סגור
אוטובוסים של אגד
אוטובוסים של אגד (צילום: יואב דודקביץ)

מי יפסיד ומי ירוויח? רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית יצאה לדרך

הרפורמה נכנסה לתוקף באפליקציות התשלום השונות שאמורות לחשב מדי חודש את המינוי המשתלם ביותר עבור הנוסע, על סמך דפוסי הנסיעה שלו. ב-1 לאוגוסט תשתנה שיטת התעריפים גם בכרטיסי הרב-קו. בחמישי יתקיים דיון בבג"ץ בעקבות עתירה שהוגשה על ידי מספר רשויות מקומיות וח"כ מיכאל ביטון נגד יישום הרפורמה

רפורמת האחדת התעריפים בתחבורה הציבורית "דרך שווה" נכנסה היום (ב') לתוקף באפליקציות התשלום השונות - "מוביט", "רב-פס", "פנגו" ו"סלו". לפי משרד התחבורה, האפליקציות אמורות לחשב מדי חודש את המינוי המשתלם ביותר עבור הנוסע, על סמך דפוסי הנסיעה בפועל ולכן אין צורך לרכוש מראש חופשי יומי או חודשי. ב-1 לאוגוסט תיכנס הרפורמה לתוקף מלא עם שינוי שיטת התעריפים גם בכרטיסי הרב-קו, בהם משלמים רוב הנוסעים. לפני כן, ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון בבג"ץ בעקבות עתירה שהוגשה על ידי מספר רשויות מקומיות וח"כ מיכאל ביטון נגד יישום הרפורמה.
בלב הרפורמה בתחבורה נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שנחשפו ב"כלכליסט" ביולי 2021, שאותן כינתה שרת התחבורה "קומבינות" ו"עיוות של שנים על גבי שנים". הרפורמה מבטלת גם את הפער בתעריפים בין התשלום באפליקציה לבין כרטיס הרב־קו ואוסרת לחלוטין את האפשרות לשלם במזומן על הנסיעה בתחבורה הציבורית. בשבועיים הראשונים של הרפורמה פקחים לא אמורים לתת דו"חות על אי-תיקוף אלא רק הזהרות.
הרפורמה בתעריפים כוללת האחדה של התעריפים בכל הארץ, כאשר נסיעה בודדת באוטובוס או רכבת קלה בכל יישוב בישראל לטווח של 15 קילומטר תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות. נסיעה אזורית באוטובוס (עד 40 ק"מ) תעלה 12 שקל, נסיעה בין־עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 16 שקל, נסיעה יותר רחוקה תעלה 27 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
הרפורמה מתייחסת גם לנסיעה משולבת של אוטובוסים יחד עם שירות הרכבות: נסיעה עירונית/מקומית בודדת ברכבת בכל יישוב בישראל תעלה 9 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. נסיעה אזורית ברכבת (עד 40 ק"מ) תעלה 18 שקל, נסיעה בין־אזורית תעלה 24 שקל, בין־עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 27 שקל, נסיעה יותר רחוקה תעלה 48 שקל.
חופשי חודשי לכל המדינה יעלה 225 שקלים, לא כולל קווי אילת והערבה. ביישובי הפריפריה תינתן האפשרות לרכוש כרטיס חופשי חודשי בסכום של 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 ק"מ. היישובים שלא יהיו זכאים להנחה זו הם כל היישובים שבגוש דן, מטרופולין ירושלים, מטרופולין חיפה ויישובי השרון וחוף הכרמל, ואלה יוכלו לרכוש רק את האפשרות של חופשי ארצי ב־225 שקל. כמו כן, ילדים ונוער (גילאי 18-5) יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי בהנחה של 50%. מלבד ילדים ונוער, גם פנסיונרים, אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם.
ביום חמישי הקרוב (28.7) יתקיים דיון בבג"ץ על יישום הרפורמה, וזאת בעקבות עתירה שהוגשה על ידי ח"כ מיכאל ביטון יחד עם העיריות של ביתר עילית, בית שאן, קריית שמונה, דימונה, צפת, קרני שומרון ואחרים. העותרים דורשים את ביטול הרפורמה וזאת בשל "פגמים של מהות ושל פרוצדורה בהתנהלותה של ועדת המחירים, שהובילו בסופו של יום לפגיעה חמורה ורוחבית בצרכני התחבורה הציבורית בישראל בכלל, ובני המגזר החרדי בפרט".
תגובת המדינה לעתירה קובעת כי "רפורמת דרך שווה נועדה לתקן עיוותים היסטוריים בתעריפי התחבורה הציבורית בישראל אשר התבטאו בפערים משמעותיים ובחוסר אחידות בתעריפים ששילם הציבור". בין היתר, נטען בתגובה כי "בניגוד לטענת העותרים, הפערים בין התעריפים השונים אינם נובעים משוני בדירוג הסוציואקונומי בין היישובים השונים. במקרים מסוימים ביישובים בדרוג סוציואקונומי נמוך תעריפי הנסיעה היו גבוהים יותר מאשר ביישובים מבוססים יותר. כך למשל, תושבי באר יעקב ומודיעין, המדורגות כל אחת בדירוג כלכלי חברתי 7 משלמים 3.5 שקלים לנסיעה בודדת ביישוב ולעומת זאת תושבי טמרה (דירוג 3) משלמים 4 שקלים עבור נסיעה בודדת, ותושבי כפר כנא (דירוג 2) משלמים 5 שקלים לנסיעה בודדת. ביישוב שוהם (דירוג 9) התושבים משלמים 4 שקל לנסיעה בודדת, ואילו בעראבה (דירוג 3) ובקריית שמונה (דירוג 5) משלמים 5 שקלים לנסיעה בודדת".
במסגרת האחדת התעריפים אכן יהיו נוסעים שישלמו יותר, וזאת במקביל לנוסעים שישלמו פחות. בין השאר, תעריפי הנסיעה ברכבת צפויים לעלות בעקבות הרפורמה ונוסעים שזכו בעבר לנסיעות מסובסדות מאוד יאלצו לשלם מחירים גבוהים בעשרות אחוזים מבעבר. לדוגמא, נוסע שרכש חופשי חודשי לאיזור השרון במחיר של 146 שקל ייאלץ לשלם עכשיו על חופשי ארצי 225 שקל. עם זאת, ילד מירוחם יוכל לרכוש חופשי אזורי חודשי במחיר של 49.5 שקל שיאפשר לו לנסוע גם לבאר שבע, דימונה ושאר יישובי האזור – הסדר שלא היה קיים בעבר. הרפורמה כוללת גם את ביטול הנחת הערך הצבור שניתנה לכלל האוכלוסיה בגובה 20%.