סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
תוכנת ריגול פגסוס NSO
תוכנת ריגול פגסוס של חברת NSO (צילום: גטי)

תחקיר NSO והמשטרה
המשטרה מודה: השימוש ברוגלות בתיק הסחיטה גדול יותר, נעשה שימוש במידע האסור שנשאב

לאחר שהפרקליטות גילתה לפני כשבועיים שימוש לא חוקי של המשטרה ברוגלה נגד חשוד בתיק סחיטה בשוק האפור, היא הודיעה היום להגנה שגילתה כי נשאב מידע אסור, בין היתר של פתקים, משני מעורבים נוספים: נאשם נוסף ועד תביעה. מידע שנשאב שימש לביצוע פעולה נוספת שלא פורטה. עד היום התגלה שימוש לא חוקי נגד 22 אזרחים בשבעה תיקים: 3000, 4000, טלגראס, חדרה, תיק מס, תיק רצח ותיק הסחיטה

היקף השימוש הלא חוקי ברוגלות בתיק השביעי שהתגלה במהלך בדיקת הפרקליטות גדול מזה שהמשטרה דיווחה עליו ועומד על שלושה מעורבים, ולא על אחד כפי שנמסר בהתחלה להגנה. כך עולה מעוד שתי פרפרזות שהועברו היום (ג') להגנה במסגרת התיק שבו האחים נועם ואבי כחלון, המיוצגים על ידי עוה"ד רענן עמוסי ומורן סעדון, מואשמים בסחיטה באיומים בשוק האפור.
מהפרפרזות עולה כי מהניידים של אחד הנאשמים ושל עד תביעה נשאב מידע אסור, כגון פתקים. עוד עולה כי באחד המקרים על בסיס המידע שנשאב בוצעה פעולה נוספת. כלומר במידע שנשאב נעשה שימוש כדי לבצע פעולה נוספת – בניגוד לטענות המשטרה כי לא נעשה שימוש במידע שנשאב שלא כחוק.
לקריאת המסמך המלא - לחצו כאן
כאמור מדובר בתיק השביעי שבו המשטרה מודה בשימוש אסור ברוגלות, ובפעם השנייה גם בשימוש בו, מאז פורסם תחקיר "כלכליסט" (ינואר 2022) שחשף את השימוש הלא חוקי, לא מפוקח ולא מבוקר שיחידת סיגינט-סייבר עושה על אזרחים באמצעות תוכנות סייבר התקפי, כגון פגסוס של NSO.
עד היום נחשף שימוש נגד כ-22 אזרחים – חשודים, בני משפחתם או מקורבים להם. מדובר בתיק הצוללות וכלי השיט (תיק 3000), תיק 4000, תיק טלגראס, החקירה בעיריית חדרה, תיק עבירות מס, תיק רצח כפול בטול כרם – שבו נפסלו ראיות שנעשה בהן שימוש ברוגלה לצורכי חקירה ומודיעין - ותיק הסחיטה.
בדיון שנערך בכנסת (12.6) עדכן ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות, עו"ד חיים ויסמונסקי, כי לאחר משיכת ראיות שהושגו שלא כחוק באמצעות רוגלות בתיק הרצח, הפרקליטות תבדוק מחדש את כל התיקים שבהם נעשה שימוש בתוכנת סייבר התקפי. על פי הערכות, מדובר ב-200 עד 250 תיקים.
נזכיר כי בדיון שנערך לאחרונה בכנסת (1.5) אמרה ראש צוות הבדיקה לפרשה, המשנה ליועמ"ש לשעבר עו"ד עמית מררי, כי נמצאו 1,086 מקרים שבהם המשטרה הפעילה או ניסתה להפעיל רוגלה נגד אזרחים. כאשר ההדבקה הצליחה, נשאב מידע אסור מניידים כגון הודעות, פתקים, מידע מאפליקציות, רשימת אנשי קשר ועוד.
יום לאחר ההודעה הדרמטית של ד"ר ויסמונסקי בכנסת (13.6), כבר השיבה פרקליטה במחוז ת"א נורית פרחי לשאלה בנושא שהפנה אליה סנגור של נאשם בעבירות של סחיטה באיומים בשוק האפור – נועם כחלון. כעת מתברר כאמור כי היקף השימוש גדול יותר. מקרה אחד הוא נגד אבי כחלון, נאשם נוסף בפרשה. מקרה שני הוא נגד עד תביעה – ציון גמבר.
על צווי האזנות הסתר, שבהם המשטרה השתמשה בניגוד לחוק לביצוע חיפוש סמוי מרחוק בנייד של אבי כחלון, חתמו שלושה שופטים בין החודשים אוגוסט לדצמבר 2021. מדובר בשופטי המחוזי בת"א צילה צפת, חגי ברנר ובני שגיא. על פי הפרפרזה, המערכת הטכנולוגית שבידי המשטרה "הניבה תוצרים ועל בסיסם בוצעה פעולה נוספת שלא הניבה דבר רלוונטי". כלומר נעשה שימוש במידע שנשאב. בהמשך נכתב כי "המערכת ביצעה פעולות מסוימות הכוללות – נוסף להאזנת סתר – גם קבלת מספר פתקים וכן מספר פרטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של אבי כחלון. מידע נוסף זה לא הועבר לצוות החקירה".
על צו האזנת הסתר, ששימש את המשטרה לביצוע חיפוש סמוי לא חוקי מרחוק בנייד של עד התביעה גמבר, חתם השופט חגי ברנר. גם כאן נכתב כי "המערכת ביצעה פעולות מסוימות הכוללות – נוסף להאזנת סתר – גם קבלת מספר פרטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של ציון גמבר. מידע נוסף זה לא הועבר לצוות החקירה".