סגור
Dun's 100

מעריכה כל הישג קטן

"אנחנו נמצאות בנקודת הזמן שמעמד האישה הוא הטוב אי פעם, ואני מקווה שמעמד הנשים רק ילך ויתחזק. נשים צריכות להאמין בעצמן ולהיות פרו אקטיביות והן יוכלו להתקדם מקצועית ולהגשים את מטרותיהן" אומרת רונית אשד לוי, המנכ"לית החדשה של חברת 'אפריקה התחדשות עירונית', בראיון מיוחד ליום האישה הבינלאומי, "גם שוק ההתחדשות העירונית בישראל נמצא בנקודת שיא שרק תלך ותגדל, התחדשות עירונית במרכזי ערים ותיקות זה העתיד"

עבור רונית אשד לוי, המנכ"לית החדשה של חברת 'אפריקה התחדשות עירונית' מבית 'אפריקה ישראל מגורים', כל התקדמות שנרשמת בפרויקטים של התחדשות עירונית מוגדרת כ'הישג', והמטרה היא להתקדם בפרויקט תוך הגעה ליעדים, "כל דייר שחותם, כל תב"ע שאנחנו מפקידים, כל מתווה שמאושר על ידי הרשות, כל צעד הוא הישג. בתחום הנדל"ן בכלל, והתחדשות עירונית בפרט, נדרש לעבור דרך ארוכה שמצריכה הגעה להישגים קטנים רבים על מנת להגשים את המטרה הסופית שהיא להיטיב עם כלל המעורבים בפרויקט: הדייר בראש, הרשות והיזם". היא מסבירה, תוך שהיא משתפת את האופן שבו תחום ההתחדשות העירונית משפר את איכות חיי הדיירים, מקטין פערים חברתיים וכלכליים, ומשמש כור היתוך עבור תושבי המדינה, "בסופו של דבר, כל פרויקט של התחדשות עירונית הוא אירוע מורכב אשר ניזון מהרבה פרטים קטנים שהופכים להיות פרויקט. ישנו שיח מול מאות בעלי זכויות כאשר אותם בעלי זכויות מייצגים לפעמים משפחות שלמות, יורשים מגוונים המגיעים מכל הרקעים והמגזרים בחברה הישראלית, אנשים בכל הגילאים, קשישים, ואנשים עם מוגבלויות, ולכולם צריך לדעת להעביר את המסר שאתה בא להיטיב עמם ולשפר את מצבם, ולשם כך יש להתגבר מעל כל האג'נדות ולגשת למכנה המשותף הרחב ביותר. הפרויקטים הללו יגרמו למוביליות חברתית - אנחנו במדינה עם קוטביות ופערים חברתיים ופרויקטים של התחדשות העירונית יודעים לייצר האחדה ולגרום למשפחות של צווארון כחול, צווארון לבן, משפחות עם קשיים כלכליים ובעלי רווחה כלכלית לגור יחד באותם התנאים ולגשר על הפערים שביניהם. כדי שכולם יתגייסו להצלחת הפרויקט אנחנו צריכים שדיירי הבניין יאמינו בנו שנהיה ה'קפטנים' של הספינה ושניקח אותה למקום מבטחים. לשמחתי, לצד העובדה שאני מאמינה בכל מאודי בעבודה שאנחנו עושים ובאפקטיביות והתרומה של התחדשות עירונית, במהלך חיי עברתי לא מעט תחנות שעזרו לי להכיר את כלל החברה הישראלית, על כל גווניה, והדבר עוזר לי להצליח לקיים שפה משותפת עם כל דייר תוך שיח שמתקיים בגובה העיניים".

1 צפייה בגלריה
רונית אשד לוי
רונית אשד לוי
רונית אשד לוי
(צילום: ענבל מרמרי)

עורכת דין, יזמית, מנכ"לית

בדצמבר האחרון מונתה עו"ד רונית אשד לוי (43) לתפקיד מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית מבית אפריקה ישראל מגורים. היא נולדה בבית שמש וגדלה בבית דתי, למדה בתיכון "מיי בויאר" ובאוניברסיטה העברית בירושלים, התחתנה עם אריק, והשניים הביאו 4 ילדים. כיום מתגוררת משפחת אשד-לוי בהרצליה, "אצלנו בבית יש שיח ער על מה שקורה בחיים של כל אחד מאיתנו, הכל על השולחן. אנחנו מדברים על קריירה, נדל"ן, אפשרויות תעסוקה, ויחד עם בעלי הנפלא, שגם הוא מנהל קריירה במקביל, אנחנו מערבים את הילדים כך שיבינו מה אנחנו עושים ולשם מה, וכדי לתת להם כלים להתמודד עם העולם של מחר".
עולם הנדל"ן משך אותה מאז ומתמיד, וכל תפקיד שעשתה בקריירה המקצועית שלה היה קשור לעולמות התוכן של ענף הנדל"ן. היא למדה תואר במשפטים באוניברסיטה העברית ועשתה התמחות בבית משפט אצל שופט שהתמחה בדיני מקרקעין. לאחר מכן החלה לעבוד במשרד 'וקסלר, ברגמן, עורכי דין ושות'' ולאחר כ- 7 שנים כשכירה הפכה לשותפה במשרד, כאשר לאורך השנים היא עסקה בעיקר בתחום בנדל"ן, בדגש על תחום ההתחדשות עירונית. לאחר כ- 11 שנות עבודה במשרד עו"ד היא עברה לעבוד כסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הנדל"ן הוותיקה 'יצחקי השקעות' אשר נמצאת בבעלות איש העסקים רוני יצחקי, שם היא ייסדה וניהלה את זרוע הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית. תוך זמן קצר הפכה החברה למתמחה בתחום תוך שהיא הופכת את זרוע ייזום ההתחדשות העירונית בחברה לשחקן משמעותי בשוק עם מסה גדולה של פרויקטים באזורי הביקוש, "מאז ומעולם הייתה לי משיכה משמעותית לתחום הנדל"ן ובכל תפקיד שעשיתי - עסקתי בתחום. את עולם ההתחדשות העירונית גיליתי כבר בשנת 2010 ומאז התחלתי לעסוק בו מכל הכיוונים והזוויות האפשריות. העסקה הראשונה שניהלתי בתחום, הינה עסקה שבה ערכתי הסכם מימון לבנק מול חברה יזמית שיצאה לפרויקט פינוי בינוי, ב2010 זה היה חדשני, זה הרגיש כמו לצאת מחוץ לחומות. מייד אחר כך קניתי בעצמי דירה בפרויקט שנמצא היום בביצוע והייתי חלק מהגרעין הראשון של נציגות הדיירים, כך שאני מכירה את הנושא גם מהזווית של דיירת בפרויקט. כמובן שייצגתי פעמים רבות דיירים, גורמים מממנים ויזמים, ובנוסף, גם אני כבר שנים ארוכות חובשת את הכובע היזמי בעצמי, כך שאני מכירה היטב את כל השיקולים שיש לכל המעורבים בפרויקט, דבר אשר מעניק לי נקודת מבט נרחבת ומקיפה על התחום ומסייע לי בהבנת התהליכים ובקבלת ההחלטות הקשורות לעולם ההתחדשות העירונית".
את ההיכרות שלה עם חברת אפריקה ישראל היא ערכה עוד בהיותה עורכת דין, אז ייצגה את החברה בכמה מקרים שונים ומשם נוצר קשר מקצועי, אך גם חברי ורעיוני, "בשנים שלי כעורכת דין ב'וקסלר' ייצגתי את אפריקה בהרבה פרוייקטים ומשם היכרותי עם החברה, ועבורי להגיע לאפריקה ישראל ולעבוד עם האנשים שעבדתי איתם בעבר היא סוג של סגירת מעגל וחוויה מאוד נעימה. יש לי אמונה מלאה בחברה, אני מאמינה במותג, בדרך שבה החברה עובדת, בערך שאנחנו מביאים לשוק, וביחס לדיירים ולשותפים שלנו לפרויקט. באופן כללי, אני מאמינה שנורא קשה לשרת מותג שלא מתחברים אליו ובאפריקה אני מוצאת התאמה מלאה בין הערכים שלי לערכי החברה ומאוד שמחה על סגירת המעגל".

נשים בנדל"ן – למה זה עדיין מפתיע בשנת 2023

איך שהוא, גם בשנת 2023, אישה שמנהלת חברת נדל"ן אינו דבר תדיר, כל שכן כשמדובר על חברה לא משפחתית, חברה בסדר גודל כמו של אפריקה ישראל התחדשות עירונית, מהגדולות במשק, "זו התקופה הטובה ביותר בהיסטוריה להיות אישה, וצריך להמשיך את המגמה בה נשים לוקחות ומקבלות הזדמנויות להראות את הכישורים הטובים שלהן. תחום הנדל"ן נחשב כתחום גברי. אין כמעט נשים שהן קבלניות ביצוע או פועלות בניין, וזה תחום שבאופן גס, רוב אנשי המקצוע בו הם גברים וזה לא אמור להיות ככה. אני חושבת שכל אישה צריכה להיבחן לפי אותם פרמטרים בהם גברים נבחנים. לשמחתי, גם בעל השליטה בחברה וגם מנכ"ל אפריקה מגורים, כמו כן ההנהלה הבכירה בחברה לא נותנים משקל נושא המגדרי ואני שווה בין שווים", מסבירה אשד לוי, שמודעת לעובדה שנשים נעדרות באופן יחסי גם מעמדות ניהול בכירות בתחומים אחרים במשק הישראלי, "יש הסללה שנפוצה בגידול של נשים, שאני חושבת שכולנו מכירים, וזה התפקיד של כולנו כחברה להימנע מכך. במקרה של בעלי אריק ושלי, ואני יודעת שהדרך שבה בחרנו הולכת ונעשית נפוצה יותר היום – חלקנו מטלות באופן שווה כדי ששנינו נוכל לפתח קריירה ולהגשים את עצמנו, ובכך יצרנו מכפלת כוח עבור משק הבית כאשר שנינו מנהלים קריירות משמעותיות ותומכים אחד בקריירה של השניה. אני גדלתי בבית שבו תמיד היה ברור לי שאני יכולה לעשות כל מה שארצה ואין לי תקרת זכוכית כזאת או אחרת, אמא שלי החדירה בי את האמונה שבאמצעות עבודה קשה ואמונה במה שאני עושה אני יכולה להגיע לרמות הכי גבוהות שאפשר ואני מאמצת את הגישה הזאת ומעבירה אותה גם הלאה לילדיי. את הקריירה שלי והדרך המקצועית אני עושה ללא קיצורי דרך עם תמיכה משמעותית של בעלי ואני מאמינה שכל אישה יכולה להגיע לרמות הכי גבוהות של ניהול. מחקרים הראו שחשוב שיהיה גיוון ושתהיה נוכחות נשית משמעותית בניהול חברה, כי כך מגיעים להצלחות עסקיות משמעותיות יותר".
לדברי אשד לוי, מלבד השינוי החברתי המתבקש, לנשים עצמן ולגישה שהן מביאות איתן יש חלק משמעותי ביכולת שלהן לייצר לעצמן קריירה משמעותית, "בתור התחלה, נשים צריכות להאמין בעצמן לבטא את דעותיהן, גם אם זו לא הדעה הכי פופולרית בחדר. דבר שני, נשים צריכות להיות פרו אקטיביות, לייצר הזדמנויות, לא לחכות להן. להציב יעדים ולדעת לאן אתן רוצות להגיע ואז לייצר בחירות נכונות. לא לחשוש להתייעץ עם אנשים בעלי ניסיון שאתן מעריכות את הדעה שלהן כדי להגיע להחלטות הנכונות, החל מרמה של היכן ללמוד את המקצוע ועד ההחלטה מהו הצעד הבא בקריירה. חשוב לייצר קשרים עסקיים ולמצוא את האנשים הנכונים שידריכו אתכן בדרך המקצועית ובצעד המקצועי הבא שאתן עושות – במידה ואתן מרגישות שיש צורך בעצה, ולרוב טוב לשמוע עצות מאנשי ונשות מקצוע שיש לכן הערכה מקצועית כלפיהם. בהדרגה מבינים מי הם אותם אנשים ואיזו עצה יש לקחת, ואיזו לא. אני מאחלת לכולנו שנשים ימשיכו להתקדם כי הרווח הוא של כולנו, של החברה בכללותה, ואני מאחלת את זה גם לדורות הבאים".

התחדשות עירונית זה העתיד

אופטימיות היא אחת התכונות המרכזיות אשר מאפיינות יזמי נדל"ן, ועל אף האתגרים שמלווים את התקופה הנוכחית, רונית אשד לוי משדרת אופטימיות רבה בקשר לעתיד ענף ההתחדשות העירונית, "גם ההתחדשות העירונית נמצאת היום במקום הטוב ביותר אי פעם. הענף מלא באנשי מקצוע שהצליחו לצבור ניסיון עבודה מעשי וגם מודעות הדיירים עלתה. הדיירים הפכו לסוג של יזמי נדל"ן ולמרות שבמקרים רבים אין להם ניסיון עסקי, הם כבר מבינים את הזכויות שלהם ואת האופן שבו כדאי להם להתנהל כדי לקדם פרויקט. גם חששות הדיירים פחתו לאחר שהם מבינים שחברות בעלות חוסן פיננסי מעמידות פרויקטים שמשפרים את איכות חייהם באופן משמעותי, וזאת ללא סיכון מצידם ומתוך הבנה שהם יקבלו תמורה משמעותית במקום הדירה הישנה שלהם. נדל"ן זה כמעט הספורט הלאומי של ישראל וכולנו מאוד אוהבים להיות בעלי דירה. זה חלק מהשיח המאוד נוכח במדינת ישראל ואני חושבת שהדברים הללו מביאים אותנו לנקודה הברורה שבה התחדשות עירונית במרכזי ערים ותיקות זה העתיד וזו הדרך להתגבר על מצוקת הקרקעות הזמינות לבניה במרכז הארץ, תוך חיזוק בטיחותי וכלכלי לבניינים ולדיירים וכן חידוש מרכזי הערים והתאמתם לימינו אנו".
לדברי אשד לוי, שלשת השותפים המרכזיים לפרויקטים של התחדשות עירונית, הדיירים, הרשות המקומית והיזם, נרתמים כיום לנושא בצורה משמעותית יותר מבעבר, "בכל מקום שבו אנו פועלים אנחנו מגיעים לנוסחה שבה כל השותפים לנושא מרוויחים מהפרויקטים ויש התגייסות גדולה מצד המדינה, הרשויות והדיירים. עם קצת יצירתיות והרבה רצון טוב והתחשבות ניתן לקדם כל פרויקט שיש בו כדאיות עבור כל הצדדים. במקביל, זמן ההמתנה לקבלת אישורים מהרשויות מתקצר, אנחנו רואים התגייסות של הרשויות תוך מתן משאבים רבים יותר לקידום אישורי תכניות והרבה בעקבות ההתערבות של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. הרבה פעמים כשיש חסמים יש התגייסות של הרשויות המקומיות והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עם הרבה קרדיט לעינת גנון, בכדי להסיר חסמים ולהקצות משאבים שעוזרים לפתח עוד ועוד פרויקטים. אני מאמינה שככל שציר הזמן ינוע קדימה, נראה העצמה וגדילה של פרויקטי התחדשות עירונית, שגם הם הולכים והופכים להיות פרויקטים יותר משמעותיים, עם היקפים יותר גדולים, שיודעים לספק מענה ציבורי רחב יותר וזו המגמה שיש לשמור עליה". לצד האופטימיות, אשד לוי גם מודעת לאתגרי התקופה, "באותה נשימה וברקע הדברים, צריך לציין שאנחנו באירוע רב שכבתי ברמת המקרו: האינפלציה הגואה, לצד הריבית עולה, והקוטביות החברתית ההולכת וגוברת, ואני מקווה ומאמינה ששוק הנדל"ן בכלל ושוק ההתחדשות העירונית בפרט ידעו לצלוח את אתגרי השעה ויושפעו מהם כמה שפחות".

מתייחסים אל הדיירים ביראת כבוד

מאז כניסתה לתפקיד בדצמבר האחרון היא עובדת ללא הפסקה כדי להכיר באופן הכי יסודי שיש את חברת 'אפריקה התחדשות עירונית', והניסיון הרב שהיא מביאה איתה לתפקיד עוזר לה לקדם פרויקטים וללמוד את החברה תוך כדי תנועה, "כבר הספקתי לפגוש את כל נציגויות הדיירים בפרויקטים שלנו כדי לשמוע ולהכיר אותם באופן אישי, ואת חלקם כבר פגשתי מספר פעמים. מבחינתי הדיירים הם השותפים שלנו ואנחנו מתייחסים אליהם עם הרבה יראת כבוד, הם הגורם שבלעדיו לא ניתן לקדם ולממש פרויקט. הדיירים גרו בבניינים אותם אנו מחדשים במשך עשרות שנים, הם התאהבו, התחתנו, הקימו משפחה, שמחו וגם חוו חוויות פחות נעימות, יש כאן מכלול של חיים מלאים שקרו בדירה שלהם וצריך לכבד את מה שהם עוברים ולהבין שבלעדיהם הפרויקט לא היה יוצא לפועל". מלבד זאת, אשד לוי מקדמת כעת אלפי יחידות דיור בתכנון ומאות רבות אשר נמצאות כבר בביצוע, "אפריקה התחדשות עירונית היא החברה המובילה במשק בתחום ההתחדשות העירונית. אנחנו אחת החברות היחידות שאכלסה מאות יח"ד ובביצוע שיווק ותכנון של אלפי יח"ד נוספות. במיוחד בתקופה הנוכחית בה אנחנו נמצאים, ולאור השותפות העמוקה שיש בין הדיירים לחברה המפתחת, חשוב לזכור שאפריקה התחדשות עירונית היא חברה יציבה, חזקה, עם גב ובסיס פיננסי איתן, ובכוונתי להמשיך ולהצעיד את החברה קדימה, לשמור על מעמדה כחברת ההתחדשות העירונית המובילה בארץ, והכל תוך המשך פיתוח והרחבת פעילותה בשוק ההתחדשות העירונית. יש לנו הרבה פרויקטים מורכבים ומעניינים, הרבה אתגרים, והרבה מאוד הזדמנויות שיש לנצל בשוק המרתק הזה וכולנו בחברה ערוכים לאיתור ולמימוש ההזדמנויות שמגיעות ועוד תגענה".
ראיון עם רונית אשד לוי, המנכ"לית החדשה של חברת 'אפריקה התחדשות עירונית', בראיון מיוחד ליום האישה הבינלאומי
d&b – לדעת להחליט