סגור
מדורות ל"ג בעומר ב ירושלים 8.5.23
מדורות ל"ג בעומר בירושלים, בשנה שעברה (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

ההילולה במירון צומצמה, אבל החגיגה התקציבית בעיצומה

המצב הביטחוני אילץ הקטנה משמעותית של חגיגות ל"ג בעומר במירון, שהן נדבך חשוב ביחסי המפלגות החרדיות עם בוחריהן. למרות המלחמה וגירעון תקציבי חסר שליטה, הממשלה מצאה לנכון להוציא 20–30 מיליון שקל על חגיגות מקומיות 

אירועי הדלקת המדורות בל"ג בעומר במירון בסוף השבוע הקרוב צומצמו מאוד בשל המצב הביטחוני, בשל חשש מתקיפות של חזבאללה. עם זאת, במפלגות החרדיות מיחסים חשיבות רבה לטקס הדלקת המדורות והילולת ל"ג בעומר ביחסים מול בוחריהן, והן הצליחו למשוך דיבידנד פוליטי של 30-20 מיליון שקל מקופת המדינה, במטרה לקיים חגיגות במקומות אחרים בארץ.
יהדות התורה וש"ס נאבקו מאחורי הקלעים על השליטה והארגון של החגיגות הללו. מאחר שמדובר בשותפות בכירות בקואליציה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהצורך לתחזק אותה הולך ומתגבר לנוכח האיומים הפוליטיים כמו המצב בגבול הצפון ופסיקת בג"ץ הצפויה ביוני בחוק ההשתמטות – שתיהן קיבלו נתח תקציבי נאה לטובת ארגון ההילולות שלהן. לנאמנותם של יו"ר ש"ס אריה דרעי והשר לענייני ירושלים ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) בנתניהו יש תמורה כספית.
ההזרמה מגיעה על רקע האישור אתמול בכנסת בקריאה שנייה ושלישית של חוק מיוחד, שמסדיר מחדש את טקס הדלקת המדורות בהר מירון. החוק, שאושר ממש ברגע האחרון, הוגש על ידי פרוש והוא קובע הסדרים לעריכת אירועים לציון הילולת רבי שמעון בר יוחאי במתכונת מצומצמת במירון ובשים לב למצב הביטחוני וההכרזה על מצב מיוחד בעורף ושמירה על ביטחון הציבור ושלומו.
לנוכח דרישת המשטרה לאבטח את המקום ולפקח על כך שלא יעלו המונים להר, הוקצה לכך קציב ממשלתי של 10 מיליון שקל. יצויין כי בעת אישור התקציב המעודכן ל־2024 לפני כשלושה חודשים עמד הסכום שהוקצה לחגיגות על 80 מיליון שקל, בתנאי שהן אכן יתקיימו במלואן.
בחוק שעבר השבוע בכנסת נקבע כי בזמן ההילולה בהר מירון ייערך אירוע הדלקה מרכזי במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, ועוד שני אירועי הדלקה נוספים במתחם בני עקיבא, בכפוף לקבלת היתר מיוחד מהשר פרוש – שהוא בעצם בעל בית בחגיגות. באירועים אלה בלבד תתאפשר שהייתם של עד 30 אנשים בעלי אישור שהייה מיוחד (10 בכל הדלקה), שאינם תושבי מירון, להוציא אנשי ביטחון חירום והצלה במתחמים.
לפי החוק, במתן ההיתרים יפעל פרוש לייצוג שוויוני לקהלים שלהם "קשר ייחודי ארוך שנים להילולות ל"ג בעומר המתקיימות בהר". כלומר אותם גופים שחגגו שם ימשיכו לשלוט. לצורך קיום התפילה במתחם ציון הקבר, יאפשר פרוש גם השתתפות של עד 30 אנשים מקרב נציגי משפחות הנספים באסון מירון וייצוג למי שמשכנו במושב מירון ובכלל זה ייצוג הולם לנשים.
בנוסף, פועלם של הפוליטיקאים צריך להיראות ועל כן ייקבע פרוש נוהל עם ארגון העיתונאים לכניסת חמישה עיתונאים מכלי תקשורת שונים למתחם קבר בר יוחאי ולמתחם בני עקיבא. העיתונאים שירצו להגיע לאירוע יירשמו במשרד לירושלים ומסורת ישראל והצוות שייבחר לעלות לשני המתחמים וייתן שירות לשאר העיתונאים (פול).
בנושא הפקחים והסדרנים נאמר כי אם תהיה דרישה – הם ייבחרו ויאושרו ויהיו כפופים למשטרה. בנוסף, התבקשו כל הגורמים להכין טבלת כוחות ומשימות לשם בקרה על מי שנמצא במתחם בכל רגע נתון.
עוד נקבע בחוק, כי אם יינתנו הוראות מכוח חוק ההתגוננות האזרחית שלא מאפשרות את קיום אירוע ההדלקה המרכזי או אירועים נוספים, יפעלו לפיהם והאירועים לא יתקיימו.
במסגרת החוק גם נקבע כי יוטל קנס מינהלי קצוב לצד קנס לפי חוק העונשין על השוהה במתחם מירון או בכל אחד מן המתחמים בזמן ההילולה ללא היתר, כל המארגן או המבצע הדלקה, כל המארגן או העורך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה והמשכיר יחידת אירוח שלא לבעלי היתרי שהייה.
3 צפייה בגלריה
הזמנה לטקס ל"ג בעומר בירושלים עם הרב הראשי יצחק יוסף בנו של הרב עובדיה יוסף
הזמנה לטקס ל"ג בעומר בירושלים עם הרב הראשי יצחק יוסף בנו של הרב עובדיה יוסף
הזמנה לטקס בירושלים עם הרב הראשי יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף
בעת הקמת הממשלה לפני שנה וחמישה חודשים חרקו בש"ס שיניים לנוכח העברת האחריות על החגיגות לפרוש. בתמורה קיבלה ש"ס את האחריות והתקציבים לעריכת חגיגות בקבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה, למרות שבמשך שנים החגיגות הללו היו מאורגנות על ידי המשרד לירושלים. החלוקה הזו עוגנה בהחלטת ממשלה.
הילולת רבי מאיר בעל הנס התקיימה אמש ותימשך היום עד הערב. לפי הערכות עלות האירוע – כ־9 מיליון שקל שמגיעים ממשרד הדתות. בל"ג בעומר יהיה אתר רבי מאיר בעל הנס בטבריה סגור בשל חשש שלא יוכל להכיל את אלפי המתפללים. עם זאת, קיים חשש שלמרות הסגירה יגיעו אלפים אל האתר.
שר הדתות מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ומנכ"ל המשרד יהודה אבידן קיימו בשבוע שעבר ישיבת "אישור תוכניות" עם המשטרה. בפגישה השתתפו גם סמנכ"ל המשרד וראש מטה ההילולה צורי פורת.
3 צפייה בגלריה
השר לענייני ירושלים מאיר פרוש ויו"ר ש"ס אריה דרעי
השר לענייני ירושלים מאיר פרוש ויו"ר ש"ס אריה דרעי
השר לענייני ירושלים מאיר פרוש ויו"ר ש"ס אריה דרעי. כולם קיבלו כספים
(צילומים: אוהד צויגברג, יואב דודקביץ)
מלכיאלי ואבידן גם סיכמו עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקיים חגיגות בכל רחבי הארץ, כתחליף לחגיגות במירון. בשבוע שעבר פורסם "קול קורא" ארצי, שבמסגרתו קיבלו מועצות דתיות אפשרות להגיש בקשות לקבלת מימון לאירועי ל"ג בעומר בכל הארץ. לפי הערכות התקציב לחגיגות ברחבי הארץ שמרוכז בידי ש"ס עומד על 4–5 מיליון שקל. בש"ס מתהדרים גם בהילולה במתחם שמעון הצדיק בירושלים, שלפי הערכות בש"ס ישתתפו בה אלפים מתושבי העיר. משרד ירושלים בראשות פרוש, מארגן אף הוא חגיגות בקברו של שמעון הצדיק בל"ג בעומר בעלות של כחצי מיליון שקל.
שמעון הצדיק, אשר חי בימי בית שני, נהג לומר ש"העולם בנוי על שלושה דברים: תורה, עבודה וגמילות חסדים". לעיתים נראה שהחוגגים בימים האלה סביב קברו וסביב תקציבי ההילולה, לא תמיד מאמצים את כל דבריו.