סגור
רכבת ישראל תחנת בנימינה
תחנת בנימינה (צילום: אלעד גרשגורן)

אושרה תוכנית הרכבת המהירה לחיפה: זמן הנסיעה לתל אביב יתקצר לחצי שעה

התוכנית אושרה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, והיא מתייחסת למקטע שבין שפיים לחוף הכרמל. המסילות הקיימות ישודרגו כדי לאפשר נסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש. כמו כן יתווספו שתי מסילות חדשות שיאפשרו נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש. לאורך התוואי מתוכננות 11 תחנות, ובהן ארבע תחנות חדשות. התוכנית תמתין לאישור הממשלה

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את תוכנית הכפלת מסילות החוף (תת"ל 65א') בין תל אביב לחיפה, שתאפשר הקמה של רכבת מהירה בין שני המטרופולינים. הוות"ל דנה בנושא כשבוע וחצי בלבד לאחר שהוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף) במינהל התכנון החליטה לדחות את הערעורים המרכזיים הנוגעים לתוכנית, ובהם בקשה של יישובים בצפון שהמסילה תעקוף את העיר חיפה.
לאחר אישור הוועדה לתשתיות לאומיות התוכנית תמתין לאישור ממשלה, לאחר מכן תעבור לתכנון מפורט, ולאחר מכן תוציא הרכבת מכרזים לביצוע העבודות על הפרויקט. התוכנית שאושרה מתייחסת באופן ספציפי למקטע בין שפיים לחוף הכרמל, ומקטע זה כבר תוקצב ב-15.5 מיליארד שקל במסגרת תוכנית החומש של רכבת ישראל שעברה בתקציב האחרון.
לפי התוכנית האסטרטגית של הרכבת, העבודות על הפרויקט אמורות להסתיים ב-2030.
התוכנית תוביל לחיבור מהיר בין המטרופולינים ולקיצור זמני נסיעה, ובמסגרתה יבוצע שדרוג של המסילות הקיימות, שיאפשר נסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש, ותוספת של שתי מסילות חדשות באורך 70 ק"מ, שיאפשרו נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש, ונסיעה בין תל אביב לחיפה תימשך פחות מחצי שעה. במקביל יורחבו תחנות נוסעים קיימות ויוספו תחנות חדשות, יבוצעו הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי, וישופר הממשק עם נחלים חוצים. כמו כן מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות, ובסך הכל שש מסילות במקטע זה.
לאורך התוואי מתוכננות 11 תחנות, ובהן ארבע תחנות חדשות: זיכרון יעקב, אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה, שפיים וארבע תחנות שבהן יוקם מבנה חדש בנוסף או במקום הקיים: חוף הכרמל, עתלית, חדרה, נתניה מרכז וספיר. המסילה העוברת בתוך בנימינה תתבטל, והמסילה החדשה תעבור בסמוך לכביש 4 בין אור עקיבא ובנימינה. לפי התכנון, הרכבות המהירות לא צפויות לעצור בכל התחנות, אלא רק בחיפה ובתל אביב עם אפשרות לעצירה בחדרה. לפי התוכנית האסטרטגית של הרכבת, בשנת 2040 מתוכננות לצאת מתחנת חוף הכרמל לכיוון דרום 14 רכבות נוסעים בשעת שיא.
ברכבת ישראל רואים את הרכבות המהירות כנדבך מרכזי להשגת מטרות התוכנית האסטרטגית של החברה לשנת 2040: הגדלת מספר הנסיעות ברכבת פי ארבעה ל־300 מיליון איש בשנה, הגדלת שיעור הנסיעות ברכבת מכלל הנסיעות מ־3% ל־9%, הורדת השימוש ברכב הפרטי ב־10% והגדלת שיעור הנסיעות הארוכות ברכבת (מעל 50 ק"מ) מ־10% ל־40%.
כיום הרכבות בישראל מתוכננות לנסוע במהירות של עד 160 קמ"ש, אך בפועל הן בקושי עוברות את ה־115 קמ"ש. לפי התקנים האירופיים, רכבת מהירה היא רכבת הנוסעת במהירות העולה על 200 קמ"ש. רכבות אלו, שלרוב מתוכננות להגיע למהירויות של 250 ק"מ ומעלה, דורשות תשתיות שונות לחלוטין מאלה של רכבות לא מהירות — ואלו דורשות השקעה של מיליארדי שקלים. בין היתר מדובר במסילות משודרגות, קטרים וקרונות שונים מאלו הקיימים היום ברכבת, צריכת אנרגיה גבוהה ואפילו תכנון גאומטרי שונה של זוויות המסילה.
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "שדרוג המסילות הפרבריות והקמת השדרה של רשת המסילות המהירות יקצרו את זמני הנסיעה בין המטרופולינים, ויעניקו לנוסעים מערכת הסעת המונים שהיא נגישה ונוחה. התוכנית היא אבן דרך חשובה במימוש התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 להפוך את השירות הרכבתי למהיר, תדיר ואמין יותר עבור תושבי ישראל".