סגור
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט. ייתכן שיקדם הקמת משרפות פסולת השנויות במחלוקת (צילום: חיים צח / לע"מ)

מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה החדש: הממונה על הנפט לשעבר

גיא סמט מונה ע"י השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, למנכ״ל משרדה. סמט כיהן בתפקידים שונים במשרדי האנרגיה והסביבה במשך כ-21 שנה ומינויו יובא בקרוב לאישור ועדת המינויים והממשלה

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, החליטה למנות למנכ״ל משרדה את גיא סמט. סמט שימש עד לאחרונה כממונה על הנפט והגז וראש מנהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה, ולפני כן כיהן בשורת תפקידים במשרד להגנת הסביבה, ובהם כמנכ״ל המשרד בפועל במשך כשנה וחצי, תחת השר לשעבר זאב אלקין. מינויו של סמט יובא לאישור ועדת המינויים עוד השבוע ולאישור הממשלה ביום ראשון.
סמט שימש כסמנכ״ל בכיר לשלטון מקומי ומנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה לאורך שנים ארוכות, ובסך הכל מילא תפקידים שונים במשרד להגנת הסביבה ובמשרד האנרגיה במשך 21 ושנים.
במסגרת תפקידו כממונה על הנפט והגז עד יוני אשתקד, קידם סמט את חידוש חיפושי הגז והנפט בים התיכון, ואת הארכת זיכיון כריית הפוספטים ללא מכרז, לחברת רותם אמפרט בבעלות איש העסקים עידן עופר. במקביל, שימש סמט לתקופה קצרה גם ראש אגף אנרגיה מקיימת. במסגרת תפקידו, הבהיר סמט לארגוני הסביבה שמחו על הרחבת חיפושי הגז למרות המשמעות הסביבתית, כי ״לישראל יש הזדמנות לנצל את הביקוש המתמשך למשאב הגז הטבעי לתועלתה״.
סמט נחשב לאיש מקצוע מוערך בקרב החברות המזהמות עליהן מפקח המשרד להגנת הסביבה, ובכירים בהן מגדירים אותו כ״איש מקצוע טוב והגון״. סמט תמך בתקופתו כמנכ״ל בפינוי בז״ן – הליך שבהמשך הממשלה התחייבה ליישם, אך בארגוני הסביבה מביעים הבוקר אכזבה על מינויו, וחשש כי בחירתו של סמט עלולה להצביע על מדיניות רכה יותר של סילמן כלפי חברות הנתונות לרגולציה ורישוי סביבתי תחת המשרד להגנת הסביבה. בשבוע החולף, ניסו פעילי סביבה לפנות לסילמן בכדי למנוע את מינויו של סמט, אך נותרו ללא מענה.
במסגרת תפקידיו סמט היה אחראי על הקשר עם הרשויות המקומיות, ואף על אסטרטגיית הטיפול בפסולת של המשרד להגנת הסביבה. נכון להיום, ישראל מטמינה יותר מ-80% מהפסולת, והמשרד להגנת הסביבה לא מצליח להתמודד עם גודל האתגר. כעת סמט יופקד על התמודדות עם הסוגייה. לאחר שלאורך שנים לא הצליח המשרד לייצר פתרון עקבי לפסולת הנערמת, החל המשרד לקדם בתקופתה של גילה גמליאל כשרה אסטרטגיית פסולת לקידום הפרדה במקור ומחזור פסולת בשיעור גבוה. זנדברג קידמה קו זהה, אלא שכעת תעמוד אסטרטגיית הפסולת לבחינה מחודשת תחת סילמן.
סמט עצמו, קידם כששימש כמנכ״ל הקמה של משרפות פסולת בהיקף נרחב בישראל. מדובר בתוכנית שנויה במחלוקת, שכעת עלולה תחת סמט לחזור לבחינה מחודשת במשרד. על הפרק, עומדת גם התחייבות הממשלה בהסכמים הקואליציוניים לבחון מחדש את מדיניות הפיקדון על בקבוקי המשקה. לדברי גורם בתנועה הסביבתית, ״גיא סמט התנגד לחוק הפיקדון. הוא נעמד על הרגליים האחוריות וניסה לבלום את ההרחבה״.
בזמן האסון האקולוגי בנחל צין, במסגרתו זיהמה קצא״א 60 דונם בנחל צין, שימש סמט כמנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה. לפי הכרעת הדין שניתנה אשתקד, לאחר הדליפה הראשונה בקו הדלק, אישר סמט לקצא״א חזרה מהירה לשיפוץ הקו ״בשל הצורך הביטחוני״ בשלושה תנאים בלבד, כשהתרשמותו לא היוותה תנאי לחזרה לעבודות הפרויקט. לאחר מכן, אירעה הדליפה הגדולה. סמט טען כי היה סבור שטיוטת תנאי היתר עליהם התכתבה עובדת המשרד עם קצא״א מתקיימת בנוסף לתנאים שהציב הוא עצמו, אך בית המשפט לא קיבל את ההסברים של סמט וטען כי ״אינם יכולים לעמוד״, ולכן אין לשקול את הטענות בנושא אי קיום לחלק מהתנאים ״לחובת הנאשמים (קצא״א)״.