סגור
אוהלים פליטים רפיח 11.3.24 מלחמת עזה
עיר אוהלים ברפיח (ארכיון) (צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)

איזנקוט נגד בן גביר וסמוטריץ': "מפעילים סחיטה באיומים פוליטיים"

תחקיר התקרית ברצועה: עידו אביב וקלקידן מהרי נהרגו מירי בשוגג של פגז טנק; ראש הממשלה נפגש עם 20 משפחות מפורום הגבורה ופורום התקווה ואמר להן כי "אין שינוי במטרות המלחמה. תהיה פעולה ברפיח ולא ניכנע לחמאס"; בצבא מעריכים כי החלטה על עסקת חטופים או פעולה ברפיח תתקבל תוך 48 עד 72 שעות

23:43 - פגיעת הנ"ט במשאית בגליל העליון: 2 בני אדם נפצעו קל מהדף. שני בני אדם נפצעו באורח קל מהדף כתוצאה מירי הנ"ט שפגע במשאית עופות ליד המושב רמות נפתלי שבגליל העליון. הם הובאו תחילה למרכז הרפואי זיו בצפת, ושוחררו במצב קל. (יאיר קראוס)
20:00 - תחקיר התקרית ברצועה: עידו אביב וקלקידן מהרי נהרגו מירי בשוגג של פגז טנק. לפי ממצאים ראשוניים של תחקיר התקרית בפרוזדור נצרים ביום שבת, שבה נפלו הלוחמים עידו אביב וקלקידן מהרי ז"ל, הם נהרגו מירי בשוגג של פגז טנק לעבר מבנה עם כוח. לפי התחקיר, בשעה 17:00 סמוך לבית החולים הטורקי, טנק עלה על מטען חבלה. בשלב זה החל ירי פצמ"רים וטילי נ"ט, והכוחות השיבו באש. בחילופי האש טנק של חטיבה 679 שיצא ממגנן סמוך, ירה לעבר מבנה שנראה לו חשוד, מעבר לגבולות הגזרה שלו, שבו שהו שני הלוחמים שנהרגו. שני לומים נוספים נפצעו ולוחם נוסף נפצע מרסיס נ"ט. (יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
קלקידן מהרי ו עידו אביב ז"ל נהרגו ברצועת עזה הותר לפרסום 29.4.24
קלקידן מהרי ו עידו אביב ז"ל נהרגו ברצועת עזה הותר לפרסום 29.4.24
קלקידן מהרי ועידו אביב ז"ל
(צילומים: דובר צה"ל)
18:54 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים בשימוש חיזבאללה בדרום לבנון. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו במהלך היום מספר מבנים צבאיים בשימוש חיזבאללה במרחב דרום לבנון, שבהם שהו מחבלי ארגון הטרור. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי הצבא תקף להסרת איום מספר מרחבים נוספים בשטח לבנון. עוד נמסר כי "בשעות האחרונות זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר אזור מטולה, נגרם נזק במרחב, אין נפגעים. כוחות צה״ל תקפו את מקורות הירי". (יואב זיתון)
18:00 - איזנקוט נגד בן גביר וסמוטריץ': "מפעילים סחיטה באיומים פוליטיים". חבר קבינט המלחמה השר גדי איזנקוט מתח ביקורת חריפה על השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ומסר כי אחרי ש"הקבינט הגדיר לפני חצי שנה את מטרות המלחמה, שני חברי קבינט מפעילים ביממה האחרונה סחיטה באיומים פוליטיים". לדבריו, "זו תופעה חמורה שפוגעת בביטחון הלאומי של ישראל. אהיה שותף רק בממשלה שמקבלת החלטות משיקולי האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, ולא משיקולים פוליטיים". (מורן אזולאי ואיתמר אייכנר)
14:52 - כשלוש שעות לפני שהיה אמור להתכנס: בוטל הדיון בקבינט המלחמה. בוטל הדיון בקבינט המלחמה, שתוכנן להתקיים היום בשעה 18:30. (איתמר אייכנר)
13:30 - נתניהו: "פעולה ברפיח - בקרוב. יש מאמצים לעסקה, אך סיום המלחמה לא בא בחשבון". ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם 20 משפחות מפורום הגבורה ופורום התקווה, שבהם חברות משפחות נופלים וחטופים, ואמר להן כי "אין שינוי במטרות המלחמה. תהיה פעולה ברפיח ולא ניכנע לחמאס. התחלנו את פעולות הפינוי של האוכלוסייה ברפיח, זה יקרה בקרוב". נתניהו הוסיף: "במקביל, יש מאמצים לעסקה, אבל הרעיון שנפסיק את המלחמה לא בא בחשבון. החמאס מתעקש על דבר אחד - סיום המלחמה, ואת זה הוא לעולם לא יקבל". (איתמר אייכנר)
10:45 - דיווח על תקיפות ארטילריה בדרום לבנון. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפות ארטילריה בעיירה עלמא א-שעב שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)

4 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב לבנון 26.04.2024
תקיפה של צה"ל ב לבנון 26.04.2024
תקיפה של צה"ל בלבנון
(צילום: KAWNAT HAJU / AFP)

10:30 - סין: נציגי חמאס ופתח נפגשו בבייג'ינג ודנו על "פיוס ואחדות פלסטינית". משרד החוץ של סין הודיע כי אירח משלחות של חמאס ופתח "כדי לקיים שיח עמוק וכן לקידום פיוס פלסטיני". לפי המשרד, "הצדדים הביעו רצון להתפייס באמצעות דו-שיח, והסכימו להמשיך אותו כדי להשיג אחדות פלסטינית בהקדם". בנוסף, נמסר כי "המשלחות הודו לסין על תמיכתה בעם הפלסטיני, ועל מאמציה לחיזוק האחדות הלאומית". (עינב חלבי)
10:00 - גורם בחמאס: "ההצעה המצרית היא הטובה שהוצגה לנו"; דיווח: תשובת חמאס - מחר. גורם בחמאס אמר לרשת התקשורת הפלסטינית "קודס", המזוהה עם ארגון הטרור, כי "ההצעה המצרית לעסקה נחשבת לטובה ביותר שהוצגה לנו בחודשים האחרונים, שכן היא כוללת נסיגה בכמה נקודות שישראל התעקשה להיאחז בהן". לפי הגורם, "ישראל מקבלת את החזרת העקורים ללא תנאי, ומוותרת על הרעיון שהם לא ישובו". ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח כי "תגובת חמאס להצעה להפסקת האש צפויה להתקבל מחר בערב". (עינב חלבי וליאור בן ארי)
8:30 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו הלילה מטרות חיזבאללה בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה כמה תשתיות טרור של חיזבאללה באזורי כפר כילא ואל-חיאם שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי במהלך הלילה זוהו שני שיגורי נ"ט שנפלו בשטחים פתוחים בסמוך ליישוב דוב"ב שבגליל העליון. אין נפגעים ולא נגרם נזק, וצה"ל תוקף את מקורות הירי. (יואב זיתון)
7:04 - החלטה על עסקת חטופים או פעולה ברפיח - תוך 48 עד 72 שעות. בצה"ל מעריכים שבתוך 48 עד 72 השעות הקרובות תתקבל ההכרעה שתעצב את סיומה של המערכה ברצועת עזה: עסקת חטופים עם חמאס או כניסה של צה"ל לרפיח. ארה"ב חידדה בימים האחרונים את התנגדותה לפעולה ישראלית ב"מעוז האחרון של חמאס" מתוך חשש לקושי הומניטרי לפעול בתא השטח הקטן שבו דחוסים כעת כ-60 אחוזים מתושבי רצועת עזה כולה, על קו הגבול עם מצרים, חרף הבטחות ישראליות והצגת תוכניות שניתן לפנות חלקים מהתושבים למתחמים בטוחים ומוגדרים בחאן יונס ובמוואסי שמצפון לרפיח. (יואב זיתון)

4 צפייה בגלריה
מפגינים למען החזרת ה חטופים בתל אביב 29.4.24
מפגינים למען החזרת ה חטופים בתל אביב 29.4.24
מפגינים למען החזרת החטופים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

6:58 - דיווח בארה"ב: חברי קונגרס הזהירו את בית הדין בהאג מהוצאת צווי מעצר נגד בכירים בישראל. אתר החדשות האמריקני Axios דיווח כי חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים הזהירו את בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי אם יוציא צווי המעצר נגד בכירים ישראלים - הדבר ייענה בתגובה אמריקנית, ושכבר מתבצעות פעולות חקיקה בעניין.
יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון פרסם הצהרה שבה כתב כי "אם ממשל ביידן לא יתנגד, בית הדין הפלילי יכול לקבל וליצור לעצמו כוח חסר תקדים ולהוציא צווי מעצר נגד פוליטיקאים, דיפלומטים ואנשי צבא אמריקנים". ג'ונסון קרא לממשל ביידן "לדרוש באופן מיידי ונחרץ מבית הדין לא לעשות זאת להשתמש בכל כלי זמין כדי למנוע תועבה כזו". אתמול אמרו בבית הלבן כי "כפי שאמרנו בפומבי פעמים רבות, ל-ICC אין סמכות שיפוטית במצב זה ואיננו תומכים בחקירתו".
דיווח זה מגיע אחרי שבשבוע החולף לשכת ראש הממשלה מתדרכת עיתונאים על כך שבישראל נערכים לאפשרות ממשית שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג יוציא בזמן הקרוב צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, בגין פשעי מלחמה וטענות על הרעבה מכוונת שביצעו כביכול במסגרת המלחמה ברצועת עזה. בתדרוכים מלשכת ראש הממשלה נמסר עוד כי נתניהו וראש המל"ל צחי הנגבי קיימו דיונים בהולים בסוגיה, וכי בעקבותיהם פתח ראש הממשלה ב"מרתון" של שיחות עם ראשי מדינות כדי לסכל צווי מעצר כאלה.
6:30 - ביידן למצרים וקטאר: "תפעילו את כל המאמצים כדי להבטיח את שחרור החטופים". מהבית הלבן נמסר כי בשיחותיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמש עם נשיא מצרים ואמיר קטאר, הוא דחק בהם ״להפעיל את כל המאמצים כדי להבטיח את שחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס, שכן זה עומד כרגע כמכשול היחיד להפסקת אש מיידית ולסיוע לאזרחים בעזה״.
לפי הודעת הבית הלבן, ביידן אישר שארה"ב יחד עם מצרים וקטאר תפעל להבטחת יישום מלא של תנאי העסקה שעומדת על הפרק, וכי ״הנשיא שב והדגיש את החשיבות של הגנה על חיי אזרחים ואת ההבטחה שפלסטינים לא ייעקרו למצרים או לכל מקום אחר מחוץ לעזה״. (דניאל אדלסון, ניו יורק)

4 צפייה בגלריה
שלטי חטופים ב תל אביב 10.4.24 מלחמת עזה
שלטי חטופים ב תל אביב 10.4.24 מלחמת עזה
שלטי חטופים בתל אביב
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)

סיכום חדשות הלילה
ניו יורק: אונ' קולומביה החלה להשעות סטודנטים שהשתתפו בהפגנות הפרו-פלסטיניות. אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, שעומדת בלב סערת המחאות בקמפוסים בארה"ב, הודיעה כי החלה להשעות סטודנטים שהשתתפו בהפגנות הפרו-פלסטיניות והתנגדו לפנות את מאהלי המחאה שהקימו בקמפוס עד השעה 14:00 (שעון ניו יורק).
האוניברסיטה מסרה כי סטודנטים שהסכימו לעזוב את המאהל לפני תום האולטימטום יוכלו לסיים את הסמסטר, בעוד שאלו שלא עשו זאת יושעו ולא יהיו זכאים להשלים את הסמסטר או את לימודי התואר, ותימנע מהם הגישה לקמפוסים ולמעונות. האוניברסיטה גינתה שוב את הקריאות האנטישמיות בהפגנות, קראה להן “פשוט מתועבות״ והוסיפה כי “גורמים חיצוניים" הסתננו לקמפוס ותרמו ליצירת הסביבה העוינת. (דניאל אדלסון, ניו יורק)
טילים שוגרו מלבנון לאצבע הגליל, אין נפגעים. כמה טילים שוגרו מלבנון לעבר מושב דוב"ב שבאצבע הגליל. מדובר צה"ל נמסר כי "זוהו כמה שיגורים, אין נפגעים ולא נגרם נזק". (יאיר קראוס)