סגור
מימין יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף ומנהיג דגל התורה הרב גרשון אדלשטיין
מימין: יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף ומנהיג דגל התורה הרב גרשון אדלשטיין (צילומים: אלכס קולומויסקי, פייסבוק - יהדות התורה)

הרב אדלשטיין נגד גולדקנופף: קורא לפתוח את הקווים הכשרים לתחרות

מחלוקת בצוות המשא ומתן של יהדות התורה: הרב אדלשטיין, מנהיג דגל התורה, דורש לפתוח את קווי הטלפון הכשרים לתחרות. אדלשטיין טוען שוועדת הרבנים הקיימת "גורמת למכשלות רוחניות קשות" ורוצה להפעיל ועדה מתחרה

מחלוקת קשה בין שתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה לגבי סעיף קווי הטלפון הכשרים בהסכם הקואליציוני. מנהיג דגל התורה, הרב גרשון אדלשטיין, יצא בהתקפה חריפה נגד ועדת הרבנים לענייני תקשורת המפעילה את קווי הטלפון הכשרים ומקורבת לחסידות גור באגודת ישראל. הוא הורה לא לחתום על סעיף שמנציח את המונופול ודרש להעביר חוק שיסדיר את פעילות הקווים הכשרים ויפתח אותם לתחרות.
ועדת הרבנים לענייני כשרות מנהלת את קומת המספרים הכשרים החרדית. מכשירי הטלפון שלה מאפשרים דיבור בלבד, ללא מסרונים או יישומונים. הוועדה מקורבת לחסידות גור. ביקורת רבה הועלתה נגדה גם בציבור החרדי על חסימה ללא אבחנה של מספרים.
במרץ הוגש כתב אישום נגד צמח צרפתי מירושלים, שהציג עצמו כמשגיח מטעם הוועדה, בטענה שסחט באיומים 15 חנויות סלולר כדי שיקבלו את כשרות הוועדה. הוועדה, מצדה, גינתה את האלימות.
הוועדה גם גובה מהיבואנים תשלום על כל מכשיר כשר. מוסדות חינוך חרדים רבים מתנים קבלת תלמידים בכך שההורים יחזיקו רק מספר כשר.
שר התקשורת היוצא, יועז הנדל, יזם רפורמה שתאפשר ניוד של מספרים כשרים לקומה לא כשרה, אך ביולי האחרון מנע בג"ץ את יישומה.
ביטאונה של דגל התורה, "יתד נאמן", דיווח אתמול כי "עם התקדמות המשא ומתן הקואליציוני, הורה הרב אדלשטיין לחברי צוות המשא ומתן לעמוד על כך שההסכם הקואליציוני יכלול את ביטול רפורמת הטלפונים הכשרים ולתבוע חקיקת חוק יסדיר את מעמדם".
עם זאת, הורה הרב אדלשטיין כי "בעקבות התלונות הקשות והחמורות על הגופים והגורמים העוסקים בנושא הטלפונים הכשרים והעובדה שהתנהלותם יצרה מכשלות רוחניות קשות, אל לחברי צוות המשא ומתן להיכנס לפרטי החוק וסעיפיו ועליהם לעסוק רק בצד העקרוני". אדלשטיין הורה גם כי "החוק ייתן מענה לכל הציבור החרדי ולא רק לקהילות מסוימות". בדגל התורה מסבירים שהמכשלות הרוחניות הן בעיקר העובדה שחסימות הקווים הרבות גרמו לרבים מהחרדים להחזיק טלפון שני לא כשר או לנטוש בכלל את הטלפונים הכשרים.
פרסום ההתקפה החריפה על הוועדה ביתד נאמן הוא בעצם הבהרה לאגודת ישראל שלא ייחתם סעיף שממשיך את המונופול של ועדת הרבנים. בדגל התורה הסבירו כי "יש המון תלונות על חסימה מסיבית של מספרים, ואין שירות לקוחות". הרב אדלשטיין כבר הקים ועדת רבנים מתחרה, אבל אין לה קווים. אם התוכנית שלו תצליח, הוועדה הזו תתחיל לפעול וגם ועדה ספרדית.
שר התקשורת יועז הנדל מסר בתגובה: "בדגל התורה סוף-סוף מבינים שצריך לשבור את המונופול ולא לאפשר לקבוצה של אנשים מחסידות גור לקבוע מי נחסם ומי לא. אחרי שקיללו אותי על הרפורמה, מחלחלת ההבנה שהמונופול פוגע בעיקר בהם. אף אחד לא יודע כמה כסף מרוויחה ועדת הרבנים".
מלשכת הרב יצחק גולדקנופף נמסר: "לאף אחד אין בעיה שיקימו עוד ועדות כשרות לקווי טלפון. הסיבה שהן לא קמות היא שצריך להתחייב לשלם על עשרת אלפים קווים. אנחנו בעד שכל מי שיכול, יקים גוף כשרות".
מוועדת הרבנים לענייני תקשורת לא ניתן היה לקבל תגובה.