתאים לתפקיד של משרד בינוני, ועל כן הציעה למנותו לחצי שנה.
כאמור, ועדת המינויים, נציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים מתנגדים למינויו של בן זקן לחצי שנה בלבד. כפי שנחשף הבוקר ב"כלכליסט", רגב נשאלה כיצד תערוב לכך שבן זקן יפנה את הכיסא לאחר חצי שנה אם יימצא לא מתאים, והיא השיבה כי הדבר סוכם בלחיצת יד שלה ושל הנציב הרשקוביץ.
דחיית ההצבעה מהווה מכה לרגב שציפתה שהממשלה תאשר היום את המינוי, בניגוד לעמדת הנציבות ומשרד המשפטים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "מינוי פוליטי הוא ראוי ואף חובה".
קודם לכן קיבלו שרי הממשלה את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, הסבורה שיש מניעה משפטית למנות את בן זקן לתפקיד.
בן זקן, שהיה בין מארגני הליכודיאדה, משמש כמנכ"ל קרן של התאחדות הקבלנים, שעתרה בשבוע שעבר נגד קידום חוק המטרו.
בחוות דעת שנשלחה הבוקר לשרי הממשלה קבעה היועמ"שית בהרב מיארה: "המינוי נבחן על ידי ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה, שהיא הגורם המקצועי האמון על העניין. לאחר שוועדת המינויים בחנה את העניין ושמעה את השרה, היא מצאה כי המועמד אינו כשיר למילוי התפקיד, ומינויו עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות.
"לפי הדין, החלטת הוועדה היא בעלת משקל רב במיוחד, כמעט מכריע, ורק בהימצא טעם מיוחד בעל משקל מהותי תהיה הצדקה לסטות ממנה. לאחר שהוועדה נדרשה לנושא בשנית, בהמשך לפנייה נוספת של שרת התחבורה, ולא הצביעו על טעם מהותי לשינוי עמדתה, הרי שאין בסיס משפטי המאפשר את המינוי בניגוד לעמדתה. לפיכך סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי יש מניעה משפטית לאישור המינוי".