סגור
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו (צילום: EPA)

פרשנות
האובססיה של משפחת נתניהו לשיפוצים: שהמדינה תשלם

העובדה שהמעון הרשמי בבלפור בשיפוץ, ועדיין לא נבנה מעון רשמי חדש אף שהפרויקט יצא לדרך לפני עשור, משרתת את המשפחה ומאפשרת לה להסב את הבתים הפרטיים למעונות רשמיים ולדרוש מימון לאחזקתם

המצב שבו אין מעון רשמי לראש הממשלה איפשר לנתניהו לשפץ ולמגן את שני בתיו הפרטיים ב־28 מיליון שקל. אבל האובססיה של המשפחה לשיפוצים ואחזקת ביתם הפרטי על חשבוננו היא תופעה שמלווה את כהונותיו גם כאשר המשפחה גרה במעון הרשמי ברחוב בלפור. בין היתר, היא עלתה בדו"ח מ־2015 של מבקר המדינה.
אז מצא המבקר שבין השנים 2013-2011 שילמה המדינה לאחזקת הווילה בקיסריה 655 אלף שקל. ביטוי נוסף לדחף הבלתי נשלט של המשפחה לכך שהמדינה תשפץ את הבתים הפרטיים שלה אפשר למצוא בהוראת שעה שקידם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי באישור ועדת הכספים בפברואר 2023, פחות מ־3 חודשים לאחר שהחל את כהונתו, והובילה לכך שהמדינה מממנת את אחזקת שני הבתים הפרטיים של המשפחה - זה שברחוב עזה בירושלים והווילה בקיסריה.
העובדה שהמעון הרשמי בבלפור בשיפוץ, ועדיין לא נבנה מעון רשמי חדש אף שהפרויקט יצא לדרך לפני עשור, משרתת את המשפחה ומאפשרת לה להסב את הבתים הפרטיים למעונות רשמיים ולדרוש מימון לאחזקתם. תירוץ נוסף שמשרת אותה הוא הצורך במיגון הבתים. הבעיה היא שגופי הביקורת כמו החשב הכללי והיועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה לא יכולים להתערב בהנחיות שניתנו תחת הכותרת "צורך ביטחוני", גם אם עבודות לצורך מיגון כוללות היבטים שמשביחים את הבית הפרטי של נתניהו.
משום שראש הממשלה יצר מצב שבו קשה להבחין בין פרטי לציבורי, מבקר המדינה מציע להפסיק לאלתר את השימוש בבית פרטי כמעון רשמי. המבקר המליץ "על שכירת מבנה אחר בירושלים אשר ישמש את ראש הממשלה כמעון רשמי המתאים לצרכיו ויאפשר מיגון בהתאם לדרישת גורמי הביטחון".