סגור
הצהרה של בנימין נתניהו היום
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, הערב (צילום: לע"מ)

נתניהו הודיע על השהיית החקיקה, ויו"ר ההסתדרות - על הפסקת השביתה

לאחר שהגיע להסכמות עם ראשי הקואליציה על עצירת החקיקה, ראש הממשלה מסר הערב הצהרה לתקשורת בה הודיע: "החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת". יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע ש"הצהרת נתניהו מספקת"

לאחר שהגיע להסכמות עם ראשי הקואליציה על עצירת החקיקה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (ב') הצהרה לתקשורת בה הודיע: "לוקחים פסק זמן להידברות".
נתניהו פתח את דבריו בתיאור סיפור משפט שלמה תוך שהוא תוקף את מחנה המחאה נגד ההפיכה המשטרית. לדברי נתניהו, "שני הצדדים במחלוקת הלאומית טוענים לאהבת התינוק, לאהבת המדינה שלנו. אני ער למתח העצום שהולך ונצבר בין שני המחנות, בין שני חלקי העם. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. אבל יש דבר אחד שאינני מוכן לקבל - יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים. הוא נוקט באלימות, מצית אש, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור, מלבה מלחמת אחים וקורא לסרבנות, שהיא פשע נורא. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צה"ל, וצה"ל לא יכול להתקיים עם סרבנות".
"רוב רובם של אזרחי ישראל, משני צדי המתרס, אינם רוצים לקרוע את התינוק, הם אינם מוכנים לקרוע את העם לגזרים", המשיך נתניהו. "אני אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים. במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחר פעם להידברות וגם אמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפתרון. אני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים. אנחנו נמצאים בנתיב של התנגשות מסוכנת בחברה הישראלית, בעיצומו של משבר שמסכן את האחדות הבסיסית בינינו. משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות".
נתניהו המשיך ואמר כי לאחר שקיבל את הסכמתם של "רוב חבריו" כלשונו, החליט להיענות לקריאתו של יו"ר מפלגת המחנה הלאומי בני גנץ, שהתחייב "להיכנס בתום לב להידברות בכלל הסוגיות". נתניהו אמר: "אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית. אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות להשיג אותם בהסכמה רחבה. מתוך רצון למנוע את הקרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת כדי לתת זמן לנסות להגיע להסכמה רחבה לקראת החקיקה במהלך הכנסת הבאה. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט".
נתניהו פנה לתומכי הרפורמה: "יש לנו את הרוב לעשות זאת לבד בכנסת, עם תמיכה עצומה בעם. רבבות מתומכינו הגיעו הערב לירושלים כדי לתמוך ברפורמה. כדי לומר: צריך שינוי. צריך רפורמה. אני רוצה להגיד לכם: אני גאה בכם. אתם לא אזרחים סוג ב׳. אני מעריך את זה שיצאתם היום לרחובות הבירה שלנו כדי להשמיע את קולכם הדמוקרטי. את הקול שלכם, שלנו, אף אחד לא ישתיק".
עוד התייחס נתניהו להפגנה שקיימו הערב תומכי הרפורמה בירושלים, בה השתתפו מעל ל-10,000 מפגינים: "הגעתם בצורה ספונטנית, לא מאורגנת ולא ממומנת, לא בדחיפה תקשורתית, עם כל הלב ועם כל הנשמה. ריגשתם אותי. אני מבקש מכם רק דבר אחד: תמשיכו לנהוג באחריות ואל תיגררו לשום פרובוקציה".
בעקבות הודעת נתניהו על השהיית החקיקה, מסר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודעה על הפסקת השביתה במשק שהוכרזה הבוקר. לדבריו, "אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים ותביא לאיחוד הקרעים בעם. אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין - השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו".
בעקבות הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והחלטת ההסתדרות על עצירת ההשבתה, הודיע חי גאליס, מנכ"ל קניוני ביג, כי מרכזי הקניות של ביג ייפתחו מחר כסדרם. גם ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע כי "האוניברסיטאות ישובו מחר לפעילות מלאה וסדירה. אנו מצפים שהחקיקה העתידית העוסקת בשינויים המשפטיים תתקבל בהסכמה רחבה". בהמשך הכריז ועד עובדי רשות שדות התעופה על חזרה לעבודה מלאה.
העובדים יפעלו
לסיום העיכובים.
בהכנת הידיעה השתתפו אורנה יפת, יובל שדה ושחר אילן