סגור
מימין עידית סילמן ו מנכ"ל משרד להגנת הסביבה  גיא סמט
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט. גם הוא לא צפוי להישאר (צילומים: עמית שאבי חיים צח לע"מ)

שמונה כבר עזבו: המשרד להגנת הסביבה מתרוקן מאנשי מקצוע

שורה של בכירים בתפקידים מרכזיים עזבו את משרדה של השרה עידית סילמן, בין השאר בשל קושי בעבודה מולה. ייתכן שלפורשים יצטרף בקרוב מנכ"ל המשרד גיא סמט, המועמד לתפקיד מנהל רשות המטרו 

המשרד להגנת הסביבה מתרוקן מאנשי המקצוע הוותיקים שלו ומאבד ידע שנצבר במשך שנים. ל"כלכליסט" נודע כי במהלך השנה האחרונה, שבה מכהנת עידית סילמן (הליכוד) כשרה להגנת הסביבה, עזבו את המשרד אנשי מקצוע רבים, בעוד אחרים מחשבים את צעדיהם. עד כה, מדובר לפחות על שמונה עובדים ותיקים משדרת ההנהלה הבכירה או בעלי תפקידים מרכזיים במשרד.
כך עזבו לאחרונה שולי נזר, סמנכ״לית תעשיות; עו״ד דלית דרור, היועצת המשפטית; יובל לסטר, סמנכ״ל בכיר לתכנון מדיניות ואסטרטגיה; אילה גלדמן, ראש אגף תכנון סביבתי; מיכל לזרוביץ׳, סמנכ״לית מינהל; גיא לסט, מנכ"ל תחום באגף איכות אוויר; סתיו גילוץ, ראש אגף תכנון מדיניות; ד״ר נטע ליפמן, סמנכ״לית למשאבי טבע וחוסן אקלימי. המשרד מתרוקן למעשה מרבים שהחזיקו בידע מקצועי רב. את השורות ממלאים כעת מינויים זמניים, לבחירת איש אמונה של סילמן - מנכ״ל המשרד גיא סמט. הנטישה המשמעותית מאלצת גם האטה של תהליכים בעבודת המשרד בשל החילופים השונים.
גורם המעורה בפרטים אמר ל"כלכליסט" שחלק מהעובדים עזבו בשל תחושת מיצוי או תפקידים שמצאו בארגונים בחו״ל, אולם הדגיש כי גורמי המקצוע חשים קושי בעבודה מול השרה סילמן, אשר נוטה לשנות את דעתה בנושאים מקצועיים – לאחר שתמכה באופן פנימי בעמדות גורמי מקצוע. בנוסף, בחודשים הארוכים חשים אנשי המקצוע ״ירידה דרמטית בממשק מול השרה״.
לרשימת הפורשים עשוי להצטרף בתקופה הקרובה מנכ״ל המשרד ואיש אמונה של סילמן, גיא סמט. סמט מילא תפקידים שונים במשרד להגנת הסביבה במשך כ־17 שנה ובטרם מונה על ידי סילמן למנכ״ל, כיהן כממונה על הנפט במשרד האנרגיה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", סמט הוא המועמד המוביל בשלב זה לתפקיד מנהל רשות המטרו, והוא מתנה את מינויו בקבלת תפקיד יו״ר נת״ע, המאויש כיום על ידי מיה ליקוורניק.
ל"כלכליסט" נודע, כי גם אם לא ימונה לתפקיד, סמט לא צפוי להמשיך בתפקידו תחת סילמן. גורם במשרד אמר ל"כלכליסט" כי ״גיא מציל את המשרד. מזל שהיא מינתה אותו. היה יכול להיות הרבה יותר גרוע. הוא מונע גם לא מעט דברים שסילמן דורשת בתזזיתיות ובחוסר מקצועיות״.
לא רק גורמי המקצוע נוטשים. לשכתה של סילמן מאופיינת בעזיבה תדירה של משרות. כך, למשל, עזבו לאחרונה המשנה למנכ״ל אשר מינתה (תפקיד פוליטי) ומאז כניסתה לתפקיד החליפה שלושה דוברים, שתיים מהן עזבו במהלך החודשים האחרונים.
ארגון מגמה ירוקה אמר כי ״המשרד להגנת הסביבה הוא בין משרדי הממשלה החשובים ביותר, שבו עובדים אנשי מקצוע מסורים, חלקם כבר עשרות שנים. הם שומרים ידע מקצועי רב שמהותי ונדרש לעבודת ההגנה על הסביבה הכל כך מורכבת במדינה מזוהמת כמו ישראל.
"נטישת העובדים מדאיגה מאוד בשל הידע הארגוני הרב שעוזב איתם. בנוסף, אנו חוזים בפוליטיזציה והתפוררות של השירות הציבורי על ידי הממשלה, ישנו ניסיון למנות אנשים שישמרו על השלטון ולא על הסביבה, אם במשרד עצמו ואם ברשות הטבע והגנים, מפרקים את המנגנונים החלשים ממילא של עבודת ההגנה על הסביבה והטבע. רק עבודה סביבתית מקצועית, מבוססת עובדות ומעמיקה תוכל להגן על ישראל מפני משבר האקלים והשלכותיו״.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: ״טבעי שתהיה תחלופת עובדים שוטפת בהנהלת המשרד ובדרגים המקצועיים. הדבר מאפשר קידום של עובדים בדרגים שונים במשרד ומחוצה לו בשירות המדינה ורענון השורות. המשרד גאה בכך ששניים מהעובדים הבכירים שלו ממלאים תפקידים משמעותיים ב־OECD. העובדים שיצאו לחל"ת צפויים לשוב למשרד בתום תפקידם, כשהם מביאים עמם ניסיון בינלאומי יקר ערך. כל העובדים הממלאים מקום או שמאיישים תפקידי קבע בהנהלה הבכירה של המשרד קודמו מתוכו או עברו רוחבית מגופים אחרים בשירות המדינה, במהלך שפתח הזדמנויות חדשות לעובדים מעולים״.
מנכ"ל המשרד גיא סמט הוסיף כי "המשרד מתנהל באופן סדור ומובנה, מעמיק ויסודי. הטיעונים שעולים הם בגדר רכילות בלבד, שאינה מגובה, ואינם משקפים את המציאות. המשרד נמצא בתנופת קידום חקיקה ומקדם תוכניות משמעותיות. הגעתי לתפקיד מנכ"ל המשרד מתוך שליחות, משרד שאני חלק ממנו מעל ל־20 שנה, ואין ביסוס לאמירות שהגעתי לתקופה קצובה".

בורחים? אנשי המקצוע שעזבו את המשרד להגנת הסביבה לאחרונה

  • שולי נזר, סמנכ״לית תעשיות
  • עו״ד דלית דרור, היועצת המשפטית
  • יובל לסטר, סמנכ״ל בכיר לתכנון מדיניות ואסטרטגיה
  • אילה גלדמן, ראש אגף תכנון סביבתי
  • מיכל לזרוביץ׳, סמנכ״לית מנהל
  • גיא לסט, מנכ"ל תחום באגף איכות אוויר
  • סתיו גילוץ, ראש אגף תכנון מדיניות
  • ד״ר נטע ליפמן, סמנכ״לית למשאבי טבע וחוסן אקלימי