סגור
בנימין נתניהו ב מליאת הכנסת
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. שותפיו מבינים את מצוקתו – ואין גבול לחוקים וליוזמות שהם מבקשים לסחוט (צילום: אלכס קולומויסקי)

דעה
כשההייטקיסטים, הרופאים והטייסים מזהירים מפני ממשלת נתניהו - כדאי להקשיב להם

לאחר שיותר מ-100 אנשי הייטק חתמו על מכתב לראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו בו הם מתריעים מפגיעה בדמוקרטיה, הגיע גם מכתב הרופאים ומכתב הטייסים. הקבוצות הללו הן הייצוג והערובה לחוסנה של המדינה, והן צריכות להיות אלו שיסמנו את גבולות ההסכמה הלאומית הרחבה

לאחר מכתב ההייטקיסטים, הגיע מכתב הרופאים והיום מכתב הטייסים. ואחריהם מכתב רביעי. ולפני המשמעות, הנה הפרטים.
ההייטקיסטים. למעלה מ-100 אנשי הייטק, יזמים ומנכ"לים חתמו על מכתב לראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, שבו הם מתריעים בפניו שקידום חקיקה מפלה וערעור האמון במערכת המשפט ובדמוקרטיה יפגעו בתעשיית ההייטק המקומית וירחיקו מכאן משקיעים בינלאומיים. החותמים קראו לראש הממשלה "לעצור את כדור השלג" ו"לשמור על הסטטוס קוו בין כל חלקי החברה הישראלית".
הרופאים. למעלה מ-200 רופאות ורופאים בכירים, דיווחה אור-לי ברלב, חתמו על מכתב לנתניהו: "ישראל הדמוקרטית נמצאת בפני קריסת המערכת המשפטית שתביא איתה קריסת מערכות כללית. ביום שבו רופאים יחליטו לתת שירותים רפואיים בצורה לא שיוויונית זה יהיה יום שחור לרפואה ולדמוקרטיה הישראלית".
הטייסים. כ-1,200 לוחמי צוות אוויר, ביניהם מפקדי החיל וטייסים ותיקים, פנו היום (ב') במכתב לשומרות ולשומרי הסף של ישראל כנשיאת בית המשפט העליון, היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית של הכנסת. "אתם קו ההגנה האחרון וביכולתכם לעצור את תהליך הרס הדמוקרטיה", נכתב. "מדינת ישראל שהוקמה כיהודית ודמוקרטית לא תוכל להתקיים ברוח מגילת העצמאות אם תוותר על זהותה כדמוקרטיה ליברלית. אנו מצפים שתשתמשו בכל הכלים והחוקים העומדים לרשותכם, ללא מורא ופחד, ותעשו את כל שלאל ידכם לעצירת האסון המתרגש על המדינה. אנחנו מתחייבים להמשיך לעמוד לצדכם במאבק על עתידה של המדינה".
ועכשיו מתבקש מכתב נוסף לנתניהו. מכתב רביעי שיסביר לו את משמעות שלושת קודמיו. נדמה שהוא מבין לבד, אבל בכל זאת. וזה מה שייכתב בו.
כאשר גם הייטקיסטים, גם רופאים וגם טייסים מודאגים, מה זה אומר? נכון, ניתן לפטור את זה כקינת השמאלנים והאליטות שמבכים על תוצאות הבחירות; אבל אפשר לראות בקבוצות האלה את הייצוג והערובה לחוסנה הלאומי של המדינה, לבריאותה הפיזית, לעוצמתה הכלכלית והביטחונית. האם בגדודי המצביעים של סמוטריץ', בן גביר, גולדקנופף, גפני ודרעי אפשר למצוא את התכונות והתרומות האלה?
שלוש הקטגוריות האלה מבטאות מצוינות. מצוינות שלא תוכל להתפתח במשטר ובמערכת החינוך שמבשרת הקואליציה החדשה. נתניהו, בגלל המשפט הפלילי שהוא נתון בו, נאלץ לחבור לשותפים האלה שמוכנים להבטיח לו את הרס המשפט – את שלו הפרטי וגם של מדינת ישראל. התלות היא הדדית. וכשהם מבינים את מצוקתו – אין גבול לחוקים וליוזמות שהם מבקשים לסחוט. ממנו, מהחלק שלא מיוצג בממשלה, מהחברה הישראלית. חוקים ויוזמות שישליטו את העליונות היהודית על הדמוקרטיה ויהפכו את המשטר בישראל.
ואת כל הניסוי המצמרר הזה אמורים לממן ההייטקיסטים, הטייסים והרופאים, שמן הסתם משלמים את המסים הגבוהים יותר. עליהם יהיה לממן את הסבסוד הגואה של החרדים ואת הרחבת ההתנחלויות. אגב, יכולת המימון שלהם תיפגע ככל שיברחו מכאן גם משקיעים בינלאומיים וגם מוחות מקומיים. ומי המוחות שיתפסו את מקומם? האם הם יימצאו בקרב הרוב שהעלה את הקואליציה הזו לשלטון?
ושוב, מנסים לחזור לצפירות ההרגעה, שכמעט כלום לא ייצא מהביזה הקואליציונית הזו. רק כותרות, רק איומים, רק הטרלות. לחוקי האפליה, אפילו נתניהו מתנגד. ועדיין, קורים כאן דברים שאי אפשר להתעלם מהם: השתלטות בן גביר על המשטרה וסמוטריץ' על השטחים; הפקדת נתחים מרווחתנו, בבריאות ובשיכון, בידי מורשעים ובורים; והנה, ברקע כבר מצחצח יריב לוין את החרב שיוריד על מערכת המשפט.
אז אפשר לזרוק את שלושת המכתבים לפח. וגם את זה, הרביעי. אבל מותר גם לעצור את הטירוף הזה ולסמן בנחרצות את הגבולות הדמוקרטיים, את גבולות ההסכמה הלאומית הרחבה - שכוללת את ההייטקיסטים, הרופאים והטייסים - שלא ייפרצו. הלוואי ונתניהו היה מסוגל לזה. הלוואי שהיה רוצה בזה.