סגור
בנימין נתניהו ו יריב לוין 1.3.23
רה"מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, היום (צילום: עמית שאבי)

בתמיכת נתניהו: חוק הנבצרות אושר בקריאה טרומית

בעד הצעת החוק הצביעו 62 חברי כנסת ונגדה - 20 ח"כים מהאופוזיציה. השר יואב קיש אמר, "קביעת נבצרות של ראש ממשלה משמעותה היא הדחה של המנהיג. אנו רוצים לקבוע שמצב זה יוכל להיות רק במצב של אי מסוגלות פיזית או נפשית שמונעת מראש הממשלה למלא את תפקידו"

ברקע ההפגנות הסוערות ברחבי הארץ, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הנבצרות שהגישו סיעות הקואליציה, וזאת במטרה למנוע החלטה עתידית אפשרית של היועצת המשפטית לממשלה על הוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות, אם יפר את הסדר ניגוד העניינים שלו. בעד הצעת החוק הצביעו 62 חברי כנסת, ונגדה - 20 חברי כנסת מהאופוזיציה.
נתניהו נכנס לרגע למליאה במהלך ההצבעה, הצביע בעד ההצעה ויצא. מרבית חברי הכנסת מהאופוזיציה לא נכחו באולם. מפלגות יש עתיד והעבודה הודיעו עוד לפני ההצבעה כי הם עוזבים את מליאת הכנסת בדרכם להפגנות בתל אביב. גם חברי הכנסת של ישראל ביתנו לא נכחו בהצבעה. לעומת זאת, חברי הכנסת של המחנה הממלכתי, ובהם ח"כ בני גנץ הצביעו נגד.
מדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה, הקובע כי "ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי רה"מ או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת רה"מ, אזי יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזו, תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 ח"כים".
עוד נכתב בהצעת החוק כי "משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, היא הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".
היועמ"שית גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעת חוק הנבצרות שהוגשה על ידי ח"כ אופיר כץ (ליכוד) וסיעות הקואליציה. הצעת החוק נועדה לקבוע באילו מצבים רה"מ ייצא לנבצרות והיא בעצם שוללת את האפשרות שהיועמ"שית תכריז נבצרות על רה"מ בנימין נתניהו. זאת, לנוכח הוראת בג"ץ ליועמ"שית ולנתניהו להגיב לעתירה הקוראת להוציא אותו לנבצרות. בקואליציה מחו לאחרונה על כך שהיא קיימה דיונים בעניין חרף הכחשתה וטענו כי מדובר ב"ניסיון הדחה של ראש ממשלה מכהן כמו הפיכה צבאית".
ח"כ אופיר כץ (ליכוד) שהציג את הצעת החוק אמר במליאה כי "לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תיתכן פרשנות משפטית שאין לה בסיס בחוק שתאפשר הליך של הפיכה - מהלך דרמטי של הדחת ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי רוב אזרחי מדינת ישראל. מהלך שכזה חייב להיות רק בידי העם ולא בידי זרוע או פקידה לא נבחרת".
השר יואב קיש, השיב להצעת החוק בשם הממשלה ואמר: "קביעת נבצרות של ראש ממשלה משמעותה היא הדחה של המנהיג. המשמעות בפועל היא ביטול תוצאות הבחירות וביטול ההליך הדמוקרטי, ולכן אנו רוצים לקבוע שמצב הנבצרות יוכל להיות רק במצב של אי מסוגלות פיזית או נפשית שמונעת מראש הממשלה למלא את תפקידו".
חבר הכנסת היחיד מהאופוזיציה שעלה לדוכן להביע התנגדות לחוק היה עופר כסיף (חד"ש) שאמר: "שמענו פה דמגוגיה מהסוג הנחות ביותר. לחוקק חוק כזה זה חלק מאותה הפיכה פשיסטית דיקטטורית שאתם מנהלים שכוללת חיסול של כל הרשויות וקביעת שטון יחיד".
בחוות דעת ששיגרה עו"ד בהרב מיארה ביחס להצעת החוק היא כתבה כי "ההסדרים הכלולים בהצעה מעוררים קשיים משפטיים ומעשיים המחייבים התייחסות והשלמה. אנו סבורים שיש מקום להתנגד לקביעה בהצעת החוק המונעת כל בחינה שיפוטית ובכך יוצרת 'חור שחור' שאיננו נתון לביקורת שיפוטית".
לדבריה, "קיים קושי בצמצום מצבי הנבצרות אך ורק להיעדר מסוגלות פיזית או נפשי תוך שינוי מהדין הקיים המכיר במצבים נוספים אפשריים, בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל. שנית, השילוב בין מרכיביה השונים של ההצעה עלול להביא למצבים בהם על אף שמבחינה אובייקטיבית רה"מ לא יוכל לבצע את תפקידו, למשל מסיבות בריאותיות, הוא ימשיך לכהן בתפקיד בשל אילוצים פוליטיים שימנעו את הכרזתו כנבצר, ללא אפשרות לסעד משפטי באופן שפוגע בתכלית הרציפות התפקודית העומדת בבסיס ההסדר".
רגע נדיר שבו הקואליציה והאופוזיציה הצביעו ביחד
מוקדם יותר במליאה, היה רגע חריג שבו למרות הפילוג הגדול והשסע, הקואליציה והאופוזיציה הצביעו פה אחד ביחד בעד הצעת החוק לביטול ההתיישנות על עבירות מין בקטינים, בקריאה טרומית. ח"כ אפרת רייטן (מפלגת העבודה) הציגה את הצעת החוק עליה חתומים חכ"ים משני צדי המתרס – מהקואליציה והאופוזיציה. ההצעה עברה ברוב של 40 קולות ו-0 מתנגדים.
במליאה נכחה הילה צור, אשר חשפה באומץ רב לאחרונה בתוכנית "המקור" ברשת 13 כי במשך שנים רבות נאנסה בידי אחיה הגדול מגיל 4 ועד גיל 19. למרות זאת, לא ניתן להעמיד לדין את האח מאחר ועל מעשיו חלה התיישנות. הסיפור של הילה צור, שהגיעה לדיון בליווי הבמאית ענת גורן, שממשיכה ללוות אותה במאבקה, זכה להד ציבורי רב, וח"כ רייטן הודתה לה מעל הדוכן ואמרה כי סיפורה הביא להגשת הצעת החוק הזו. גם שר המשפטים יריב לוין עלה לדוכן ואמר כי הממשלה החליטה לתמוך בהצעת החוק בשל חשיבותה הרבה.