סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ב מליאת הכנסת 6.12.23
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת, היום (צילום: שלו שלום)

התקציב המעודכן עבר בקריאה ראשונה: ברקת לא נכח, במחנה הממלכתי התנגדו

62 ח"כים הצביעו בעד מול 53 מתנגדים. שר הכלכלה לא נכח בהצבעה, ושר הביטחון יואב גלנט התקזז עם האופוזיציה. התקציב המעודכן ל-2023 מסתכם ב-646 מיליארד שקל. סמוטריץ' אמר לפני ההצבעה: "שימו בצד פוליטיקה ומחלוקות ערכיות לגיטימיות, בואו נאשר את התקציב"

תקציב המדינה המתוקן ל-2023 עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 62 חברי כנסת מול 53 מתנגדים. שר הכלכלה ניר ברקת החרים את ההצבעה, שר הביטחון יואב גלנט התקזז עם ח"כ מהאופוזיציה, בעוד שחברי המחנה הממלכתי בראשות השר בני גנץ התנגדו.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את הצעת חוק תקציב המדינה המעודכן לשנת 2023 המגיע ל-646 מיליארד שקל. המליאה היתה כמעט ריקה מחברי כנסת ונכחו בה בתחילת הנאום רק שבעה ח"כים מיש עתיד, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) והשר עמיחי אליהו שמשמש כ"שר תורן במליאה". לאחר אישורו בקריאה הראשונה יועבר התקציב לוועדת הכספים להכנתו להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.


סמוטריץ' אמר כי "התקציב מבטא מדיניות כלכלית נכונה". הוא ביקש מהח"כים לקדם את אישורו של התקציב המעודכן כדי שניתן יהיה להעביר את הכסף לצבא, לעורף, למפונים, לעסקים ועוד. "אנו צריכים את התקציב מהר. שימו בצד פוליטיקה ומחלוקות ערכיות לגיטימיות, בואו נאשר את התקציב". ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) מתחה ביקורת על העברת הכספים הקואליציוניים ואמרה כי "האסון הזה (פרוץ המלחמה) קרה במשמרת שלכם ואתם לא תמשיכו להעביר כספים לצורך פוליטיקה".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, (ליכוד) מתח ביקורת על חלוקת הכספים הקואליציוניים ואמר כי "נעשתה כאן טעות חמורה. פרט לצרכי הלחימה נכנסו לתוספת התקציב הזה כל מיני דברים, חלקם מאוד קרובים ללבי דרך אגב, שלא קשורים ללחימה. עוד לא מאוחר לתקן. התקציב יירד עכשיו לוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית. צריך להגיש שם הסתייגות שמורידה ממנו את כל ההוצאות שלא קשורות ללחימה, לטיפול במפונים, בחטופים ובכל הדברים המיידיים. ההסתייגות יכולה להיות ממשלתית ויכולה להיות של ועדת כספים. ואז אם זה יקרה אני סמוך ובטוח שבשבוע הבא לא נראה פה מחזה של ויכוחים, ונראה כאן רוב של יותר מ-100 חברי כנסת שתומכים בתקציב הזה".
מוקדם יותר פורסם כי שר הכלכלה ניר ברקת הודיע שלא יתמוך בתקציב אלא אם יועברו למשרדו 250 מיליון שקל לטובת סיוע לעסקים בצפון ובדרום שבסכנת קריסה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עימו בניסיון לשכנעו להצביע בעד.