סגור
אוטובוסים של אגד ב אירופה רכב חשמלי
אוטובוסים של אגד ב אירופה רכב חשמלי (צילום: אגד )

בלעדי
אגד זכתה במכרז ענק בהולנד: תפעיל 220 אוטובוסים חשמליים

החברה־הבת ההולנדית EBS תפעיל את האוטובוסים לתקופה של 15 שנים, בהיקף הכנסות כולל של כ־4.2 מיליארד שקל. במכרזי התחבורה בהולנד הזוכה היא מי שמציעה את השירות הטוב ביותר: החברה תקטין זמני נסיעה ותפעיל קווי לילה

החברה־הבת ההולנדית של אגד, EBS, זכתה במכרז של רשות התחבורה הציבורית של אזור אמסטרדם להפעלת כ־220 אוטובוסים חשמליים לתקופה של 15 שנים, בהיקף הכנסות כולל של כ־4.2 מיליארד שקל. מכרזי התחבורה הציבורית בהולנד בנויים בצורה כזו שלא מגישים הצעה כספית, אלא נבחרים על בסיס איכות השירות.
המכרז היה על הזיכיון להפעיל את שירותי תחבורה ציבורית באזורים Waterland ו־ Zaanstreek הצפוניים לעיר אמסטרדם. הפעלת הזיכיון החדש תתבצע מדצמבר 2023 באמצעות אוטובוסים חשמליים בלבד, ותחליף את האוטובוסים המופעלים בדיזל שפועלים שם כעת.
ההצעה של EBS מכילה מפות תנועה משופרות ויעילות שהוצעו על ידי החברה ואמורים להקטין את זמני הנסיעה בתוך אזורי הזיכיון, ומאזורים אלה לאזורי התעסוקה, הקניות והבילויים באמסטרדם. בנוסף לכך ההצעה כוללת רשת של קווי לילה, ודגש מיוחד ניתן להתאמה לצורכי התיירים היוצאים מאמסטרדם לאטרקציות תיירות הנמצאות באזורי הזיכיון כגון הערים Volendam ו־Edam, האי Marken והמוזאון הפתוח ב־Zaanse Schans.
זכייה זו של אגד מתווספת לזכייתה לפני חודשיים במכרז להפעלת תחבורה ציבורית באזור IJsell־Vecht שבצפון הולנד באמצעות יותר מ־300 אוטובוסים חשמליים החל מדצמבר השנה. תקופת ההפעלה היא 13 שנה, וההיקף הכולל של ההכנסות הוא כ־3.8 מיליארד שקל.
בעקבות הזכיות החדשות תוכפל הפעילות של אגד אירופה בהולנד ליותר מ־700 אוטובוסים, מהם יותר מ־500 אוטובוסים חשמליים. בנוסף להולנד, פועלת אגד אירופה בפולין באמצעות החברה־הבת Mobilis, המפעילה צי של כ־300 אוטובוסים בערים הגדולות ורשה, ורוצלב וקרקוב. אגד נרכשה לאחרונה על ידי קרן קיסטון, לפי שווי חברה של 4.77 מיליארד שקל.
אפי ארבל, מנכ"ל אגד אירופה, אמר ל"כלכליסט": "התחלנו את הפעילות בהולנד לפני כעשר שנים. השוק הזה הוא שוק קשה, כל המתמודדות הן חברות מאוד גדולות, אגד עצמה היא חברה לא גדולה לעומת חברות כמו Arriva, ואנחנו האחרונים שנכנסנו. המכרזים מאוד מורכבים ומי שזוכה הוא מי שנותן תוכניות איכותיות יותר, אתה מציע את הקווים והתדירויות. אותם לא מעניין כמה אני משקיע אלא שנבצע את מה שהתחייבנו". במענה לשאלת "כלכליסט" אם גם בהולנד קיים מחסור בנהגים, אמר: "המצב בהולנד קצת יותר קשה ממה שהיה בעבר, אבל אין לנו שם בעיה של מחסור בנהגים".
אבי פרידמן, מנכ"ל אגד: "הזכייה בשני המכרזים החדשים מקפיצה את אגד למעמד של מפעילה מובילה וצומחת בשוק ההולנדי. אגד אירופה מהווה מנוע צמיחה משמעותי של קבוצת אגד".