סגור
Dun's 100

החוק הגרמני תוקן והאפשרות לדרכון גרמני נפתחה לרבים

שינוי בחוק ההתארחות הגרמני מאפשר מעתה לצאצאי ניצולי שואה, שבעבר סורבו, לקבל אזרחות ודרכון גרמני

עד לחודש יוני האחרון, תהליך השבת האזרחות הגרמנית לניצולי השואה וצאצאיהם היה עמוס במגבלות וקשיים רבים. אולם, לאחר תיקון חוק האזרחות הגרמני שאושר ביוני, הוצאת האזרחות הגרמנית פתוחה לרבים מצאצאי ניצולי השואה אשר לא היו זכאים לכך עד כה.
השבת אזרחות גרמנית לניצולי השואה והעברתה לצאצאיהם אפשרית כבר זמן רב, אך התהליך כלל בתוכו אפשרויות פסילה רבות מצד רשויות גרמניה. התהליך היה ארוך ומייגע וחלק גדול מן הבקשות שהגישו צאצאי הניצולים נדחו.
הסיבות לדחייה היו שונות ומגוונות, חלק מהבקשות נדחו מכיוון שהורי המבקשים החזיקו בידם אזרחות אחרת וחלקן נדחו מכיוון שקבלת האזרחות הגרמנית הותנתה בכך שעל האב להיות אזרח גרמני ולא די בכך שהאם הייתה אזרחית גרמניה. הדחיות הרבות עוררו מחאה ממושכת מצד אותם נדחים ובעקבותיה הוקמה "קבוצת נדחי סעיף 116" על שם סעיף החוק הגרמני אשר קובע כי צאצאיהם של מי שהיו אזרחי גרמניה בין השנים 1933-1945 ושאזרחותם נשללה מסיבות של גזע, דת ופוליטיקה, זכאים לאזרחות בעצמם.
בסוף חודש יוני האחרון, אישרה ממשלת גרמניה ברוב גדול את תיקון סעיף 116 לחוק האזרחות הגרמני, אשר צפוי להקל מאוד את אישור קבלת האזרחות הגרמנית של צאצאי הניצולים שהיו אזרחים גרמניים. בנוסף, התיקון כולל בתוכו היבט חשוב נוסף אשר אוסר על הענקת אזרחות לכל אדם אשר הורשע באנטישמיות, גזענות ושנאת זרים.
1 צפייה בגלריה
ויאצ'סלב פונומריוב ו אדם ידיד
ויאצ'סלב פונומריוב ו אדם ידיד
ויאצ'סלב פונומריוב ואדם ידיד
(צילום: שלומי יהושע)
אז איך גם אתם תוכלו לקבל אזרחות גרמנית?
למרות ההקלות החדשות לאחר תיקון החוק, אשר הופכות את התהליך לפשוט יותר, חשוב לזכור כי עדיין מדובר בהליך מורכב המצריך ליווי משפטי מקצועי אשר במהלכו תיבדק תחילה עצם הזכאות לאזרחות גרמנית ולאחר מכן תוגש הבקשה. לבקשה יש לצרף מסמכים מקוריים המתורגמים לשפה הגרמנית, במידת הצורך, המראים כי האזרחות נשללה מניצולי השואה ובנוסף, יש להוכיח את הקשר המשפחתי בין ניצול השואה לבין מגיש הבקשה.
על מנת להבטיח כי אתם עומדים בתנאי החוק לאחר תיקונו, מומלץ להיעזר במשרד עורכי דין המתמחה בתחום, אשר יבטיח לכם את עריכת והגשת המסמכים בצורה מקצועית ויעילה, אימות נוטריוני של כל המסמכים הדרושים וסיוע בהשגת הוכחות מספקות לשלילת האזרחות בעבר ולקיומו של קשר משפחתי לניצולים כנדרש.
הכותבים הם עורכי דין ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד המטפלים בנושאי הגירה וליווי והוצאת אזרחות אירופאית. למשרד יש ותק של כ-40 שנה בהוצאת אזרחות גרמנית וצוות ייעודי הדובר את השפה הגרמנית (כולל נוטריון). בנוסף, המשרד עוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית בפרט ואזרחויות אירופאיות בכלל וכן במימוש זכויות לבני הגיל השלישי, בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.