סגור

לפני ההכרעה הביטחונית בעניינם: הטורקים כבר מנסים להטיל עוגן בנמל חיפה

היום ייערך דיון ביטחוני על הקבוצה הישראלית-טורקית שמתמודדת על הפרטת הנמל. לכלכליסט נודע שהקבוצה כבר חותמת על שיתופי פעולה

היום (ד') צפוי להתקיים דיון נוסף בנוגע להיבטים הביטחוניים של הפרטת נמל חיפה, כשאת הדיונים מוביל מנכ”ל האוצר ומ”מ מנהל רשות החברות רם בלינקוב. הדיונים הביטחוניים עוסקים בשלב זה אך ורק סביב מועמדותה של קבוצה אחת שאותה מוביל איש הספנות אלי טילס וזכתה לכינוי “הקבוצה הטורקית”. במקביל, הקבוצה של טילס חתמה השבוע על מיסוד קו ספנות חדש עם חברה איטלקית. לפני חודש החליטה הוועדה לא לתת היתר שליטה לחברה האמירתית DP World וזו החליטה לפרוש מהמרוץ לרכישת הנמל.
הקבוצה בהובלת טילס, שנקראת Oceanow (אושנאו), מורכבת משיתוף פעולה של ארבע חברות: בעלת השליטה בחברה תהיה גרייסטון האמריקאית עם 51% אחזקה, חברת הנמלים הטורקית יילפורט תחזיק 25%, אושנאו של טילס תחזיק 20% וגלובל פורטס הבריטית-טורקית תחזיק 4%. טילס היה מנכ”ל חברת הספנות נגב סטאר ומנהל התפעול של חברת נמלי ישראל. קבוצה בהובלתו זכתה במכרז להפרטת נמל אילת עבור האחים נקש.
הדיונים הביטחוניים בנוגע להתמודדותה של החברה נוגעים לקשרים של יילפורט, חברת נמלים ענקית המחזיקה 29 נמלים בכל העולם, לגורמים ממשלתיים בטורקיה. חברת יילפורט שייכת לקבוצת יילדרים שבראשה עומד איש העסקים יוקסל “רוברט” יילדרים. טילס מכחיש שיש קשר בין יילדרים לממשל הטורקי ולארדואן וטוען שהמצב הפוך לחלוטין, אך גופי הביטחון הישראלים טרם הגיעו להכרעה בנושא. גורמים הבקיאים בדיונים הביטחוניים סיפרו ל”כלכליסט” כי ההכרעה אינה צפויה בקרוב והדיונים עלולים להימשך זמן רב, מה שיעכב את המשך הפרטת הנמל. גורמים בכירים בתעשיית הנמלים אומרים שייתכן והליך ההפרטה יתעכב עד הרבעון השלישי של 2022.
1 צפייה בגלריה
פקק ב נמל חיפה
פקק ב נמל חיפה
נמל חיפה. עוד ארבע קבוצות מתמודדות
(צילום: שרון צור)
חברת DP World ביקשה להחזיק בשליטה בנמל ודרשה להשפיע על מינויים בהנהלת הנמל. לעומתם, הקבוצה שטילס מוביל פועלת באסטרטגיה הפוכה. ברגע שהקבוצה הבינה שיש בעייתיות עם הבעלות הטורקית אז הוחלט לשנות את מבנה הקבוצה ולהפוך את חברת גרייסטון האמריקאית לבעלת השליטה. כמו כן, הקבוצה הצהירה שהנהלת החברה והדירקטוריון תורכב מישראלים בלבד. בנוסף, הקבוצה חתמה על מסמך הבנות עם חברת הספנות האיטלקית קליפסו שבבעלות חברת ריף ליין על מיסוד קו חדש וקבוע של אוניות מכולה מחיפה לאירופה, כשחיפה תהיה נמל הבית של הקו החדש.
מלבד קבוצת אושנאו, מתמודדות על המכרז ארבע קבוצות: גדות ו־Adani ההודים; דני אונגר, ג’נריישן קפיטל ו־LOMAR Shipping; שפיר הנדסה וים השיבולים של מיקי שירן; ומספנות ישראל. במספנות ישראל אמרו ש”אנו ממשיכים במלוא הכוח, לבד או באמצעות חבירה לשותפים עסקיים אחרים”. מבנה המכרז קובע כי צירוף שותף שהוא משקיע אסטרטגי בעל יכולות לוגיסטיות נמליות לקבוצה יעניק לה בונוס השווה ל־200 מיליון שקל בהצעת הרכישה. כרגע לשפיר ולמספנות ישראל אין משקיע אסטרטגי.