סגור
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)

פרשנות
התפטרות מתמחים המונית - איום סרק

כותרות בנוסח "התפטרות המונית" תמיד מפתות, אלא שלעיתים הן פשוט לא מציאותיות. הדעה הרווחת במערכת הבריאות היא שלא נראה התפטרות המונית וגם אם יהיו מתפטרים מדובר במספר קטן מכלל המתמחים, רק 1%-3%

כותרות בנוסח "התפטרות המונית" הן תמיד מפתות, קל וחומר כשהן צמודות לכותרת "מערכת הבריאות על סף קריסה", אלא שלעיתים הן פשוט לא מציאותיות. כך למשל במקרה של כ־300 מתמחים החברים בארגון מרשם, שהכריזו שיתפטרו היום בעקבות הודעתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, על עוד דחייה ביישום הצו שמקצר בפועל את התורניות שלהם. עם זאת, האיום נכון לעכשיו הוא רק תרגיל יחצ"ני, שמבקש לשנות המציאות בתוך ארגוני העובדים הקיימים במערכת. במילים אחרות - "פוליטיקה ארגונית".
האיומים באים על רקע שלושה אירועים פוליטיים בתחום הבריאות בחודש האחרון. הראשון, ההודעה של שרת הכלכלה. השני, היעלמותו של שר הבריאות ניצן הורוביץ מהחיים הפוליטיים אחרי תבוסה בפריימריז במרצ. הורוביץ היה היחיד במערכת הבריאות שתמך במרשם, שהצליח בינתיים לגייס רק 15%-10% מהקהילה הרפואית. כעת מרשם נותר יתום פוליטית. האירוע השלישי, שמתבשל כבר חודשים, הוא הקמת ארגון מתמחים נפרד ועצמאי בתוך ההסתדרות הרפואית הישראלית (הר"י), לקראת גיבוש הסכם קיבוצי חדש בין המדינה לרופאים. הארגון החדש אמור לייתר את מרשם ולייצג את המתמחים בנפרד.
על אלה נוסף אירוע שאינו קשור למערכת הבריאות - תשומת הלב הציבורית כעת היא עם המורים הצעירים ולא עם הרופאים הצעירים.
הדעה הרווחת במערכת הבריאות היא שלא נראה התפטרות המונית וגם אם יהיו מתפטרים, מדובר במספר קטן מכלל המתמחים רק 1%-3% מהם. ומה יקרה למי שיתפטר? ישנה שונות בין המוסדות הרפואיים. באיכילוב לדוגמה הסכימו בכירי המוסד לקבל את מכתבי ההתפטרות, אך בלי להעבירם לאגף כוח אדם - מעין מהלך סימבולי במאבק. בקופת חולים כללית, למשל, אומרים כי מכתבי התפטרות שקבילים משפטית ייכנסו לתוקף מיידית והמתפטרים לא יתקבלו שוב לעבוד בקופה.
ובסוף אנחנו נשארים עם מה שלא השתנה - המציאות - שאינה נוחה למרשם. מתכונת קיצור התורנויות של הורוביץ ומרשם פשוט אינו ישים - אין מספיק כוח אדם וכסף.