ירידה קלה בגירעון במרץ: עמד על 5.2% מהתוצר
לפי החשב הכללי באוצר, הנתון של חודש מרץ נמוך ב-0.1% מהנתון בסוף חודש פברואר. ב-12 החודשים האחרונים נרשם גירעון מצטבר של 105.5 מיליארד שקל
ירידה קלה בגירעון במרץ: עמד על 5.2% מהתוצר, כך לפי נתונים שפורסמו היום (ג׳). לפי נתוני החשב בכללי באוצר, הגירעון החודשי במרץ עמד על 13 מיליארד שקל, בהשוואה לחודש מרץ אשתקד שהסתיים בגירעון של 14.9 מיליארד שקל. ב-12 החודשים האחרונים נרשם גירעון מצטבר של 105.5 מיליארד שקל.
הגירעון מייצג את הפער שבין הוצאות הממשלה להכנסותיה בשנה האחרונה, הנתון של חודש מרץ נמוך ב-0.1% מהנתון בסוף חודש פברואר, אז הגרעון עמד על 5.3%. הירידה בגירעון נובעת הן מצמצום הוצאות הממשלה בשל התקציב ההמשכי והירידה בהוצאות המלחמה, והן בשל עליה בהכנסות המדינה .
תקרת היגרעון לשנת 2025 נקבעה בחוק לרמה של 4.9%, נכון לעכשיו, שלושת החודשים הראשונים של שנת 2025 הסתיימו בעודף תקציבי של כ-3.7 מיליארד שקל, אך מגמה זו תשתנה כבר בחודש הבא. חשוב להזכיר, כי קיימות מספר מתודות לחישוב הגירעון, וכי הנתון הנוכחי מפורסם על ידי החשב הכללי באוצר, והוא לא כולל הוצאות והכנסות מסוימות.
הוצאות הממשלה בחודש מרץ עמדו על 57.7 מיליארד שקל, ומתחילת השנה עמדו ההוצאות על כ-143.6 מיליארד. מתוך הוצאות הממשלה כדאי לשים לב להוצאות הריבית, בחודש מרץ לבדו הוציאה ממשלת ישראל כ-12.6 מיליארד שקל עבור תשלומי ריבית וקרן ביטוח לאומי, ובסך הכל מתחילת השנה הוצאו כ-22 מיליארד שקל על ריבית וקרן לביטוח לאומי. עד לסוף השנה ההוצאה על ריבית צפויה להיות כ-76 מיליארד שקל.
בצד הוצאות המדינה, הכנסות המדינה במרץ הסתכמו ב-44.7 מיליארד שקל, מתחילת השנה הכנסות המדינה עמדו על 147.3%. זהו גידול נומינלי של כ-22.1% בהכנסות לעומת שנה שעברה. ההכנסות עד כה מהוות כ-29% מתחזית ההכנסות של האוצר לשנת 2025 שעומדת על כ-515 מיליארד, זאת למרות שחלפו רק 25% מהשנה. ההתחזקות בהכנסות ממסים נשמרת גם כשמנטרלים את האינפלציה. הכנסות המדינה ממסים במרץ הנוכחי גבוהות ריאלית ב-3.8% ממהכנסות במרץ 24. וההכנסות מתחילת שנת 2025 גבוהות ריאלית ב-9.4% מההכנסות בתקופה המקבילה בשנת 2024. העלייה החריגה בהכנסות בחודשים הראושנים של 24 תוסבר להלן.
ברשות המסים מציינים כי התחזית שלהם לרבעון הראשון היתה לגבייה של כ-130 מיליארד שקל, אך בפועל נגבו כ-142 מיליארד. כלומר, 12 מיליארד שקל יותר על התחזית. ברשות מסבירים כי "מרבית ההפרש נובע 'מתשלומים גבוהים באופן חריג בינואר בגין הפעילות בסוף שנת 2024, זאת בעקבות מספר שינויי חקיקה שנכנסו בינואר 2025 והשפיעו על התנהגותה צרכנים והמגזר העסקי. דוגמת מס יסף על 2% על הכנסות שמקורן בהון, מיסוי רווח לא מחולק והעלאת שיעור מע"מ". לשם החידוד, בינואר 2025 לבדו, היתה תוספת של 7.1 מיליארד במס דיבידנד מאשר בחודש ינואר ממוצע. סיבה נוספת לעליה בהכנסות ממסים קשורה לפי רשות המסים ל"צריכה מוגברת בדצמבר 2024 בענפים רבים, כולל דירות, כדי להימנע ממע"מ".
המשמעות של ההסברים הללו היא שהגידול בהכנסות איננו פרמננטי, ברשות כותבים כי 'חלק ניכר מהעודף בא על חשבון המשך השנה, וכפי שהיה אפשר לראות בפברואר ומרץ'. כמו כן, מציינים ברשות כי הגבייה במרץ 2025 עדיין נמוכה ב-2% מהשיא הקודם של המחצית הראשונה של 2022.






























