סגור
אלי בין מנכ"ל מד"א מגן דויד אדום
מנכ"ל מד"א אלי בין. מחזיק ב־8% מהחברה הפרטית (צילום: אביגיל עוזי)

חברה פרטית של בכירי מד"א משווקת תוכנה לבתיה"ח

המנכ"ל אלי בין ושני סמנכ"לים בארגון הקימו חברה שפיתחה נציג וירטואלי, שבו נעשה שימוש במד"א. את התוכנה הם שיווקו לשני בתי חולים. משרד הבריאות: בודקים את הנושא   

בכירים בארגון ההצלה מגן דוד אדום (מד"א) הקימו חברת טכנולוגיה פרטית שאת התוכנה שלה שיווקו ללפחות שני בתי חולים בארץ בעלות של 30–50 אלף שקל בשנה.
החברה, הלפאי (HELPE), פיתחה נציג וירטואלי (בוט) שמאפשר לייעל פניות טלפוניות. לפי רשם החברות היא הוקמה בפברואר 2023 ע"י הבכירים במד"א. מיוני 2023 היא גם מספקת את התוכנה למד"א, לפי הארגון כתרומה. בשל מידע שהגיע למשרד הבריאות, בודקים שם האם העסקים הפרטיים של בכירי הארגון עשויים להעמיד אותם בניגוד עניינים עם עבודת מד"א מול גורמים רפואיים ובפרט מול בתיה"ח.
לפי רשם החברות, בעלי המניות בהלפאי הם אלי בין, מנכ"ל מד"א (8%); אורן בלושטיין, סמנכ״ל וראש אגף מערכות מידע במד"א (25%); ועידו רוזנבלט, סמנכ"ל טכנולוגיות במד"א (18%). שני בעלי מניות נוספים בחברה שעזבו לאחרונה את מד"א הם אור דושי, ראש צוות פיתוח במד״א (11%) ואיתן חייאק, ראש צוות פיתוח במד״א לשעבר (18%). איש העסקים יעקב שחר, מבעלי יבואנית כלי הרכב מאיר, מחזיק בשרשור, באמצעות חברת טלכלל, ב־20% נוספים בחברה ביחד עם יורשיו של שותפו המנוח ישראל קז.
התוכנה של הלפאי, כך גם לפי אתר החברה, נמצאת בשימוש של מד"א מאז יוני 2023. אלא שהתוכנה, כך עולה מחוות דעת מחודש פברואר 2025 לוועדת המכרזים של בית החולים פוריה, במסגרת כוונה להתקשר עם הלפאי כספק יחיד בחוזה לשלוש שנים, משווקת כעת גם לבתי החולים בתשלום. בתיאור רכישת רישיון שימוש בתוכנה, שעליה חתום סגן המנהל האדמיניסטרטיבי של פוריה, גרשון ז'ידוביצקי, היא מתוארת כ"נציג וירטואלי חכם המאפשר ניהול שיחות קוליות והתכתבות במגוון תרחישים". במסגרת הנימוקים על כך כי זהו ספק יחיד, כותב ז'ידוביצקי, כי בפוריה רוצים להתקשר עם הלפאי לשם מענה אוטומטי בזימון תורים.
לפי חוות הדעת, שמבקשת לאשר את ההתקשרות ב־30–50 אלף שקל לשנה למשך שלוש שנים, מוסיף ז'ידוביצקי כי "בדקנו מול בתי חולים אחרים, ולא מוכר ספק כלשהו בעל מערכת מתאימה. למיטב ידיעתנו, מוקד השימוש של מד"א המקבל כ־2 מיליון פניות בשנה עובד כבר יותר משנה עם מערכת זו. למיטב ידיעתי בי"ח גדול במרכז החל בהליכי ספק יחיד מול החברה". חוות הדעת פורסמה כדי לאפשר לספקים נוספים לפנות לביה"ח.
ממד"א נמסר: "ההתקשרות בין מד"א לחברת הלפאי נעשתה כדין, בהתאם לכל הנהלים והכללים הנהוגים. זו תרומה שניתנה למד"א. כל הגורמים הרלוונטיים במד"א פעלו בשקיפות מלאה ובהתאם לדין. מד"א מחויב לפעול לפי כללי המנהל התקין ולשמור על האינטרס הציבורי, וכל התקשרות נבחנת לפי כללים אלו". ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד לא מכיר את עניין החברה ומד"א והתקשרותה עם בתי החולים. הנושא ייבדק".