סגור

בלעדי
ועד עובדי אגד דורש מענק מקיסטון: חמש משכורות לכל שכיר

ועד העובדים השכירים של חברת התחבורה, שאינם מחזיקים במניות ולא יקבלו נתח מהמכירה שממנו ייהנו החברים, מציב תנאים לרוכשת שעדיין לא סגרה את המימון. העלות הכוללת של הדרישות: 100-50 מיליון שקל

ועד העובדים הארצי של אגד דורש מקרן קיסטון, שרכשה את השליטה בחברת האוטובוסים, מענק לכל שכיר בחברה. ל"כלכליסט" נודע כי הדרישה הועברה במכתב של ועד העובדים של אגד למנהלי הקרן, נבות בר, גיל דויטש ורוני בירם, כאשר הועד דורש את המענק מקיסטון עצמה. הוועד גם דורש לקדם את מינויו של קובי ואחניש, יו"ר הוועד הארצי, כמשקיף בדירקטוריון אגד מטעם העובדים, כפי שסוכם בהסכם מול הנהלת אגד עוד לפני העסקה.
קיסטון רכשה את השליטה (60%) באגד מידי 1,315 החברים בחברה, שכל אחד מהם מחזיק במניה, והם אלה שייהנו מהתמורה של 2.8 מיליארד שקל ברוטו עבור 60% המניות שאמורה קיסטון לשלם עם השלמת העסקה שנחתמה לפי שווי של 4.77 מיליארד שקל לאגד. הקרן העניקה אופציה לבעלי המניות באגד למכור לה את יתרת אחזקותיהם על פני כמה שנים, לפי אותו שווי. ההצעה עברה ברוב גדול של 99% מהחברים בעלי המניות.
1 צפייה בגלריה
מימין גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר קרן קיסטון
מימין גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר קרן קיסטון
מימין: גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר, השותפים בקרן קיסטון
(שי שברו)
מעבר לחברי אגד, החברה מעסיקה גם 5,000 עובדים שכירים בעלי ותק שונה. הוועד נלחם בתופעה של חברים שחברות מתחרות מנסים לפתות בשכר גבוה יותר, לאור המחסור החריף בנהגי אוטובוסים בתחום. במכתב שנשלח בידי עוה"ד כפיר זאב ונורי שקד טוענים חברי הוועד כי מכתב ששלחו לפני שבועיים בדרישה לפגישה עם הרוכשים לא נענתה. הם דורשים כאמור ממוצע של 5 משכורות לכל עובד שכיר וכן תקציב רווחה של 10,000 שקל לכל עובד מדי תחילת שנה, כך שעלות הדרישות של הוועד נעה בין 50 מיליון שקל לבין 100 מיליון שקל, תלוי במו"מ שאותו מבקשים חברי הוועד לנהל מול קיסטון. הוועד דורש גם מענק של 75 אלף שקל לכל עובד חדש שייקלט באגד וכן קליטה מיידית של עובדי מינהל ומשק "לאור עומס העבודה על העובדים הקיימים".
דרישה משמעותית נוספת היא התחייבות של קיסטון להימנע מפיטורים של עובדים למשך 8 שנים לפחות. "הוועד הארצי פועל באופן רצוף ואינטנסיבי לשמירה על האינטרסים של החברה ומניעת זליגה של נהגים לחברות אחרות, ורק לאחרונה פנה שוב ושוב לעובדים בבקשה שלא לנטוש את החברה תוך התחייבות כי הוא פועל לשיפור תנאי העבודה והשכר שלהם. כבעלי בית חדשים אתם נדרשים לגלות גם כן הבנה לחשיבות השמירה על האינטרסים של העובדים ומתן מענה לצרכיהם".
אין ספק שמדובר באתגר משמעותי למנהלי הקרן שגם כך שילמו מחיר שגבוה ב־800 מיליון שקל על שווי החברה מהמחיר שהציעו המתמודדים האחרים במכרז. קבוצת קרן תש"י, דלק רכב ומוסדיים נוספים הציעה לפי שווי של 3.9 מיליארד שקל, כלמוביל של האחים חרלפ, קרן פורטיסימו והפניקס הציעו 3.8 מיליארד שקל ואילו שיכון ובינוי וקרן ברוקפילד הציעו רכישה לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל לאגד.
השליטה באגד נמכרה לקיסטון כחלק מדרישות המדינה בהסכם מ־2018. אגד הפכה בתחילה מקואופרטיב לחברה בע"מ, בהצבעה שנערכה ב־2019. ההון העצמי של אגד ערב העסקה עמד על מיליארד שקל, כך שגם הצעה זו משקפת לחברה שווי גבוה מאוד של כמעט פי 5 על ההון. קיסטון כבר העבירה מקדמה של 360 מיליון שקל על חשבון הרכישה, אולם לא העבירה עדיין את מרבית הסכום. כעת עליה לעמול ולהשיג את התפירה הפיננסית של רכישת ענקית התחבורה הציבורית.
הקרן, שמניותיה נסחרות בבורסה, חתמה את המסחר ביום שישי לפי שווי של 732 מיליון שקל. המשמעות היא שלקרן, שלה נכסים מנוהלים בשווי של 1.3 מיליארד שקל, נותרה כעת משימה פיננסית סבוכה לגייס שותפים נוספים בנוסף לקרן המורים והגננות שתהווה רבע מהעסקה.

דרישות השכירים באגד
מענק של 5 משכורות בממוצע לכל שכיר
תקציב רווחה של 10,000 שקל בשנה לכל עובד
מענק קליטה של 75 אלף שקל לכל עובד חדש
הימנעות מפיטורי עובדים למשך 8 שנים