סגור

בשל שיקולים ביטחוניים: הקבוצה הטורקית-ישראלית נפסלה מהמכרז להפרטת נמל חיפה

מנכ"ל האוצר, רם בלינקוב, הודיע אמש לאלי טילס ראש קבוצת Oceanow כי הוחלט לפסול את הקבוצה. הפסילה מגיעה כשלושה חודשים לאחר פסילת הצעת הקבוצה האמירתית מסיבות ביטחוניות. בממשלה חוששים כי לחברת יילפורט שלוקחת חלק בקבוצה יש קשרים עם ממשלת טורקיה, וזו תחזיק בתשתית אסטרטגית של ישראל. לאחר ההחלטה הקבוצה שוקלת לעתור על הפסילה לבית המשפט

מנכ"ל האוצר וממלא מקום מנהל רשות החברות, רם בלינקוב, הודיע אתמול בערב לאלי טילס ראש קבוצת Oceanow הישראלית-טורקית כי הוחלט לפסול את הקבוצה משיקולים ביטחוניים. פסילה זו מגיעה כשלושה חודשים לאחר פסילת הצעת הקבוצה האמירתית DP World מסיבות ביטחוניות.


הפסילה התבצעה לאחר דיונים חסויים ממושכים בנוגע להיבטים הביטחוניים של הפרטת נמל חיפה שנמשכו כמה חודשים שאותם הוביל בלינקוב. ההחלטה הסופית התקבלה בדיון מכריע בהשתתפות רה"מ נפתלי בנט, נציגי משרד החוץ, גופי הביטחון והאוצר. בקבוצת Oceanow קיבלו את ההודעה בהפתעה, זאת לאחר שרק אתמול הודיעו לאוצר כי הצליחו להגיע לשיתוף פעולה עם בנק מזרחי-טפחות. כעת הקבוצה שוקלת לעתור על הפסילה לבית המשפט.

1 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ
(צילום: רענן כהן)

הקבוצה שנפסלה מורכבת משיתוף פעולה של ארבע חברות: בעלת השליטה בחברה תהיה גרייסטון האמריקאית עם 51% אחזקה, חברת הנמלים הטורקית יילפורט (Yilport) תחזיק 25%, אושנאו של טילס תחזיק 20% וגלובל פורטס הבריטית-טורקית תחזיק 4%. טילס היה מנכ”ל חברת הספנות נגב סטאר ומנהל התפעול של חברת נמלי ישראל. קבוצה בהובלתו זכתה במכרז להפרטת נמל אילת עבור האחים נקש.
בממשלה חוששים מכך שלחברת יילפורט שלוקחת חלק בקבוצה יש קשרים עם ממשלת טורקיה, וזו תחזיק בתשתית אסטרטגית של מדינת ישראל, מה שסותר את "צו האינטרסים" שהממשלה וועדת הכספים אישרו לאחרונה. בצו האינטרסים מצוין כי במסגרת ההפרטה יש לשמור על "שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל", וכי יש "למנוע היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה".
במקביל לדיונים הביטחוניים, המכרז ממשיך להתעכב גם בגלל אי-הסכמות בין רמ"י, רשות החברות, חנ"י ועיריית חיפה. בין הצדדים קיימת מחלוקת על גורלם של שטחי מגורים ושטחים מסחריים בחזית הים של הנמל ששווים מוערך במאות מיליוני שקלים. גורמים ממשלתיים וגורמים בנמל חיפה ששוחחו בעבר עם "כלכליסט" חוששים משלל העיכובים במכרז. גורם ממשלתי המעורה בנושא ששוחח עם כלכליסט אמר כי "אם יהיו (בסופו של דבר) שלושה מציעים אז זו תהיה הצלחה כבירה".
לאחר פסילת קבוצת Oceanow, מתמודדות במירוץ להפרטת נמל חיפה ארבע קבוצות. הקבוצה הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא), השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים, השלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן, והרביעית היא חברת מספנות ישראל.