סגור

בלעדי
מכרז נמל חיפה: האמירתים לא יקבלו השליטה, הטורקים חזרו למשחק

עד כה ברשות החברות לא התייחסו ברצינות להתמודדות של הקבוצה הטורקית־אמריקאית מחשש שגורמים ביטחוניים ימנעו ממנה להשתתף. האמירתים עדיין יכולים להגיש הצעה חדשה אך לא יהיו בעלי השליטה

הפרטת נמל חיפה מתנהלת בשני צירים מקבילים. בציר הגלוי, המתנהל בממשלה ובכנסת, נדמה כי הכל מתנהל באופן תקין וכי הליך ההפרטה מסתיים עוד רגע בהצלחה יתרה.
רק לפני יומיים אמר סגן מנהל רשות החברות רועי כחלון בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי "תוך מספר שבועות ייבחר הזוכה שירכוש את נמל חיפה, ותוך מספר חודשים יועברו המניות לידיו".
בציר הסמוי הדברים נראים אחרת. במקביל לדיונים בממשלה ובכנסת מתרחשים הליכים מסווגים הכוללים בדיקות ביטחוניות ושימועים לקבוצות המתמודדות על הנמל.

2 צפייה בגלריה
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר החדש
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר החדש
רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר
(צילום: גיא אסיאג)

הסיבה לכך היא שהמדינה מעוניינת לשמור על האינטרסים הכלכליים והביטחוניים שלה במסגרת הפרטת הנמל בחיפה, וזאת בהתאם ל"צו ההגנה על האינטרסים הייחודיים בחברת נמל חיפה" שאושר לאחרונה בממשלה ובוועדת הכספים של הכנסת. במוקד של הדיונים המסווגים עומדות שתי קבוצות המבקשות לרכוש את נמל חיפה מהמדינה - הראשונה היא שיתוף הפעולה של חברת הנמלים האמירתית DP World עם חברת מספנות ישראל הישראלית, ואילו השנייה מורכבת משיתוף פעולה מרובע של גרייסטון האמריקאית, יילפורט הטורקית, Oceanow הישראלית וגלובל פורטס הטורקית־בריטית.
בשימוע שנערך בשבוע שעבר על ידי מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב הוחלט לא לאשר את ההצעה הראשונית של חברת DP האמירתית. הסיבה לפסילה היא שהחברה האמירתית רוצה להיות בעלת השליטה דה־פקטו בנמל ולא רק להשקיע בו, ובין היתר דורשת השפעה על מינויים בנמל חיפה. כעת, DP צריכים להחליט האם הם עדיין מעוניינים להגיש הצעה מחודשת יחד עם מספנות ישראל – הצעה שבה אין להם יכולת לשלוט בנמל.

הממשלה חוששים מצעדים שיסתרו את "צו האינטרסים"
בממשלה חוששים מכך ש־DP, הנשלטת על ידי ממשלת דובאי, תחזיק בתשתית אסטרטגית של מדינת ישראל, מה שסותר את "צו האינטרסים" שהממשלה וועדת הכספים אישרו לאחרונה. בצו האינטרסים מצוין כי במסגרת ההפרטה יש לשמור על "שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל", וכי יש "למנוע היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה".
בשימוע לקבוצה הטורקית־אמריקאית, שנערך יום אחד לפני השימוע של DP, לא התקבלה החלטה וזו צפויה להתקבל רק עוד כמה שבועות. גורמים ממשלתיים אמרו ל"כלכליסט" כי הדיון בעניין הקבוצה הטורקית היה "ענייני באופן מפתיע והתייחסו לטענות שלהם ברצינות".
בחודשים האחרונים רשות החברות לא התייחסה ברצינות להתמודדות של הקבוצה הטורקית־אמריקאית וסברה שגורמים ביטחוניים ימנעו מהם להשתתף, ולדברי גורמים ממשלתיים הקבוצה הטורקית "לא נפסלה רשמית אך נפסלה באופן לא רשמי". בעקבות הערכה זו והתנהלות רשות החברות מולה, הקבוצה לא השתתפה בכל ההליכים המכרזיים כמו שאר הקבוצות, ולא נכחה בשלב חדר המידע של המכרז ולא קיימה סיורים וביקורים בנמל חיפה. כעת, נדמה כי הסיכויים שהקבוצה תוכל להשתתף במכרז גוברים, ובמקרה כזה המכרז יתעכב עוד כדי שהקבוצה תוכל להשלים את הפערים לעומת מתחרותיה.

2 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ
(צילום: רענן כהן)

במקביל לדיונים הביטחוניים, המכרז ממשיך להתעכב גם בגלל אי־הסכמות בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), רשות החברות, חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה. בין הצדדים השונים קיימת מחלוקת על גורלם של שטחי מגורים ושטחים מסחריים בחזית הים של הנמל ששוויים מוערך במאות מיליוני שקלים. ברשות החברות אופטימיים לגבי השגת הסכמה בנושא, אך זו טרם הושגה. גורמים ממשלתיים וגורמים בנמל חיפה חוששים משלל העיכובים במכרז. גורם ממשלתי המעורה בנושא אמר ל"כלכליסט": "אם יהיו בסופו של דבר שלושה מציעים במכרז זו תהיה הצלחה כבירה".
מלבד הקבוצות האמירתית־ישראלית והטורקית־אמריקאית, יש כשלוש קבוצות נוספות במרוץ להפרטת נמל חיפה. הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא), השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו־LOMAR Shipping הבריטיים, והשלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן.
מטעמו של אלי טילס שעומד בראש הקבוצה הטורקית־אמריקאית נמסר: "אנחנו היחידים שיכולים לממש את מטרות ההפרטה, בגלל הפעילות הנוספת של החברות שמרכיבות את הקבוצה שכוללת הפעלת חברות סחר ובעלות על אוניות. החוכמה היא לא רק לזכות. השאלה היא מה שאתה עושה אחרי שאתה זוכה בנמל. המטרה של הפרטת הנמל היא לעשות אותו יותר טוב ממה שהוא היום".