סגור

דעה
התחזקות השקל - הזדמנות להורדת יוקר המחיה

על הממשלה לנצל את תקופת הזמן הזו, ולהכריז על מהלכים נוספים להגברת התחרות בייבוא מלבד הרפורמה. מדובר בנקודת זמן היסטורית, שכן גם היצואנים יהיו תומכים נלהבים של הגדלת הייבוא, שתביא להחלשת השקל

התחזקות השקל מול הדולר והיורו טומנת בחובה פוטנציאל לירידת מחירים לצרכן. כשהשקל חזק ניתן לקנות תמורתו יותר מוצרים באירופה, בסין, ובארה"ב, והצרכנים הישראלים עשויים להנות ממחירים זולים יותר.
אלא שלמרבה הצער, ההנחה הזו לא מתגלגלת אלינו במהירות וביעילות מספקים, והסיבה לכך היא כמובן, חסמי היבוא השונים.


הממשלה העבירה בתקציב האחרון רפורמת יבוא שצפויה להקל על תהליך היבוא ועל כניסת שחקנים חדשים לענף, אבל הרפורמה הזו צפויה להתחיל להיכנס לתוקף רק בעוד שבעה חודשים, וחלקים אחרים מהרפורמה לא יחולו לפני אמצע 2023.
נוסף על כך, יש כמה שאלות פתוחות בנוגע להיקף הרפורמה ופרטים שונים בה. כמו שאלת התקנים הייחודים לישראל שיישארו, וכן רשימת החריגים שיהיה צורך לייבא בבדיקה ולא בהצהרה בלבד.

1 צפייה בגלריה
מימין שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי
מימין שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי
מימין: שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)

זו ההזדמנות של משרדי הממשלה כולם, ומשרד הכלכלה בראשם, להאיץ את הרפורמה ככל שניתן, לאפשר ליבואנים חדשים להיכנס לעולם הייבוא בזמן נהדר בו הם נהנים משקל חזק, וכך לבסס תחרות בשוק היבוא, ולהוזיל את יוקר המחיה לכל אזרחי ישראל.
על הממשלה לנצל את תקופת הזמן הזו, ולהכריז על מהלכים נוספים שיגבירו את התחרות ביבוא, דוגמת פיקוח הדוק יותר על הסכמי בלעדיות בין יבואנים ליצרנים מרכזיים בעולם, ואולי אף צעדי חקיקה שישחררו את השוק מאחיזתם הלופתת של יבואנים בלעדיים שמתחזקים רמת מחירים מונופוליסטית.
מדובר בנקודת זמן היסטורית, שכן גם היצואנים יהיו תומכים נלהבים של הגדלת היבוא, אם היבוא יגדל בצורה דרסטית הרי שהשקל ייחלש מעט. שכן הגדלת היבוא לישראל מגדילה את הביקוש למטבע זר, ומקטינה את הביקוש לשקלים, ובכך ממתנת את הלחצים להתחזקות השקל.