סגור

פרשנות
שוק התעסוקה שכח מהחלשים

סקירת הכלכלנית הראשית באוצר מגלה ששני החמישונים התחתונים מתקשים לחזור לשגרה. הנתונים מעלים גם את החשש שחלק גדול מהעובדות בנות ה־65 פלוס פרשו בקורונה ולא ישובו לעבוד. מסתמן כי המשרות בתחומי הפקידות והמכירות הולכות ופוחתות

סקירת הכלכלנית הראשית באוצר בנוגע לשוק העבודה שפורסמה ביום חמישי עוסקת במשק שברובו המוחלט חזר לפעילות. דווקא על רקע השיבה לשגרה, הנתונים בסקירה מדליקים כמה נורות אזהרה. הסקירה מסמנת שורה של מגזרים שבהם החזרה לעבודה אטית יותר, ובראשם שני חמישוני ההכנסה הנמוכים. העובדה ששיעור התעסוקה של נשים בנות 65 פלוס ירד ברבע מעלה חשש כבד שהקורונה גרמה לנשים מבוגרות רבות לפרוש לגמלאות. ירידה גדולה יש גם במספר המועסקים בתחומי הפקידות, עובדי המכירות והשירותים הלא מקצועיים. השאלה הגדולה היא אם בגלל האוטומציה והעבודה מרחוק העיסוקים האלה החלו לחשב את קיצם לאחור. כמובן, חזרה אפשרית לאחור של המשק בגלל זן האומיקרון תחמיר את הפגיעה בחלשים.
מספר המשרות הפנויות שובר שיאים מדי חודש, והגיע באוקטובר ל־143 אלף, אך נתוני הכלכלנית מעידים שמשבר התעסוקה עדיין כאן: למשק חסרות עדיין 220 אלף משרות כדי להגיע למספר המשרות שהיה צפוי בלי משבר הקורונה. אם מספר המשרות היה צומח בשנתיים האחרונות לפי הקצב של העשור האחרון, היו צריכות להיות 3.046 מיליון משרות (מאוישות או פנויות). בפועל היו באוקטובר 2.826 מיליון משרות בלבד, כלומר צמצום של 7.2%. התוצאה: שעור התעסוקה באוקטובר נמוך ב־3.8% מפברואר 2020, שעמד על 60.9%.
1 צפייה בגלריה
הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג
הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג
הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג
(אלכס קולומויסקי)
מהנתונים ברור לגמרי אצל מי משבר התעסוקה לא נגמר – אצל הקבוצות החלשות. הן היו מובטלות יותר והן מתאוששות לאט יותר. שעור התעסוקה בשני חמישוני ההכנסה התחתונים בספטמבר האחרון נמוך ב־8.3% ממה שהיה בפברואר 2020. שעור התעסוקה של גברים חרדים היה בספטמבר נמוך ב־7.5% מאשר בפברואר 2020. נראה שהקורונה ביטלה חלק מההישגים הלא מרשימים ממילא של המדינה בתחום הוצאת אברכים לעבודה. שיעור התעסוקה של תושבי מחוז הדרום נמוך ב־8%.7.
הקבוצה שבה נרשמה ירידה גדולה במיוחד בתעסוקה, של 23.8%, היא נשים בנות 65 פלוס. שיעור התעסוקה שלהן ירד מ־15.3% ל־11.7%. ירידה משמעותית אבל קטנה יותר של 6.6% נרשמה אצל גברים בני 65 פלוס. יכול להיות שהנתונים מושפעים ממדגם קטן מדי. נשים רבות עובדות במערכת החינוך, שחזרה לעבודה מלאה רק באוקטובר, כך שאולי עוד יהיה שיפור.
עוד שאלה גדולה עולה מהניתוח לפי משלחי יד. כבר לא מעט שנים התחזיות העולמיות מדברות על היעלמותם הצפויה של לא מעט מקצועות ביניים, כלומר מקצועות עם משכורת בינונית שאינם דורשים השכלה רחבה וניתן להחליף אותם באוטומציה, כמו פקידי בנק, עובדי ביטוח, עובדי מזכירות, אנשי מכירות ועוד. משבר הקורונה והעבודה מרחוק ללא ספק האיצו את התהליך. בעוד שיעור התעסוקה הכללי ירד ב־3.8%, מספר המועסקים במשלח היד "פקידים כלליים ועובדי משרד" ירד ב־20%. מספר עובדי מכירות ושירותים ירד ב־8.8%. יכול להיות שבאוקטובר ובנובמבר יהיה תיקון, בשל חזרת נשים מאבטלה.