סגור
מימין: יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. מלבים את האש (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
במקום להרגיע את מודי'ס ואת יתר סוכנויות הדירוג נתניהו וסמוטריץ' עשו את ההפך

התגברות המחאה? "חוסר ודאות זמנית". הפגיעה בדמוקרטיה? "אזרחי ישראל מקיימים שיח ער". ראש הממשלה ושר האוצר הגיבו הערב בביטול להודעת מודי'ס על הורדת תחזית הדירוג של ישראל, ובמקום להרגיע את סוכנויות הדירוג הבינלאומיות עשו בדיוק ההפך. כולנו נשלם את המחיר

התגובה שפרסמו הערב (מוצ"ש) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להורדת תחזית הדירוג של ישראל על ידי מודי'ס היא תמוהה ומשדרת זחיחות.
כלכלני מודי'ס הביעו דאגה מ"האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף בלי להגיע להסכמה רחבה", והצביעו על כך שהניסיון ליישם מדיניות זו "מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות בישראל".
כדי להרגיע את כלכלני החברה וחברות נוספות היה על נתניהו וסמוטריץ' להודיע הערב על עצירת החקיקה החד-צדדית ולהתחייב על קידום מהלכים שיתבצעו רק בהסכמת האופוזיציה.
אבל במקום לנהוג כך הם שיגרו לחלל האוויר גיבובי מילים על כך ש"מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה, ומתוך כך אזרחי ישראל מקיימים שיח ער על נושאים המהווים סלע מחלוקת בתוך החברה הישראלית, ואלה סממנים לחוזקתה של הדמוקרטיה הישראלית".
האמנם? עד לפני שלושה שבועות, כאשר נאלץ נתניהו לדחות את המשך החקיקה, הוא לא עצר, לא קידם שיח כלשהו, והקואליציה דהרה בחקיקה בלי להתחשב בעמדות האופוזיציה ומומחים מהאקדמיה.
גם לאחר שהכריז על עצירת החקיקה, החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים הונח על שולחנה של מליאת הכנסת כאקדח טעון. בקואליציה איימו לקדמו בכנס הקיץ שייפתח בחודש מאי הקרוב, אם לא תושג עד אז הסכמה עם האופוזיציה.
זאת ועוד, נתניהו התייחס למחאה כאל "מחלוקות פוליטיות עזות שמובילות למחאה ויכולות לייצר חוסר ודאות זמני". הצרה היא שכל עוד חוקי ההפיכה המשטרית לא יוסרו מעל שולחן הכנסת חוסר הוודאות הוא לחלוטין לא זמני.
עוד טען נתניהו כי "לא תהיה שום פגיעה בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלה הישראלית". אלא שבליץ החקיקה המהיר, כמו גם החקיקה הפרסונלית ("חוק הנבצרות", "חוק המתנות", "חוק דרעי 1" ו"חוק דרעי 2") מהווים פגיעה בדמוקרטיה וניצול שלטון הרוב.
יתרה מכך, הורדת תחזית הדירוג על ידי מודי'ס כבר מהווה אור אדום בוהק, ותפגע בכלכלה הישראלית ובאזרח הישראלי. בסיכומו של דבר במקום שנתניהו וסמוטריץ' ירגיעו את החברות הבינלאומיות לדירוג אשראי כמו גם את הציבור הישראלי - הם עושים את ההפך. אם החקיקה לא תיעצר, עלולות חברות דירוג אשראי נוספות להוריד את הדירוג שהן העניקו לישראל ואת המחיר ישלמו המשק והאזרח הישראלי.