סגור
בנימין נתניהו ו בני גנץ בהצהרה משותפת מלחמה בעזה חרבות ברזל
גנץ ונתניהו (צילום: דנה קופל)

נתניהו דחה דרישות גנץ: לא נקצץ עוד בכספים הקואליציוניים

הממשלה צפויה לדון מחר בתקציב המעודכן ל-2023; יו"ר המחנה הממלכתי הודיע כי "נתנגד לחלוקת כספים קואליציוניים או כל תקציב נוסף שאינו קשור במאמץ המלחמתי או מקדם צמיחה במשק"; ראש הממשלה השיב: "התקציב עונה על צרכי המלחמה, כבר נעשה קיצוץ של למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הערב את דרישת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לבטל את ישיבת הממשלה על תקציב המדינה המתוקן ל-2023 המתוכננת למחר בערב. ברקע למשבר: המחלוקות על הכספים הקואליציוניים.
מוקדם יותר הערב כתב גנץ לנתניהו: "במידה שהישיבה תתקיים והתקציב יישאר על כנו, סיעת המחנה הממלכתי תצביע נגד התקציב המוצע ותשקול את צעדי ההמשך שלה".
יו"ר המחנה הממלכתי כתב עוד: "כפי שהובהר ביום חמישי בישיבה (בהשתתפות נתניהו וסמוטריץ'), סיעתי ואני נתנגד לחלוקת כספים קואליציוניים או כל תקציב נוסף שאינו קשור במאמץ המלחמתי או מקדם צמיחה במשק. העברת כספים קואליציוניים וכספים לשימושים שאינם קשורים למלחמה כפי שמבקש שר האוצר לקדם בימים אלה תפגע בחוסן הישראלי ובלכידות הקיימת בחברה הישראלית.
"בעת הזו על כלל החברה הישראלית להיכנס תחת האלונקה, הציבור כולו יודע זאת ומן הראוי שגם ממלשת ישראל תנהג כך. אנו עומדים בפני אתגרים כלכליים וחברתיים אדירים גם בהמשך הדרך, וגירעון שצפוי לגדול משמעותית ולהשפיע על המשק. בעת הזו כל כסף פנוי חייב ללכת לצורכי המלחמה ולהם בלבד. אני שב על דרישתי להסיט את כל המשאבים והכספים הקואליציוניים האפשריים שטרם מוצו לשנת הכספים 2023 ובהתאם גם לשנת 2024 באופן מיידי לצורכי המלחמה ונגזרותיה".
בתשובת נתניהו נאמר כי "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקל לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה. התקציב יתן מענה מלא לצרכים של צה״ל בהגנה ובהתקפה, ידאג למשפחות החטופים, הפצועים, החללים והנרצחים, למשפחות המפונים בבתי המלון וההארחה, ויבטיח שכלכלת ישראל תמשיך לעבוד ולשגשג. התקציב ידאג לתמיכה בחיילי וחיילות מילואים, למנהלת תקומה לשיקום היישובים, לעסקים שנפגעו, לכיתות כוננות ולצרכי הבריאות, הרווחה והחינוך של כל אזרחי ישראל.
"כבר נעשה קיצוץ של למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים, 1.6 מיליארד שקל, ומה שנותר נועד לצרכים אזרחיים כמו משכורות של מורים ולא לשום שימוש פוליטי. הויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב. התקציב גדול ומשמעותי כי כלכלת ישראל יציבה וחזקה".
סמוטריץ', בגיבוי נתניהו, מתעקש על העברת מאות מיליוני שקלים לקצבאות האברכים, למורות החרדיות, לתרבות חרדית, למשרד למשימות לאומיות בראשות אורית סטרוק ועוד.
כמו כן, שר האוצר - בניגוד להתחייבויותיו - וראש הממשלה טרם פרסמו פירוט מלא של הסעיפים שיקוצצו בכספים הקואליציוניים; לכן, לא ניתן לדעת האם צפוי קיצוץ בכספים הפוליטיים או שמדובר בסיסמאות חסרות כיסוי.
חברת ועדת הכספים, אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) צייצה הערב כי "שר האוצר וראש הממשלה דיברו הרבה על כך שאחרי ה-7 באוקטובר הכל השתנה. שנדרש שינוי סדרי עדיפויות בכסף שלנו - כדי להקטין את בור עלות המלחמה אבל מסתבר שכלום לא באמת השתנה.‏הם מתעקשים להעלות מחר לממשלה החלטה המנוגדת להמלצת הדרגים המקצועיים באוצר ובעולם ושמיים בראש את השקולים הפוליטיים שלהם ולא את של הציבור. ‏בשש אחרי כולנו נפגוש בור עמוק בתשעה מיליארד שקל יותר ממה שהיה אפשר. אנחנו נצביע נגד".
בתוך כך, ח"כ נעמה לזימי (עבודה) המשמשת ממלאת מקום קבועה בוועדת הכספים, שיגרה היום מכתב אל היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, שבו התריעה על כך שהממשלה מפרה את החוק בכך שלא הציגה לכנסת את העדכון בתקציב 2023 ולא הגישה תקציב מדינה חדש לשנת 2024. לזימי קראה לייעוץ המשפטי של הכנסת לחייב את סמוטריץ׳ להתנהל בכפוף לחוק, או להביא תקציב חדש לשנת 2024.
אפיק השיבה ללזימי כי פנתה בעניין אל היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג. במכתבה למסינג כתבה אפיק כי כל עוד לא הגיש האוצר לוועדת הכספים "דו"ח על הפרש ההוצאות והגירעון משמעות הדבר כי הוראות חוק יסוד משק המדינה אינן מתקיימות על ידי הממשלה לצד זאת, ובשים לב לעובדה שבקשתך (של אסי מסינג) מוועדת הכספים היתה לקבל מספר שבועות לחשיבה של המשרד, ניתן להניח כי שבזמן שחלף התגבשה במשרדך עמדה כלשהי ביחס לשנת התקציב 2024, וכן יתכן שלנוכח הזמן שחלף באפשרותכם להביא דו"ח הפרשים ודיווחים נוספים בפני ועדת הכספים כנדרש בחוק".