סגור
הפגנה נגד המהפכה המשפטית קפלן תל אביב
הפגנה בת"א נגד המהפכה המשפטית (צילום: טל שחר)

המדרג הראשי של S&P: "אי הוודאות הפוליטית בישראל תשפיע על הצמיחה"

את הדברים אמר מקסים ריבניקוב במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכה סוכנות הדירוג אחרי פרסום הדוח החצי-שנתי, שהותיר את דירוג האשראי ואת תחזית הדירוג של ישראל כפי שהם. "גם הסיכונים הגיאו-פוליטיים נשארו מאוד גבוהים ומגבילים את הדירוג", הוסיף

"ישנה אי ודאות פוליטית פנימית גבוהה והיא נותרה על כנה", כך אמר היום (ב') מקסים ריבניקוב, כך אמר מקסים ריבניקוב, המדרג הראשי של סוכנות הדירוג S&P, במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכו אחרי פרסום הדוח החצי שנתי שהותיר את דירוג האשראי ואת תחזית הדירוג כפי שהם, כפי שנחשף בכלכליסט.
"אותה אי ודאות הולכת להשפיע על הצמיחה בטווח הקצר, בשילוב האטה בעולם ובקרב שותפות הסחר", הוסיף ריבניקוב. "גם הסיכונים הגיאו-פוליטיים נשארו מאוד גבוהים ומגבילים את הדירוג".
ב-S&P סבורים כי ישנם כמה מאפיינים מבניים שעלולים להעיב על הצמיחה בטווח הבינוני, בכלל זה פיריון נמוך ושכר נמוך (מחוץ לסקטור ההייטק המשגשג). ב-S&P מציינים לטובה את סקטור ההייטק ואיתנות המשק מול אתגרים רבים, כגון משבר הקורונה וסבבי לחימה קודמים. כמו כן, ב-S&P שוב מציינים את החשבון השוטף (כניסה של דולרים) כאחת החוזקות של ישראל.
ב-S&P מציגים שלושה תרחישים לגבי ההתפחויות בנוגע להפיכה המשטרית: הראשון, שהוא תרחיש הבסיס, במסגרתו מושגות הסכמות בבית הנשיא ולפיכך המתח הפוליטי הפנימי יורד; התרחיש השני הוא של הפסקה מוחלטת של הרפורמה, מה שעשוי להוביל לעוד מערכת בחירות; והתרחיש השלישי הוא יישום של הרפורמה המקורית, מה שעלול לגרום לקיטוב נוסף עם השלכות שליליות על הצמיחה במשק.
גולת הכותרת של הדוח של S&P היא ההורדה החדה בתחזית הצמיחה של ישראל ל-2023 ל-1.5%, שיעור המשקף צמיחה שלילית לנפש של חצי אחוז וגם עלול להוביל למיתון קצר (שני רבוענים רצופים של צמיחה שלילית). כלכלני הסוכנות מדגישים כי אי הוודאות היא כל כך גבוהה שקשה לחזות, אך מסכמים כי התמונה הכללית היא שלילית על רקע שלל "רוחות נגדיות": "התנודתיות הפוליטי בטווח הקצר עלולה להרתיע משקיעים זרים-אך מקומיים; האטה בקצב הצמיחה הכלכלית של שותפות הסחר העיקריות של ישראל, לרבות אירופה וארה"ב; וההידוק המוניטארי (העלאות ריבית) בישראל אך גם בארה"ב".