סגור

המזומן נעלם - וההתעקשות להישאר איתו עלולה לעלות ביוקר

ג’ק מא, מייסד עליבאבא, ציין באחד מהראיונות שהעניק לתקשורת, כי "המוסדות הפיננסיים של היום נשענים על תשתיות של אתמול עם חלומות של מחר". אבל, בעידן שבו ארנק דיגיטלי מחליף את השטרות והמטבעות, החלום הופך לדרישה ממשית מהצרכנים. והשאלה היא - האם העסקים עומדים בקצב?
בעשור האחרון, ובמיוחד בשנתיים האחרונות, עולם התשלומים עובר מהפכה שקטה אך דרמטית. הכסף המזומן, שהיה פעם עמוד התווך של כל עסקה, נדחק הצידה לטובת תשלומים דיגיטליים, מהירים ונגישים. התהליך הזה, שפעם נחשב להדרגתי, הפך בשנת 2025 לתופעה גלובלית מובהקת, עם נתונים שממחישים את קצב ההתקדמות: בשוודיה, לדוגמה, רק 10% מהעסקאות מבוצעות כיום במזומן. בארה"ב, 89% מהאוכלוסייה הבוגרת משתמשים באמצעי תשלום דיגיטליים, ויותר ממחציתם כבר מעדיפים ארנק דיגיטלי על פני כרטיס אשראי פיזי. אפילו בגרמניה השמרנית, תחום התשלומים הדיגיטליים צומח בקצב שנתי של כמעט 17% - נתון מרשים שמעיד על שינוי עמוק בתפיסת התשלום בעולם.
1 צפייה בגלריה
יאיר נחמד יו"ר ומנכ"ל נאייקס
יאיר נחמד יו"ר ומנכ"ל נאייקס
יאיר נחמד
(צילום: דוד זיסר)
גם בישראל נרשמת האצה משמעותית: לפי נתוני אפריל 2025, הציבור הישראלי ביצע עסקאות בהיקף של 7.845 מיליארד ש"ח באמצעות ארנקים דיגיטליים - זינוק של כמעט 45% לעומת השנה הקודמת. כבר היום, למעלה מ־38% מהעסקאות בקמעונאות מתבצעות ללא מזומן כלל, ומשיכות הכספים מהבנקים יורדות בהתמדה. הציבור לא רק מסתגל לטכנולוגיה, הוא מאמץ אותה ודורש אותה.
למרות הנתונים החד-משמעיים, עסקים רבים בישראל עדיין לא השכילו להתאים את עצמם למציאות החדשה. חלקם נמנעים מאימוץ פתרונות תשלום מתקדמים, אחרים דוחים את ההחלטה מחשש לשינויים תפעוליים, וחלקם פשוט לא רואים את האיום. התוצאה עלולה להיות הרת גורל עבורם, שכן לקוחות שיתרגלו לחוויית רכישה פשוטה, מהירה ונקייה ממגע - פשוט יפסחו על עסקים שעדיין דורשים מהם לשלוף שטרות או להקליד קוד בכרטיס אשראי מיושן.
לעומתם, ישנן חברות שכבר פועלות בחזית החדשנות הפיננסית, מזהות את המגמה ופועלות בהתאם. בעיניהן, המעבר לתשלומים דיגיטליים אינו בגדר טרנד, אלא הכרח עסקי - מנדט שמחייב כל עסק, קטן כגדול, להיערך ולספק פתרונות תשלום חכמים, פשוטים ומאובטחים. ההבנה הזו היא קריטית: ככל שהשוק מתקדם, כך הפער בין עסקים דיגיטליים למי שיישארו מאחור רק יעמיק.
הפתרון אינו מורכב, אך הוא דורש תעוזה ניהולית. אחרי הכל, המעבר לתשלום דיגיטלי אינו רק שינוי טכני באופן הגבייה, אלא מהלך אסטרטגי שמחולל טרנספורמציה במערכת היחסים בין העסק ללקוח. כל עסקה דיגיטלית מאפשרת זיהוי מדויק של הלקוח, ניתוח הרגלי הצריכה שלו, והצעת חוויית קנייה מותאמת אישית.
כך ניתן להחזיר לקוחות לחנות שוב ושוב באמצעות מסרים ממוקדים, קופונים חכמים והצעות ערך שמדברות בדיוק לצרכים שלהם. במקביל, המידע המצטבר מייעל את התפעול, מפחית טעויות וחוסך משאבים. התוצאה היא רווחיות גבוהה יותר בפחות מאמץ - שילוב של שביעות רצון צרכנית ואפקטיביות עסקית, שמגדיל הכנסות ומבסס נאמנות לאורך זמן.
אין לי ספק, כי מהפכת התשלומים לא תיעצר, וההתנגדות לשינוי רק תגביר את הסיכון. עסקים שלא יפנימו את המציאות הדיגיטלית לא רק שיפסידו לקוחות – הם יפסידו רלוונטיות. בעידן שבו הכל מתרחש בנייד, מקנייה בסופר ועד רכישת ביטוח, גם התשלום חייב להיות מהיר, חלק ובטוח.
יאיר נחמד הוא יו"ר ומנכ"ל נאייקס