סגור
ניסוי טיל חץ 3 ב אלסקה ארה"ב צה"ל 1
ניסוי טיל של חץ 3 באלסקה בחודש יולי 2019 (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

גרמניה תאשר מקדמה של 600 מיליון יורו לתע"א לקראת עסקת הענק של "חץ 3"

בית הנבחרים של גרמניה צפוי לאשר בימים הקרובים את המקדמה - מה שיאפשר לתע"א להיערך לתחילת הייצור של הסוללות וטילי היירוט של "חץ 3". העסקה עצמה, ששווייה מוערך ב-4 מיליארד יורו, וצפויה להיות עסקת הנשק הגדולה בתולדות המדינה - תיחתם על פי הערכות רק לקראת סוף השנה

פריצת דרך דרמטית בעסקת "חץ 3" - עסקת הענק בשווי 4 מיליארד יורו שמתגבשת בין משרד ההגנה הגרמני לבין משרד הביטחון ותע"א: בית הנבחרים הפדרלי של גרמניה (הבונדסטאג) צפוי לאשר בימים הקרובים תשלום מקדמה של כ-600 מיליון יורו לתע"א, כדי לאפשר לה להיערך לתחילת הייצור של הסוללות ושל טילי היירוט של חץ 3.
על פי הערכות, העסקה תיחתם רק לקראת סוף השנה. לפי דיווחים בגרמניה, אם העסקה לא תצא לפועל בסופו של דבר, כספי המקדמה שיועברו לישראל לא יושבו אליה, וישמשו כפיצוי לתע"א.
במשרד ההגנה ובחיל האוויר של גרמניה מסמנים את הרבעון האחרון של 2025 כזמן היעד לקליטת מערכות ההגנה הישראליות. הצורך באישור של העברת מקדמה בגובה של כ-600 מיליון יורו לתע"א נובע מכך שעליה להיערך לקראת ייצור הטילים בהקדם, כדי שתוכל לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בגרמניה.
העברת המקדמה לתע"א היא מעין "דמי רצינות" שמבקשת גרמניה לשלם כדי להתקדם לקראת חתימה על העסקה. היא תאפשר לתע"א להתקשר עם מאות קבלני משנה בישראל ובחו"ל ולרכוש את חומרי הגלם המורכבים הדרושים לייצור מערכות אלה, בין השאר על רקע הקשיים והעיכובים בשרשראות האספקה בעולם.
מערכת טילי החץ 3 תוכננה ופותחה בתע"א, תוך שיתוף פעולה עם הממשל האמריקאי שלקח חלק במימונה. קבלנית המשנה בפרויקט היא החברה האמריקאית בואינג. עסקת הטילים עם גרמניה טעונה אישור של הבית הלבן, ועל פי הערכות של גורם ביטחוני בכיר, אישור זה יינתן בתוך כחודשיים.
תימוכין להערכה זו ניתן לקבל בפגישה שקיימו במרץ האחרון קאנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ובמסגרתה דנו השניים באישור האמריקאי הדרוש לביצוע העסקה.
גרמניה מתעניינת במערכת החץ 3 המתקדמת במסגרת הלקחים שהיא מפיקה מהמלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה והצורך שלה במערכות הגנה מתקדמות מפני טילים. לפני שבחרה במערכת החץ 3, גרמניה בחנה אפשרות להצטייד במערכת האמריקאית המתחרה THAAD.
עסקת החץ 3 צפויה להיות עסקת הנשק הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות של ישראל, וזאת תהיה גם הפעם הראשונה שמערכת היירוט המתקדמת מיוצאת אל מחוץ למדינה.
מדובר בטילים המשמשים בעיקר ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספרה, ובכך להגדיל באופן משמעותי את יכולות היירוט של ישראל, כך שהם מעמידים למערך ההגנה האווירית שלה הזדמנות שנייה לשגר לעבר טיל המטרה מיירט, וזאת במקרה שהטיל הראשון החטיא. מערכת זו מיועדת בין השאר גם ליירוט טילים שנושאים ראשי קרב בלתי קונבנציונליים, ובהם ראשי קרב גרעיניים.
בעוד כשבוע וחצי ייפתח בשדה התעופה בלה בורז'ה שליד פריז הסלון האווירי שצפוי למשוך השנה תשומת לב רבה בעיקר בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה. בתערוכה הנחשבת בעולם ישימו החברות הביטחוניות הישראליות דגש חזק על מערכות הגנה אווירית בניסיון לענות לביקושים של מדינות רבות בתחום. באותה התערוכה תע"א תציג בין מגוון המערכות והאמצעים שלה גם את מערכת ההגנה חץ 3.
אחד הרכיבים המשמעותיים בטילי החץ 3 הוא המנוע שמאיץ אותו אל החלל במהירות. מי שמייצרת את המנוע היא תומר, חברה ביטחונית בבעלות הממשלה, שמהווה מוקד ידע לאומי בכל הקשור להנעה רקטית. את העסקה עם גרמניה מלווה גם מנהלת חומה שאמונה מטעם מפא"ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון. מפא"ת ותע"א שוקדות בימים אלה על פיתוח הדור הבא של מיירטי מערכת החץ, טילי חץ 4.