סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ ב ישיבת ממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה
ישיבת ממשלה. שומרים על הקואליציה בכל מחיר (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
המאני טיים של התקציב - לגדוע את הכספים הקואליציוניים

ה"שוחד הפוליטי" ששר האוצר התנגד לפגוע בו מגיע לדיון מכריע בתקווה שמישהו ישים לו סוף

סדר היום של הממשלה, שאמורה להתכנס לישיבה הערב (ב'), סב בעיקר סביב הנושאים הכלכליים הכבדים, למעט סעיף אחד שנוגע להרכב ועדת סל התרופות. מאישור הממשלה הצפוי של נגיד בנק ישראל לכהונה שנייה יעברו שרי הממשלה לדון במסגרות התקציב לשנת 2023 והשינויים הנדרשים בו, ולבסוף יגיעו לגולת הכותרת של האירוע – יישום ההסכמים הקואליציוניים לשנת 2023 – תיקון החלטת ממשלה. נכון לאתמול בערב שרי הממשלה טרם קיבלו את נוסח ההחלטות הכלכליות שהם אמורים לדון בהן, בין היתר כתוצאה מחילוקי דעות בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו על עתידם של אותם כספים, שמשמשים כשוחד פוליטי הלכה למעשה לשותפות הקואליציוניות, לרבות החרדים והימין הקיצוני.
כלכלת ישראל תוכל להתמודד עם תוספת של 1.5 מיליארד שקל לגירעון. ברמה "הטכנית" לא מדובר בסכום גדול כאשר תקציב המדינה לשנתיים הבאות עומד על כטריליון שקלים והגירעון הצפוי הוא של כ־200 מיליארד. אבל יש לאירוע התקציבי הזה משמעויות סימבוליות מרחיקות לכת. בראש ובראשונה, כאשר ההערכה באוצר שהמלחמה תימשך ותיצור מיתון במשק וזינוק חד בגירעון ובחוב, אין לזלזל באף שקל.
שנית, והכי חשוב, לא מדובר רק בכספים ש"אינם תורמים לצמיחה", אלא בכאלו שממש פוגעים בה. מתן 400 מיליון שקל נוספים לאברכים רק מגדיל את התמריצים לאי גיוסם לצבא ולאי השתתפות בכוח העבודה, מה שרק מזניק את העוני ואת התלות בקצבאות. לפיכך, הוא גם פוגע בהכנסות המדינה ממסים לטווח ארוך.
300 מיליון שקל שמיועדים לחינוך החרדי ועבור "עשיית צדק" והשוואה בין המורים החרדים לחילונים ("אופק חדש") הם בגדר עלבון: חלק מהכסף (שכמעט אינו מפוקח ממשלתית) מיועד למנגנון של עסקנות פוליטית חרדית. בניגוד לכספי אופק חדש, שבחינוך הממלכתי מורים זכאים לו בתמורה לעבודה נוספת, הכסף הזה מיועד לעמותות פרטיות שאינן מלמדות ליבה ורק מנציחות את הפערים ואת העוני בחברה החרדית.
עוד 30 מיליון שקל מיועדים למימון לימודי ישיבה בישראל לחרדים מחו"ל. לא ברור מי הבור שהעז לקרוא לזה ה"מסע" של החרדים בהשאלה מתוכנית "מסע" של הסוכנות היהודית שהביאה 200 אלף יהודים לחיים ועבודה במשך שנה בישראל, כששליש מהם עושים עלייה. התוצאה: תוספת של 2 מיליארד שקל לתוצר.
אסור לצבוע את הכספים הללו כ"ניטראליים". הם מזיקים והם הדלק הפיננסי של מעגל הקסמים של העוני בחברה החרדית בפרט והישראלית בכלל. בזמן שרוב האוכלוסיה מגויסת למילואים או לצבא, תורמת לתוצר, משלמת מסים ועובדת, הממשלה שחתומה על המחדל הנורא ביותר מאז קום המדינה מחליטה לנתב את הכספים להגברת העוני ולירידה בשוויון.
כל זה מתרחש כשהמשקיעים מאבדים בנו אמון ואף מצביעים על תופעה הזו כסכנה המרכזית לצמיחה הבת קיימא של המשק הישראלי. את העיוות שיצרו נתניהו וסמוטריץ' לפני שנה, צריך לקוות ששרי הממשלה החדשים מהמחנה הממלכתי, מחוזקים בנגיד בנק ישראל, יצליחו לעצור.