סגור
שר התקשורת יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל (צילום: יאיר שגיא)

קמפיין בחירות או עבודה מקצועית? מה עומד מאחורי תזכיר חוק השידורים

משרד התקשורת פרסם את תזכיר חוק השידורים שמעביר רפורמה מקיפה בתחום שלא הוסדר שני עשורים, אבל הסיכוי שיעבור במתכונתו אפסי ולכן מהווה בעיקר קמפיין בחירות לשר יועז הנדל

משרד התקשורת פרסם היום את תזכיר חוק השידורים, למעלה משנה לאחר שפורסמו המלצות ועדת פולקמן שעסקה בנושא. נוסח החוק שאומץ על ידי משרד התקשורת מכיל רפורמה גדולה וחשובה בשוק שלא הוסדר מספר עשורים - אבל לפרטי החוק שפורסם היום אין שום משמעות, והם מאפשרים לשר לפרסם סעיפים שזוכים לתמיכה ציבורית רבה, מבלי להתמודד עם הקושי הרב להעביר אותם בכנסת.
משרד התקשורת בחר לפרסם את תזכיר החוק שמכוון על ידי השר הנוכחי, יועז הנדל, כדי לייצר תשתית לשר הבא להמשיך מאותה נקודה אם ירצה, ולחסוך עוד עבודת מטה וזמן. פרסום תזכיר החוק הוא גם הזדמנות לקיים שימוע כדי לקצר את השלבים הנדרשים לפני העברת החוק לכנסת, אבל תוכן החוק עצמו יכול להשתנות ב-180 מעלות כאשר יגיע השר הבא, ולכן המשמעות של תזכיר החוק כפי שפורסם היום היא אפסית. מה פרסם המשרד היום, ומה הסיכוי של כל סעיף להשתנות?
הבשורה המשמעותית של חוק השידורים שפורסם היום היא בנושא השקעות בתוכן מקור: מעתה, כל ספקית תכנים, גם אם היא בינלאומית (החל מפרטנר וסלקום ועד נטפליקס ודיסני פלוס) תהיה מחויבת להשקיע בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסות שלה, במידה והן בין 300 ל-600 מיליון שקל בשנה. אם הכנסותיה עולות מעל 600 מיליון שקל, היא תחויב בהשקעה בהיקף של 6.5% מהכנסותיה בישראל. הסעיף הזה משמעותי מכיוון שעד כה רק ספקיות תכנים שהיו מבוססות כבלים ולווין היו מחויבות להשקיע בתוכן מקור (yes ו-HOT), וספקיות תכנים בינלאומיות לא היו מחויבות בהשקעה מקומית כלל. בנוסף, במהלך שלוש שנים חובת ההשקעה של ערוצי תוכן כמו קשת ורשת שכרגע עומדת על 13%, תרד בהדרגה לאותה חובת השקעה שיש לספקיות תוכן, במטרה לאפשר לספקיות תוכן להחזיק בערוצים.
ההחלטה על חובת השקעה בתוכן מקור לחברות בינלאומיות גדולות מגיעה לאחר סדרה של פגישות שקיים המשרד עם דיסני ונטפליקס, ולאחר איום מצד נטפליקס כי אם היא תחויב להשקיע בתוכן מקור ישראלי, היא תשקול את צעדיה בישראל. להעביר את הסעיף הזה כמו שהוא בכנסת יהיה קשה מאוד, במיוחד כי הוא אפילו לא מבדל פלטפורמה ישראלית מפלטפורמה בינלאומית מבחינת חובת ההשקעות שלהן, ולכן פרסומו כעת הוא בעיקר דגל שהנדל יכול לנופף בו מבלי לשאת את ההשלכות שיגרור.
הרפורמה בשידורים מחייבת את כל ספקיות הטלוויזיה שמחזיקות בערוצי ספורט למכור את תכני הספורט באופן שווה והוגן לכל שאר הפלטפורמות. השינוי הזה חשוב מכיוון שכרגע הסעיף הזה מתייחס רק לטלוויזיה ולווין, וכשהרפורמה תעבור היא תוכל להחיל אותו על שאר השוק. אם חובה זו לא תיושם, הספק יהיה חייב למכור את שידורי הספורט שלו בהתאם למחיר הקמעונאי שהוא מוכר ללקוחותיו. המהלך הזה מיצר הגנות נכונות כדי למנוע פגיעה בתחרות בשוק, אבל הוא שם את האחריות ליישומם על הכתפיים הבלעדיות של רשות השידורים החדשה, ובכמה היא תהיה אקטיבית בפיקוח שלה. בנוסף, המשרד מעוניין לחייב את פלטפורמות שידורי הספורט לספק את התכנים שלהם גם דרך הנייד, סעיף שמכוון בעיקר לצ'רלטון, אשר מונעת מחברות הטלויזיה לאפשר צפייה בערוצי הספורט שבבעלותה דרך הנייד או המחשב. גם כאן מדובר בסעיף שספקיות התקשורת ילחמו מאוד על איזונו, אבל פרסום התזכיר כן מיצר רף גבוה לשר התקשורת הבא שעל בסיסו החלטותיו יבחנו.
בחוק השידורים הקיים, ערוץ חדשות או בעל ספקי ספורט לא יכול להחזיק במקביל בפלטפורמת שידורים רב ערוצית. המטרה של הסעיף הזה הוא למנוע מצב בו ערוץ חדשות מרכזי גם מחזיק בפלטפורמת שידורים פופולארית ודוחף באמצעות התכנים שלו מתחרים מהשוק, או מסרב לספק את התוכן התכנים שלו לשאר הפלטפורמות. אך מכיוון שהחוק מתייחס רק לשידורים בכבלים ובלווין, שוק השידורים על גבי האינטרנט פרוץ. קשת ו-RGE ניצלו את הפרצה הזו כדי להשיק אפליקציית שידורים על גבי האינטרנט. מכיוון שהשוק כבר יצר מציאות בשטח, משרד התקשורת החליט לאפשר באופן גורף לפלטפורמות טלוויזיה להחזיק ערוץ חדשות. אם הסעיף יעבור בכנסת בסופו של דבר, משמעותו היא שגם חברות כמו יס והוט יוכלו להחזיק ערוץ חדשות. כדי להתמודד עם הבעיות שהמצב החדש מיצר, משרד התקשורת כתב בחוק כי ספק תכני חדשות יהיו חייבים לספק לפלטפורמות אינטרנט את תכני הספורט שלו באופן שווה והוגן. לסעיף זה יש את הסיכוי הכי גבוה להישאר כלשונו גם כאשר יתחלף שר התקשורת, מכיוון שהשוק כבר התקדם ולמשרד נותר רק להתאים את עצמו, בהנחה שהוא לא יאסור על חברה קיימת לספק שירותים לאחר שהיא קיבלה אישור לפעולה כחוק.
בנוסף, חוק השידורים כפי שפורסם היום מחייב את תאגיד השידור הציבורי לספק את התכנים שלו בחינם לכל פלטפורמות החדשות. לאחרונה התאגיד דרש מהוט, yes, פרטנר וסלקום לשלם על תכני ה-VOD שלו. גם כאן מדובר בהחלטה שעיקרה מדיניות פוליטית, ויחס השר לתאגיד הציבור, ולכן ייתכן ששר התקשורת יחליט בניגוד מוחלט אליה.